پوراسماعیلی: نشست‌های جشنواره سی و پنجم براساس آسیب شناسی سینمای کوتاه برنامه ریزی شده است/۲۰ نشست تخصصی به همراه نمایش فیلم در نشست‌های ۳۵-۲۰

پوراسماعیلی: نشست‌های جشنواره سی و پنجم براساس آسیب شناسی سینمای کوتاه برنامه ریزی شده است/۲۰ نشست تخصصی به همراه نمایش فیلم در نشست‌های ۳۵-۲۰

مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللى فیلم کوتاه تهران بیان کرد: یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان سینمای کوتاه را گرفته این است که بخش زیادى از فیلم‌ها شبیه به هم هستند و از فرم و ساختارهاى نو غافل مانده‌اند از این‌رو برگزاری نشست‌های تخصصی “٣۵-٢٠” با تشکیل اتاق فکری که به همراه دکتر الستی، شهرام مکری، آرش رصافی، سعید عقیقی و مسعود مددی بود بر اساس این آسیب شناسى هدف گذارى و برنامه ریزى شد.  
 
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری مهر، سعید پوراسماعیلی فیلم‌بردا، مدرس سینما و معاون فرهنگی و آموزش انجمن و مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره سی‌وپنجم درباره چگونگی برگزاری نشست‌های “۳۵-۲۰” عنوان کرد: مجموعه نشست‌های جشنواره سی و پنج که با عنوان “۳۵-۲۰” شناخته می‌شوند، شامل ۲۰ نشست است که در ۴ موضوع محوری رئالیسم، مینیمالیسم، فرمالیسم و تجربه گرایی تقسیم شده است و هر کدام از این‌ها در موضوعات هنر، سینما و فیلم کوتاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: برای هرکدام از این مباحث استادانی به انتقال تجربه و دانش  خواهند پرداخت. همچنین در بحث “مفاهیم کلیدی در سینما” که صبح‌ها برگزار می‌شود به ۴ موضوع مهم باورپذیری در سینما، سبک، آغاز و پایان در فیلم کوتاه می‌پردازیم که بسیاری آن را به شکل کلی شنیده‌اند و حتی برخی به اشتباه از آن استفاده می‌کنند و کمتر کاربردش در سینما و فیلم کوتاه بررسى شده که در این جلسات به آنها بصورت علمى و کاربردى پرداخته می‌شود.
 
پوراسماعیلی در ادامه بیان کرد: بخش مهم “٣۵-٢٠”  نمایش موضوعی فیلم‌هاى کوتاه است که ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و تکرار آن در ساعت ١٣:٣٠ تا ١۴:٣٠ است. در هر روز فیلم‌های کوتاه خارجی که در موضوعات مینیمالیسم، رئالیسم، فرمالیسم و تجربه‌گرایی هستند به نمایش در می‌آیند و به نوعی منبع و مرجع استادهاى آن روز  نیز خواهند بود.
 
وی در تشریح موضوعات این جلسات نیز گفت: روز جمعه ۱۸ آبان نخستین روز جشنواره، از ساعت۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم‌های کوتاه رئالیستی خواهد بود. سپس سعید عقیقی نشست تخصصی را با عنوان “باورپذیری در سینما ” از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار می‌کند. “رئالیسم در هنر ” عنوان نشست تخصصی دیگری است که از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ توسط عطااله کوپال اجرا می‌شود. ۲ نشست دیگر با موضوع “رئالیسم در سینما ” ساعت ۱۷ تا ۱۹ توسط منصور براهیمی و همچنین “رئالیسم در فیلم کوتاه ” از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ توسط مهرداد اسکوئی برگزار خواهد شد. در دومین روز جشنواره از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم‌های کوتاه مینیمالیستی خواهد بود. سپس مجید شیخ‌انصاری نشست تخصصی “سبک در سینما ” را از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار می‌کند. در این روز، نشست‌های تخصصی “مینیمالیسم در هنر” توسط علیرضا سمیع آذر از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰، “مینمالیسم در سینما ” با حضور سعید عقیقی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و “مینیمالیسم در فیلم کوتاه ” توسط مجید برزگر از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد.
 
معاون فرهنگی و آموزش سینماى جوان ادامه داد: در ادامه نشست‌های تخصصی این دوره از جشنواره، یکشنبه ۲۰ آبان، از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم های کوتاه فرمالیستی خواهد بود. سپس نشست “آغاز در فیلم کوتاه” با حضور احمد الستی از ساعت ۱۱ تا ۱۳، “فرمالیسم در هنر ” توسط محمدرضا ابوالقاسمی از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ “فرمالیسم در سینما ” با حضور محمدرضا اصلانی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و “آسیب‌شناسی یک موضوع: فیلم‌ها از کجا شروع می‌شوند؟” توسط سعید عقیقی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. در چهارمین روز از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم های کوتاه تجربه گرایی خواهد بود. سپس نشست “پایان در فیلم کوتاه ” از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و “هنر تجربی در روزگار ما ” از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ با حضور احمد الستی، “سینمای تجربی معاصر ” توسط ویرجیل ویدریش از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و “آسیب شناسی یک موضوع: فیلم‌ها چگونه پایان می‌یابند؟” با حضور سعید عقیقی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود.
 
پوراسماعیلی گفت: ما امسال به دلیل اینکه نمی‌خواستیم از حضور استادان بین‌المللی محروم باشیم نشست‌های اسکایپی را در پایان هرشب در نظر گرفتیم که در این بخش ۴ استاد هر شب از ساعت ۲۲ تا ۲۳ هر کدام ٢۵ دقیقه درباره موضوع نشست‌ها صحبت خواهند کرد و ۱۰ دقیقه نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داده‌ایم که از میان سوالات انتخاب و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. اگر همه چیز خوب پیش برود و مسائلی چون قطعی اینترنت را نداشته باشیم می‌تواند اتفاق خوب و مهمی را در بخش نشست‌های جشنواره امسال رقم بزند. ویرجیل ویدریش که از داوران جشنواره نیز هست و خودش از جمله فیلمسازان تجربی معروف در دنیاست بصورت حضورى نشست خواهد داشت که دوشنبه ۲۱ آبان ماه ساعت ۱۷ درباره سینمای تجربی معاصر در جهان و بخصوص سینماى اتریش گفتگو خواهد کرد. همچنین از بین مهمانان خارجی که در جشنواره حضور دارند استادانی را انتخاب کرده‌ایم که اگر چنان‌چه یکی از نشست‌های اسکایپی پایان شب به هر دلیلی کنسل شد بتوانیم به شکل حضوری جایگزین کنیم  و از آنها بهره ببریم.
 
این مدرس سینما اظهار کرد: یکی دیگر از اتفاقات بخش نشست‌های جشنواره امسال انتخاب دبیر علمی است. سال قبل نشست‌ها توسط شورای آموزش برنامه ریزى و  نظارت می‌شد و امسال دکتر احمد الستی به عنوان دبیرعلمی در کنار اتاق فکر، این بخش را عهده‌دار شده است. همچنین دکتر الستى در تمامی نشست‌ها حضور دارند و در کنار استادها، جلسات را مدیریت می‌کنند و به گفت‌وگوها جهت داده و با سوال‌های طراحی شده جلسات را پیش می‌برند.
 
پوراسماعیلی در ادامه درباره نحوه نام نویسى و هزینه‌های آن نیز توضیح داد: علی‌رغم افزایش هزینه‌هاى اجرایى، ما امسال افزایشی در این بخش نداریم و همانند سال گذشته خواهد بود. ۲۰ نشست به همراه ۴ باکس نمایش فیلم همان قیمت سال گذشته، یعنی ١ میلیون تومان است که در واقع پانصدهزار تومان با تخفیف ویژه جشنواره ارائه مى شود که به همراه پذیرایی میان وعده، ناهار و شام  خواهد بود. دوستان علاقمند تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند تا از طریق سایت به نشانی tisff.ir www. اقدام به نام نویسى نمایند. چنان‌چه شخصی در کل نشست‌ها حضور داشته باشد گواهی شرکت دریافت می‌کند و علاوه بر این از ۳۰ درصد تخفیف خرید کتاب از نمایشگاه کتاب جشنواره نیز بهره مند می‌شود. ضمن این که تا پایان سال ۹۷ امکان حضور در کارگاه‌هاى دفتر ویژه تهران را نیز خواهد داشت و علاقه‌مندان شهرستانی نیز علاوه بر این امکانات از تخفیف ۶۰ درصدی هتل برای اسکان نیز بهره‌مند خواهند شد.
 
وی ادامه داد: هنرجویان انجمن سینمای جوان، دانشجویان سینما، هنرجویان مدرسه ملی، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایى نیز می‌توانند از تخفیف ۶۰ درصدی برخوردار شوند و تنها با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان از همه امتیازات بهره‌مند شوند. همچنین فیلم‌سازان حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال و مربیان انجمن سینمای جوان از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردارند و با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان کارت ویژه جشنواره را می‌توانند دریافت ‌کنند. در واقع همه پولی که از دوستان گرفته می‌شود در قالب این امتیازات به آن‌ها بازگردانده می‌شود و حسن دریافت این کارت‌ها این است که صندلی آن‌ها رزرو می‌شود و استفاده برایشان راحت‌تر خواهد بود. به جز دریافت کارت ویژه دوستان علاقمند می‌توانند از کارت تک نشست نیز استفاده کنند.
 
مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره سی‌ و پنجم تاکید کرد: از آنجایی که ظرفیت سالن‌ محدود است توصیه می‌کنم دوستان علاقمند در روزهای ابتدایی، نام نویسى خود را انجام دهند. برآورد ما این است که امسال ظرفیت نشست‌ها زودتر تکمیل می‌شود؛ بنابراین فعلا تهیه کارت‌های موقت روزانه و تک نشست امکان پذیر نیست و تنها دوستانی که می‌خواهند از کل نشست‌ها و خدمات آن بهره‌مند شوند امکان نام نویسى در بخش کارت ویژه را دارا هستند. سایر دوستان می‌توانند در روزهای ۱۵،۱۶ و ۱۷ آبان ماه به سایت مراجعه کرده و برای نام نویسى کارت‌های روزانه و تک نشست اقدام کنند. اگر چنانچه این اتفاق برای شخصی میسر نشد ولی علاقمند به حضور در نشست‌ها بود می‌تواند یک ساعت پیش از شروع نشست در سالن حضور یافته و در صورت وجود جای خالی، کارت موقت دریافت کرده و در آن نشست شرکت نماید، اما باز هم تاکید می‌کنم چون ظرفیت سالن‌ محدود است دوستان تهیه کارت را به روزهای نشست موکول نکنند و برای کارت ویژه یا تک نشست اقدام کنند که در روز نشست با مشکل مواجه نشوند.
 
بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲٢ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.
 
اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *