نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند برگزار شد؛ اصالت باید به داستان فیلم نسبت داده شود

نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند برگزار شد؛ اصالت باید به داستان فیلم نسبت داده شود

شهروز توکل مستندساز در نشست نقد و بررسی ایسفا درباره فیلم‌های مستند روز دوم برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: اصالت باید به داستان فیلم داده شود و نه سختی ساخت آن.

به ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نشست نقد و بررسی فیلم های مستند سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور شهروز توکل مستندساز و تدوینگر و علی همراز مستندساز در روز دوم از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

علی رشیدی‌فر در ابتدا درباره فیلم «سمفونی زاگرس» ساخته پرویز رستمی توضیح داد: این فیلم شخصیت و زندگی موسیقیایی هفت موسیقیدان را به روایت کشیده و تصاویر بسیار خیره کننده دارد.
همراز درباره این فیلم گفت: این فیلم یک ایراد دارد که به زبان کردی بوده و ترجمه نشده است. وقتی زبان فیلم را متوجه نشوید برخی نکات را از دست می‌دهید. ویژگی یکسان نواحی مختلف ایران این است که موسیقی کهن در آن رواج دارد. همواره موسیقی های عزا و شب نشینی داشتیم و موسیقی جزئی از زندگی است و فیلم نگاه درستی به این مورد داشت. ساختار فیلم خوب است و نشان می دهد این فیلم با عشق ساخته شده و حس موسیقی به کادر و تصویر نیز منتقل شده است. من احساس می کنم تصویر این فیلم باید بیشتر دیده شود. به زیبایی در این فیلم به موزیک خنیاگری توجه شد.
توکل نیز بیان کرد: من هیچ پیش زمینه ای از زبان کردی نداشتم اما وقتی تلفیقی از سازهای قدیمی را در این فیلم دیدم بسیار خوشحال شدم. مثلثی که مردم کرد با طبیعت و زندگی دارند بسیار جذاب است و نواختن موسیقی در این اقلیم معنای متفاوتی از خود به جا گذاشته است. قاب بندی های فیلم دکوراتیو نیست و حس موسیقی به راحتی درک می شود. فیلم به هیچ عنوان حوصله سر بر نیست و پیرمرد فیلم آدم را با خود همراه می کند. اینکه فیلمساز خود تصویربردار هم هست اتفاق بسیار خوبی است. امکان ندارد که در بخش مستند، گروه فیلم بتوانند کار را در بیاورند و تک ساختن های فیلم در این امر زیبایی را به تصویر می کشد.
او گفت: تمام المان های به کار رفته در فیلم برای فیلمساز مهم بوده و رنگ و انرژی فیلم بسیار خوب است و شاید همین تک نفره کار را پیش بردن کار را سطح بالا کرده است.
همراز درباره فیلم «نظیفه» ساخته محمد صفا نیز بیان کرد: این فیلم می طلبید تا کشمکش بسیاری را ببینیم. اینکه بخواهیم درباره نزاع و کشمکش صحبت کنیم و روزهای سخت پرستار در این روزهای کرونایی را به تصویر بکشیم، لازم است تا فیلمساز بیشتر با این قصه همراه می‌شد و حتی قید مصاحبه را می‌زد. اصلا نمی‌خواهم بگویم فیلم ضعیف است اما باید فیلمسازان به نزاع و کشمکش‌ها دقت بیشتری کنند وگرنه فیلم ارزش دیدن ندارد. عجله ای که در ساخت فیلم مستند داریم کمی عجیب است و می‌توان بخش مستند را با سعه صدر بیشتری ساخت تا به اصطلاح فیلم پخته شود.
همراز گفت: در این فیلم چند بار موضوع عوض می شود و در ابتدا فکر می کنم فیلم در مورد بخش کرونا است و بعد می فهمیم کاراکتر فیلم مشکل شناسنامه دارد و چندین بار موضوع از محوریت کرونا خارج می شود. پرداخت به همه موضوعات بسیار مهم است و کاش این فیلم ادامه پیدا کند و شاید سال آینده در همین جشنواره به خوبی موضوعات آن را درک کنیم. این فیلم پتانسیل دارد تا بسیار خوب پیش برود. از پرداخت این فیلم به سادگی گذشتند و کاش ادامه پیدا کند.
همراز درباره فیلم «گوسفندان باید زنده بمانند» از آرمان قلی پور دشتکی عنوان کرد: این فیلم به جذابیت کوچ و کرونا پرداخت که واقعا دوست داشتم بخش کرونا پررنگ تر شود. این فیلم می‌توانست با شیرین زبانی‌های بختیاری‌ها باقی بماند و دردسرها را با ماندن در محل زندگی‌شان به جان بخرند. بخش عبادت در کانکس بسیار جذاب بود اما واقعا می‌شد در خطه بختیاری بماند. گرچه فیلمبرداری در بخش کوچ سخت است و زحمت بالایی را فیلمساز متحمل شده است اما فیلمساز باید بداند از چه موضوعی پیروی و تبعیت کند. این فیلم هم مانند فیلم قبلی با تعدد موضوعات مواجه شده است. آخر هم در بخش کوچ متوجه نشدیم آن ها به مقصد رسیدند یا خیر.
توکل اظهار کرد: این فیلم شروع درخشانی داشت و اینکه فکر نمی کنیم تا چه میزان تحت تاثیر ویروس کرونا باشد که برای من جالب بود. من در جریان نبودم برخی از موضوعات مانند یخچال نداشتن حکم مرگ و زندگی را برای مردم این خطه دارد که در این فیلم و در این خطه به خوبی به تصویر کشیده است. اصالت باید به داستان فیلم داده شود و نه سختی ساخت آن فیلم. بخش کوچ می‌تواند یک فیلم مجزا باشد. بخش دیگر فیلم تلفیق کرونا با کوچ است و پرداخت به موضوع مرگ و زندگی در سکون بحث جذابی است.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *