هیچ مدرسه‌ای هنرمند تربیت نمی‌کند

هیچ مدرسه‌ای هنرمند تربیت نمی‌کند

فرهاد توحیدی از کارگاه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت؛

هیچ مدرسه‌ای هنرمند تربیت نمی‌کند

 

فرهادی توحیدی درباره کارگاه فیلمنامه نویسی‌اش در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: کارگاه فیلمنامه‌نویسی محدود به آموزش اصول و تکنیک‌های نوشتن فیلمنامه است وهیچ دانشگاهی نمی‌تواند هنرمند یا فیلمنامه‌نویس تربیت کند.

به گزارش ستادخبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، فرهاد توحیدی با اشاره به دریافت طرح فیلمنامه از متقاضیان حضور در این کارگاه و انتخاب ۳۰ هنرجو برای کارگاه فیلمنامه‌نویسی، گفت: ظاهرا هیچ کسی از کارگاه فیلمنامه‌نویسی جا نمانده است و تمام کسانی که پذیرفته نشده بودند نیز در کارگاه حضور داشتند.

وی ادامه داد: از آنجا که آدم ساختارگرایی هستم معیار شخصی من بر اساس ساختار فیلمنامه است. ما از بچه‌ها طرح فیلمنامه خواسته بودیم. طرح یک ایده اولیه است و در آن ساختار خیلی مطرح نیست اما انرژی ساختار در طرح قابل مشاهده است و حتی نحوه روایت را می‌شود بر اساس طرح احساس کرد. تازگی ایده، نحوه برخورد با سوژه و پرورش آن از جمله ملاک ها و معیارهای من در انتخاب هنرجویان است.

فیلمنامه نویس «امکان مینا» درباره کیفیت طرح‌های ارائه شده به کارگاه فیلمنامه‌نویسی، عنوان کرد: با معیارهای سینمای کلاسیک متر و شاخصه‌های مشخصی را می‌توان در انتخاب آثار پیدا کرد. اما اینکه این آثار تمام شاخصه‌های کلاسیک را دارند یا نه طبیعتا پاسخ منفی است. ممکن است برخی از آثار به این معیارها نزدیک شده باشند اما باقی دور شده باشند.

توحیدی اضافه کرد: مسئله اصلی این است که هر جشنواره یا هر اثری را باید با خود همان جشنواره‌ها و آثار سنجید.  شما از بین آثار موجود دست به انتخاب بهترین ها می‌زنید. هدف اصلی من مقایسه این آثار با یکدیگر بود تا بتوانم به انتخاب بهترین ها برسم.

وی درباره استفاده بیشتر هنرجویان از کلاس‌های آموزشی، توضیح داد: به طور معمول در دانشکده سینما و تئاتر، موسسه کارنامه و خانه فیلم بامداد کلاس برگزار می‌کنم. در فرصت هایی نظیر جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با دعوت دوستان کارگاه هایی را برگزار می‌کنم. هنرجویان فرصت دارند از این کلاس ها برای آشنایی بیشتر با فیلمنامه‌نویسی استفاده کنند.

فیلمنامه‌نویس«گاهی به آسمان نگاه کن» درباره اهمیت استعداد نویسندگی در کار فیلمنامه‌نویس، تصریح کرد: هیچ مدرسه‌ای هنرمند تربیت نمی‌کند، بلکه تکنسین پرورش می‌دهند. یک تکنسین اصول و روش های کلی را می‌داند. من هم در کلاس هایم آموزش کلی و اصول تکنیک فیلمنامه‌نویسی را دنبال می‌کنم. اینکه اساسا شخصی نویسنده است شرط لازم است که فرد باید داشته باشد. وقتی شما شم فیلمنامه‌نویسی داشته باشید می‌توانید با پرورش و آموزش نویسنده بهتری شوید و پیشرفت کنید. هیچ کس در هیچ کلاسی شرط لازم را نمی‌تواند تدریس کند.

دومین و آخرین جلسه کارگاه فیلمنامه نویسی فرهاد توحیدی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران یکشنبه ۲۳ آبان برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *