نگاه مردم به فیلم کوتاه باید تغییر کند

نگاه مردم به فیلم کوتاه باید تغییر کند

امیر تاجیک در جشنواره فیلم کوتاه تهران:

نگاه مردم به فیلم کوتاه باید تغییر کند

امیر تاجیک، مدیر سابق شبکه مستند در آخرین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمان کاخ جشنواره شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، تاجیک که یکی از مدیران موفق صداوسیما در زمان ریاست محمد سرافراز بود در طول حضور خود در شبکه مستند همکاری های بسیاری را با انجمن سینمای جوانان ایران رقم زد. او کسی بود که پس از سال‌ها پای فیلم کوتاه را به سیما باز کرد و برنامه سینمای جوان را در شبکه مستند روی آنتن برد. اگرچه بسیاری با حضور فیلم کوتاه در شبکه مستند مخالف بودند و این اتفاق را فراتر از دستورات و مأموریت‌های شبکه می‌دانستند اما تاجیک بر تصمیم خود پافشاری کرد و پاتوقی گرچه کوچک اما قابل توجهی برای فیلم کوتاهی‌ها ایجاد کرد. او در طول حضور خود طرح‌ها و برنامه‌های دیگری برای همکاری با انجمن سینمای جوان و توجه به فیلم کوتاه مدنظر داشت اما فرصت کوتاه این اجازه را به مدیر جوان سیما نداد تا آنچه در نظر داشت به سرانجام برساند.

امیر تاجیک درخصوص اتفاقات مشترکی که با انجمن سینمای جوان رقم خورده گفت: آنچه ما از مدیریت می‌دانستیم مسئولیت بود نه پست و جایگاهی که برایمان مزایا داشته باشد؛ به همین دلیل در چارچوب و قواعد سنتی و مرسوم قرار نگرفتیم. از سوی دیگر می‌دیدم فیلمسازانی که همراه ما هستند با دلشان کار می‌کنند و بازخوردی که از مخاطب می‌گرفتند از هرچیزی برایشان با اهمیت‌تربود.

وی درخصوص مهم‌ترین اتفاقی که در زمان ریاستش برای فیلم کوتاه رخ داد و باعث شد این حوزه بار دیگر به سیما بازگردد، بیان کرد: چند سال قبل برنامه‌ای با نام «سینمای دیگر» در شبکه یک با موضوع فیلم کوتاه پخش می‌شد اما از آن برنامه سال‌ها فیلم کوتاه در سیما مهجور بود. این مهجوریت از تفکران غالب مدیران سیما می‌آمد که فیلم کوتاه خیلی حائز اهمیت نیست. در زمان ریاست محمد سرافراز این تفکر تغییر کرد و ما در شبکه مستند اگرچه مسئولیتی درخصوص فیلم کوتاه نداشتیم اما این حوزه را به شبکه آوردیم. ایده اولیه نیز متعلق به ناصر تقوایی بود. در ابتدای حضورم در شبکه با آقای تقوایی جلسه‌ای داشتیم، ایشان پیشنهاد دادند که اگر در شبکه مستند به فیلم کوتاه بپردازیم طیف گستردگی‌ای فیلمسازان کشور را درگیر و جذب کند. پس از آن با نمایندگان انجمن سینمای جوان قرار بر تولید برنامه‌ »سینما جوان» برای شبکه مستند شد. اتفاقی که در اختتامیه دوره گذشته اعلام شد و پس از آن روی آنتن رفت. یک سال این برنامه روی آنتن رفت اما گویا با تغییر مدیریت تصمیم بر این گرفته شده که برنامه دیگر روی آنتن نرود.

مدیر سابق شبکه مستند معتقد است تغییر تفکر مدیران سیما در زمان مدیریت محمد سرافراز اتفاق سختی نبود. به گفته تاجیک، سرافراز با نگاه جوان‌گرایی و اعتماد به مدیران این امکان را فراهم می‌کرد که بدون مشکلات سیاست جوان‌گرایی را پیش ببریم. در ضمن او به خاطر ارتباطش با جوانان علی‌الخصوص در شبکه پرس‌تی‌وی و از سویی اعتمادی که به مدیران داشتند باعث می‌شد مشکلی در تصمیم‌گیری وجود نداشته باشد.

تاجیک در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست‌های کلی سازمان و سیاست‌های مدیریت فعلی، آیا می‌توان امید داشت که فیلم کوتاه مورد توجه قرار بگیرد و حتی صاحب یک شبکه شود؛ گفت: من به شخصه موافق راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی به تناسب یک موضوع نیستم. آنچه اهمیت دارد این است که باید بیشتر روی تولید و محتوا سرمایه‌گذاری شود، این تصمیم باعث می‌شود که فیلم کوتاه نمود بیشتری داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که مأموریت اولیه باید این باشد که نگاه به فیلم کوتاه را در میان عامه مردم تغییر دهیم. اتفاقی که در بحث فیلم مستند رخ داد و تعریف فیلم مستند در نگاه مخاطب از صرفا مستند حیات‌وحش تغییر کرد و به معنای درست خود رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *