نیما عباسپور: فیلم کوتاه فاقد چرخه اقتصادی است

نیما عباسپور: فیلم کوتاه فاقد چرخه اقتصادی است

نیما عباسپور انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط دبیر جشنواره را طرح موفقی ارزیابی کرد و گفت: در این شیوه مشاوران فرصت کافی برای دیدن آثار و پیشنهاد آنها به دبیر دارند و در نتیجه فیلمسازان شانس حضور بیشتری در جشنواره خواهند داشت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نیما عباسپور که هفت فیلم کوتاهش به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده است، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره کشور در حوزه فیلم کوتاه به حساب می‌آید و به خاطر گستردگی و توجه فیلمسازان به این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است.

عباسپور که هفت فیلم کوتاهش به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده است، ادامه داد: مهمترین ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تداوم آن است. در شرایطی که جشنواره‌هایی مانند مستند کیش و جشنواره فیلم‌های ورزشی پس از مدتی از جریان سینمایی کشور کنار گذاشته شدند فیلم کوتاه تهران توانست طی سی و دو دوره به کار خود ادامه دهد و این نشان از اعتبار این جشنواره است.

عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره ماهیت بین الملی این جشنواره، بیان کرد: مهمترین مشکل جشنواره‌های کشور در بخش بین‌الملی است به طوری که حتی جشنواره‌‎ای با قدمت و اعتبار فیلم فجر ترجیح داد که بخش بین المللی را از بخش ملی جدا کند.

عباسپور درباره مشکلات بخش بین‌الملل جشنواره‌های کشور،عنوان کرد: ملاحظات ممیزی باعث شده است که ما در اکران اکثر آثار خارجی با مشکلات مختلفی مواجه باشیم. فیلم‌هایی که قرار است از فیلترهای ما عبور کنند نمی‌توانند به سادگی در جشنواره اکران شوند.

کارگردان فیلم کوتاه «در چنین روزی باران نمی‎بارد» درباره مشکلات اکران و نمایش فیلم کوتاه، گفت: اکران سینمایی فیلم کوتاه به طور منظم در هیچ جای دنیا وجود ندارد و معمولا این نمایش‌ها پراکنده و برای مخاطبان خاص هستند.

برنده مدال نقره «یونیکا» در سال ۲۰۱۰ برای فیلم کوتاه «جنگل» مشکل سینمای کوتاه را پخش بین‌المللی فیلم‌ها دانست و گفت: بسیاری از فیلمسازان شخصا فیلم های خود را پخش می کنند. البته نمی‌شود اسم این کار را پخش کردن گذاشت چرا که پخش فیلم زمانی شکل درست می‌گیرد که تمایل به سرمایه‌گذاری برای یک کالای فرهنگی وجود داشته باشد و فیلمساز بتواند درآمدزایی کند.

عضو گروه مشاوران دبیر جشنواره سی و سوم فیلم کوتاه تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی سینمای کوتاه، گفت: فیلم کوتاه به طور کلی چرخه اقتصادی ندارد. در دنیا معمولا شبکه‌های تلویزیونی متقاضی خرید فیلم‌های کوتاه هستند ولی این موضوع در حال حاضر درباره اکثر تولیدات سینمای کوتاه کشور اتفاق نمی‌افتد.

فیلم کوتاه به طور کلی چرخه اقتصادی ندارد. در دنیا معمولا شبکه‌های تلویزیونی متقاضی خرید فیلم‌های کوتاه هستند ولی این موضوع در حال حاضر درباره اکثر تولیدات سینمای کوتاه کشور اتفاق نمی‌افتد.

عباسپور درباره جایگزینی هیات مشاوران دبیر جشنواره به جای هیات انتخاب در دوره سی و سوم، عنوان کرد: این تصمیم در مجموع تصمیم درستی است اما موفقیتش بستگی به نحوه اجرای آن دارد. من زمانی که مشاور جشنواره بودم فیلم‌ها را به طور کامل می‌دیدم و از بین آنها ۱۵ یا ۱۶ فیلم را به دبیر پیشنهاد می‌دادم.

وی افزود: البته این طرح نمی‌تواند در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران به نتیجه برسد اما در دراز مدت می‌تواند به نتیجه دلخواه برسد. متاسفانه هیات انتخاب فیلم کوتاه در بعضی از سالها به ۳ نفر تقلیل پیدا کرده بود و سلیقه افراد دخالت زیادی در داوری‌ها پیدا می کرد. حسن روش جدید این است که افراد شانس حضور بیشتری در جشنواره یافته و استعدادهای ناشناخته‌تری کشف می‌شوند.

متاسفانه هیات انتخاب فیلم کوتاه در بعضی از سالها به ۳ نفر تقلیل پیدا کرده بود و سلیقه افراد دخالت زیادی در داوری‌ها پیدا می کرد. حسن روش جدید این است که افراد شانس حضور بیشتری در جشنواره یافته و استعدادهای ناشناخته‌تری کشف می‌شوند.

کارگردان فیلم کوتاه «جدول، روزنامه و سه نقطه» درباره اهمیت اقتباس در فیلم کوتاه نیز گفت: سینمای کوتاه برای اقتباس از رمان و داستان‌های بلند مناسب نیست اما می‌تواند از داستان‌های کوتاه ایرانی و جهانی بهره بگیرد. امسال در خانه سینما سه چهار فیلم خوب داشتیم که توانستند جایزه اقتباسی جشن را از آن خود کنند. به نظر من فیلم کوتاه محمل مناسبی برای اقتباس است و اقتباس در آن امکان‌پذیر است.

عباسپور با بیان اینکه ایجاز حرف اول را در فیلم کوتاه می‌زند گفت: اقتباس در فیلم کوتاه باید موجز و مختصر و متناسب با ظرفیت آن باشد. یکی از مشکلات ما در این زمینه این است که فیلمسازان از فیلمنامه نویسان بهره نمی‌گیرند و اساسا فیلمنامه‌نویسی در فیلم کوتاه تعریف مشخصی ندارد.

اقتباس در فیلم کوتاه باید موجز و مختصر و متناسب با ظرفیت آن باشد. یکی از مشکلات ما در این زمینه این است که فیلمسازان از فیلمنامه نویسان بهره نمی‌گیرند و اساسا فیلمنامه‌نویسی در فیلم کوتاه تعریف مشخصی ندارد.

هفت فیلم کوتاه از نیما عباسپور شامل «رویا چرا گم شده»، «در چنین روزی باران نمی بارد»، «۶/۳»، «جنگل»، « جدول، روزنامه و سه نقطه»، «آسانسور» و «پیاده روی بزرگ» به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری فرید فرخنده کیش برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *