مهدی جعفری گفت: امسال به باور من و دیگر داوران از میان حدود شصت فیلم داستانی نزدیک به بیست واندی فیلم خوب وجود دارد و این اتفاق نویدبخش است و قطعا نیز مشکلاتی را برای گروه داوران به همراه خواهد داشت.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، مهدی جعفری از اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره در گفتوگو با ستاد خبری، درباره آثار شرکتکننده در این دوره از جشنواره گفت: واقعیت این است از حدود سال ۶۴ که وارد فضای سینمای جوان شدم همواره پیگیر فیلمها و جشنوارههای فیلم کوتاه تهران بودهام. ممکن است این اواخر برخی فیلمها را ندیده باشم اما همیشه با اشتیاق تمام جریان فیلم کوتاه را دنبال کردهام. به نظرم اغلب فیلمهای کوتاه داستانی که امسال در بخش مسابقه این دوره از جشنواره حضور دارند از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند.
وی همچنین در ادامه اضافه کرد: راستش از آنجا که خیلی اهل مقایسه نیستم زیاد تمایلی ندارم بگویم نسبت به دورههای قبلی بهتر بودهاند یا بدتر اما آنچه واضح است در میان کل آثار، رشد نسبی آثار خوب را شاهد بودهام. بدین معنی که همیشه قرار نیست در یک فستیوالی که به طور مثال پنجاه فیلم شرکت کرده است، همه آنها آثار درخشانی باشند بلکه انتظار است تا با حدود چهار یا پنج فیلم یا در شرایط ایدهآل ده فیلم سطح بالا و یا بسیار خوب مواجه شویم. اما امسال به باور من و دیگر داوران از میان حدود شصت فیلم داستانی نزدیک به بیست واندی فیلم خوب وجود دارد و این اتفاق نویدبخش است و قطعا نیز مشکلاتی را برای گروه داوران به همراه خواهد داشت.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه اتمسفر» با بیان اینکه؛ بدون اغراق میگویم که هر بار به بهانهای به تماشای آثار کوتاه سینمایی مینشینم آه از نهادم بلند میشود که سینمای ما کجاست و فیلم کوتاه کجا؟!، یادآور شد: چرا اینقدر باید به فیلم کوتاه و فیلمسازان با استعداد آن بیمهری شود در شرایطی که بسیاری از فیلمهای کوتاه ما از بسیاری از فیلمهای سینمایی حال حاضر ایران از هر نظر برترند.
جعفری در ادامه صحبتهایش افزود: تقریبا از همه آثار لذت بردم ولی با برخی فیلمها همچنان مشکل محتوایی دارم. از طرفی نگاه تحلیگرانه و عمیقی که مدتها بود جای آن را در فیلم کوتاه خالی میدیدم در برخی آثار مرا امیدوار کرد و از سویی تکرار برخی موضوعات دستمالی شده و غیر اخلاقی برایم خالی از لطف بود. موافق سینمای منتقد، تحلیلگر و جسور هستم اما با فیلمی که بخواهد در سایه موضوع داغش مجلسی را گرم کند به شدت مخالفم. یک فیلم خوب باید همیشه با عیار سینمایی و هنری سنجیده شود و نه به واسطه التهاب کاذبی که در نگاه کاسبکارانه فیلمساز به موضوعش نهفته است.
این فیلمساز ضمن اشاره به اینکه در مورد آثار بخش تجربی طبق معمول هر سال مشکلاتی داریم که از عدم شفافیت ذاتی تعریف این مدل از سینما میآید، تصریح کرد: اما فیلمهایی بودند که تلاش قابل ستایشی را در این حوزه به سرانجام رساندند. متاسفانه در بخش مستند، گویا قرار نیست جشنواره فیلم کوتاه تهران در مقایسه با جشنواره های تخصصی حوزه مستند چندان موفق باشد و امیدوارم در سالهای آتی یا با استقبال بیشتر مستندسازان خوب مواجه شود و یا از لیست بخشهای رقابتی جشنواره حذف شود. این مسئلهایست که درباره آن باید به جای خود و با حضور کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره قیاس کیفیت آثار داخلی با فیلمهای کوتاه خارجی اظهار داشت: این مقایسه وقتی پاسخ درستی خواهد داشت که ما بتوانیم مجموعهای از آثار داخلی و خارجی را در قیاس با هم بسنجیم. تکرار میکنم که شخصا خیلی اعتقادی به مقایسه کیفی در امور هنری ندارم. شاید بتوان در باب موضوع، نگاه محتوایی و یا سبک و سیاق و گونهها حرفهایی زد اما مقایسهای که بحث را به سطح بهتر و بدتر نزول بدهد کار سخیفی است.
مهدی جعفری با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران سالهاست جایگاه خود را در عرصه بینالمللی پیدا کرده است، گفت: یادم میآید سالها پیش که با فیلم کوتاهی در سن پترزبورگ حضور داشتم برخی فیلمسازان حرفهای فیلم کوتاه مشتاقانه درباره نحوه حضور آثارشان در این جشنواره میپرسیدند و برایشان بسیار اهمیت داشت که فیلمشان در تهران دیده شود.
سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
