نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند برگزار شد

نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند برگزار شد

فیلم‌های مستند روز سوم از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روی میز نقد و بررسی قرار گرفتند.

 

به‌گزارش سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در روز سوم از سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست نقد و بررسی فیلم‌های ایسفا در بخش مستند با حضور دو فیلمساز برگزار شد.
نوبت اول نشست نقد و بررسی ایسفا در روز سوم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور رایا نصیری و محمد صادق جعفری از مستندسازان سینما به آثار مستند اختصاص یافت.
علی رشیدی فر مجری این نشست در ابتدا توضیحی درباره فیلم کوتاه قامتان بلند همت گفت و از منتقدان درخواست کرد تا نظرات خود را بیان کنند.
رایا نصیری درباره فیلم «کوتاه قامتان بلند همت» بیان کرد: این فیلم ایده جذابی دارد و درباره کوتاه قامتان است و پرداختن به این موضوعات بسیار مهم. زیرا تفاوت آدم ها را به تصویر می کشد که از بخش ظاهری فاصله دارد و حتی فراتر از تفاوت های ظاهری به تفاوت های شخصیت هم می پردازد. فیلمساز می توانست صبورتر کاراکتر فیلم را دنبال کند. این فیلم‌ها به نوعی پرتره هستند و اینکه سوژه مشهور باشد یا نباشد فرقی ندارد اما باید با این سوژه زندگی کرد.
محمدصادق جعفری درباره این فیلم بیان کرد: این فیلم از این جهت برای من جذاب بود که نوستالژیک بود و من را یاد فیلم مستند خاطره‌ها انداخت و شخصیت فیلم من با این فیلم یکسان بود. به دغدغه اکثر کوتاه قامتان در این فیلم پرداخته شده است. من هم سعی کردم این دغدغه را در فیلمم دنبال کنم. ما همگی هم سطح هستیم اما نگاه از بالا به پایین داریم اما در این فیلم نگاه برعکس شده است که بسیار جالب است و نوع فیلمبرداری باید اندازه فرد کوتاه قامت باشد. سوژه بسیار جذابی بود که شخصا جذب این فضا شدم و به فیلمساز تبریک ویژه می گویم. توصیه می‌کنم نگاه به این کوتاه قامتان وسیع‌تر شود. به نظر من یکی از نقدهای جدی به این فیلم همین است و نوع شعار و مستقیم گویی دارد که می‌تواند داستان فیلم را فاش کند.
رایا نصیری درباره اسم این فیلم گفت: من مخالف نظر آقای جعفری هستم چون از دید من باید مهارت‌ها را یاد بگیریم و نحوه مقابله با این افراد را بلد باشیم و از دید من اسم فیلم خوب است. افرادی هستند که فوبیای مقابله با افراد کوتاه قامت را دارند که قضیه وحشتناکی است. باید روی این زمینه بیشتر تامل کنیم. شاید اسم فیلم شعاری باشد اما در برخی موارد ما نیاز به شعار دادن داریم.
جعفری درباره فیلم «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی عنوان کرد: این دغدغه سال ها است در ایران در جریان است و موضوع قابل تاملی است و فیلم از دید من جالب بود. در چند سکانس دیدیم کاراکترهای فیلم دچار درگیری و جدال می‌شوند و بدون اینکه بخواهند خود را سانسور کنند حرف هایشان را می‌زنند‌. اسم فیلم برای من جالب بود و نگاهی به اتفاقاتی داشت که برای دختر بچه داخل فیلم می‌افتد. عروسک یعنی هر کسی می تواند با این اسباب بازی، بازی کند و شرح حال کاراکتر اصلی فیلم است.
نصیری نیز درباره فیلم «عروسک» گفت: من این فیلم را دوست داشتم و موضوع فیلم از ضرورت‌هایی است که فیلمسازان باید بیشتر به آن ورود کنند. متاسفانه طبق آمار دختران ۱۰ ساله ای داریم که به ازدواج تشویق می‌شوند. فیلمساز بسیار هوشمندانه به جمع بندی خوبی رسید. آرزو می‌کردم این فیلم، فیلم کوتاهی نباشد و اگر فیلمساز هیجان‌زده نمی‌شد می‌توانست صبورانه فیلم بلند این موضوع را بسازد.
نصیری درباره فیلم «صندلی» عنوان کرد: تجربه در فرم‌گرایی در مستند سازی بسیار جذاب است و علاقه مند هستم در بخش فرمالیستی ورود کنم. اینکه فیلمساز در این سبک از چه عناصری استفاده کند در واقع امضای خود را پای اثرش می‌گذارد. زاویه دید فیلمساز خوب است و اتفاقات در یک اتاقی افتاد که کودک جزو خط قرمزهایی است که کودک باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد. ما در سینما ابزارهای بسیار زیادی داریم و دوربین در این فیلم ثابت بود. شخصا دوست داشتم فیلم اصطلاحا یقه احساسات من را بگیرد. ایده بسیار جذاب بود اما فیلم بویی از نورپردازی نبرده بود.از دید من این فیلم حیف شد.

جعفری در ادامه صحبت های نصیری گفت: فیلم بسیار تلخ است و موضوع فیلم من را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طی سالیان اخیر فیلم‌های متعددی درباره این موضوع ساخته شده است. تماشای فیلم تلخ ما را روی دور تکرار می‌اندازد. من معتقد هستم فضا باید جوری طراحی می‌شد که احساس فیلم بیشتر شود. فیلم با شیوه ساده‌ای ساخته شود.
جعفری در مورد فیلم «زن پدر» ساخته مرتضی فرهادنیا گفت: سوژه و موضوع بسیار جذاب است و در این فیلم شاهد هستیم کاراکتر فیلم برای پدرش به دنبال همسری است. فیلمساز سعی کرده است فضا را بیشتر بازسازی کند و اتفاقی که در فیلم افتاده است پیشتر رخ داده است. بازسازی فیلم کمی من را اذیت می‌کرد و فیلم کمی طولانی بود‌. قصه فیلم طولانی مدت رخ داد و روی دور تکرار افتاد. مخاطب با این روند دچار خستگی می‌شود و اگر فیلمساز قصه های کوچک‌تری را به فضا اضافه می‌کرد شاید روند فیلم جذاب‌تر می‌شد. دیدن این فیلم به دلیل سوژه اش جالب است.
نصیری درباره این فیلم گفت: این فیلم برای من مغشوش بود و البته قصد ندارم نگاه تند و تیزی داشته باشم اما در ابتدا حس کردم شاید فیلمساز قصد دارد به حقوق زنان بپردازد اما موضوع به یکباره عوض می‌شود. تکرار کلمه زن درست نیست و انگار می‌خواهد نگاه مردسالارانه را القا کند و چند همسری را تبلیغ می‌کند و به مسخره کردن پدر و سن و سالش می‌پردازد.
جعفری درباره فیلم «شهید» بیان کرد: انتخاب این اسم نکته جالبی بود اما معنای آن عربی است و باید در ابتدا منظور فیلمساز را بدانیم. فیلمساز توانست با شخصیت و آدم‌ها ارتباط خوبی برگزار کند که مخاطب را درگیر موضوع مین گذاری می‌کند. در ابتدا فکر می‌کنیم قصه فیلم مین گذاری است اما در ادامه به جدایی والدین پسر بچه داخل فیلم می‌پردازد که قصه دیگری به جریان می‌افتد‌. این دوگانگی مخاطب را به شک و تردید می‌اندازد و واقعا دلم می‌خواست بدانم کودک با مشکل پای خود چه می‌کند.
نصیری درباره این فیلم بیان کرد: این فیلم به موضوع جنگ می‌پردازد و در ادامه مین گذاری زندگی کودک را تحت تاثیر قرار داده است. جنگ دوم جدایی والدین این کودک است که بهتر بود پردازش به آن بیشتر شود.هر دو موضوع فیلم خود می‌تواند به فیلم مجزا تبدیل شود.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *