مصطفی آل احمد: سینمای کوتاه باید از بند کلیشه‌ها رها شود

مصطفی آل احمد: سینمای کوتاه باید از بند کلیشه‌ها رها شود

مصطفی آل احمد پیشنهاد داد فیلم‌های منتخب ۳۲ دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران به صورت یک مجموعه آثار در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، مصطفی آل احمد، کارگردان سینما با اشاره به مشکلات فیلمسازی در عرصه فیلم کوتاه گفت: متاسفانه به دلایل متعدد از جمله آموزش‌ بی‌کیفیت در زمینه سینما و الگوهای سطحی تلویزیونی بسیاری از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه فقط فیلم می‌سازند که ساخته باشند. برخی اغلب یک رؤیای خیالی به نام جشنواره، شهرت، پول و از این دست دارند که نمی‌دانند این‌ها تنها با فیلم ساختن میسر نمی‌شود و سواد بسیار لازم است و البته هدف سینِما هم در این‌ها خلاصه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه فضای ذهنی محدود جایی در سینمای آینده ندارد، ادامه داد: آموزش‌های دانشگاهی ما متأسفانه بسیار سطحی است و تنها مقوله‌ای که در آن فکر نشده این است که فیلمساز قبل از شناخت فیلم باید جهان‌بینی به دست آورد. یک دانشجوی علوم،صنعت یا کشاورزی در آمریکا ملزم به مطالعه عمیق در باب روانشناسی، ادبیات، جامعه‌شناسی، فلسفه و در یک کلام علوم انسانی است، اما در ایران یک دانشجوی سینِما بیشتر معطوف به تکنیک‌های پیش پا افتاده است که همه آن‌ها را در یک دوره شش ماهه می‌توان آموخت.
برنده بهترین فیلم اکسپریمنتال جشنواره ملل اتریش افزود: با سیاست‌های بازتر و نمایش هرچه بیشتر فیلم‌های کوتاه برتر جهان می‌توان الگوهای تازه‌تری به فیلمسازان جوان نشان داد تا از بند فیلم سینمایی کلیشه‌ای خارج شوند.
آل احمد با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: از آن جا که در این جشنواره می‌توان برگزیده‌هایی از فیلم کوتاه، تجربی، مستند و انیمیشن داخلی را در کنار برخی آثار خارجی رصد کرد طبیعی است که جشنواره با توجه به ابعاد و گستردگی آن اهمیت زیاد دارد.
کارگردان انیمیشن «بچه مگس» ضمن انتقاد از رسانه ملی به دلیل عدم توجه به فیلم کوتاه، بیان کرد: جای فیلم کوتاه در رسانه ملی خالی است و متاسفانه مسئولان سیما همچنان تنگ نظرانه به موضوعات می‌نگرند. بنابراین می‌توان مواردی مانند پاتوق فیلم کوتاه را تداوم بخشید.
وی با اشاره به اهمیت چرخه اقتصاد در عرصه فیلم کوتاه، تصریح کرد: انجمن سینمای جوان می‌تواند برای تهیه و پخش فیلم‌های کوتاه در شبکه نمایش خانگی تلاش کند. خوب است فیلم‌های منتخب این سی و سه سال جشنواره به صورت یک مجموعه آثار در اختیار جامعه و علاقه مندان قرار گیرد.
کارگردان فیلم کوتاه«تو کار سختی انجام دادی که زنده شدی» درباره ماهیت بین المللی سینمای کوتاه کشور گفت: سینمای ایران سر در گم است زیرا سیاست‌های سینمایی با تعییر مدیریت‌ها دچار آشفتگی می‌شود. متاسفانه تهیه کنندگانی نداریم که به شکل تخصصی روی سینمای واحدی متمرکز باشند و البته سیاست‌های روز، دست اندرکاران تولید و نمایش را هم سرگردان می‌کند. سینمای فرهنگی ما و تهیه کنندگانی که به آن سینِما اهمیت می‌دهند باید تشویق شوند. حیات سینمای ایران نه در ابعاد تجاری که همواره در بعد فرهنگی آن بوده است و همواره سینمای ایران به خاطر تلاش فیلمسازانی که از سینمای تجاری فاصله داشته‌اند درخشیده است، اما متأسفانه گیشه و سالن‌ها معمولا به فیلم‌های سطحی که باعث شده مردم با سینِما قهر کنند قرار گرفته است.
آل احمد ادامه داد: این سیاست‌های آشفته فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه را هم بلاتکلیف کرده است. فیلم کوتاه عرصه خلاقیت و نوآفرینی و عصیان است. در هیات انتخاب جشن فیلم کوتاه خانه سینِما نزدیک به پانصد فیلم کوتاه دیدیم که هریک از اعضای هیات انتخاب شاید در حقیقت تنها پنج فیلم را می‌توانست انتخاب کند که هم خلاقانه و هم نوآور بوده باشد، از میان پانصد فیلم نزدیک به چهل فیلم به زحمت انتخاب شد. این گواه از هم گسیختگی و نبود آموزش صحیح و عدم سیاست گذاری دقیق است. متأسفانه جریان کلی فیلم کوتاه با معیارهای جهانی بودن همخوانی ندارد اما همیشه استعدادهای درخشانی هم بوده اند که خوش درخشیده‌اند.
وی با اشاره به نقش تخصص‌گرایی در زمینه فیلم کوتاه تصریح کرد: نیاز است تا در حوزه فیلم کوتاه رسانه‌های تخصصی، منتقدان و خبرنگاران متخصص فیلم کوتاه داشته باشیم. این بخشی است که به دست اندرکاران و مدیران و فیلمسازان فیلم کوتاه باز می‌گردد. به‌خصوص نهاد صنفی مانند انجمن فیلم سازان فیلم کوتاه خانه سینِما و انجمن سینمای جوان باید در این زمینه تلاش کنند.
کارگردان انیمیشن «پرسپولیس» تعیین هیات مشاوران دبیر به جای هیات انتخاب در دوره سی وسوم جشنواره فیلم کوتاه تهران را تصمیم درستی عنوان کرد و افزود: بهتر است این مشاوران از میان فیلمسازان فیلم کوتاه انتخاب نشوند، زیرا با توجه به اینکه در بیش از ۱۰‌ هیات داوری یا انتخاب بوده ام متوجه آسیب‌هایی شده‌ام که مربوط به آسیب‌شناسی جامعه ایران است. پیشنهاد می‌کنم این افراد از میان فیلمسازان فیلم بلند و کارشناسان سینما باشند تا فیلمسازان رقیب.همین پیشنهاد را در زمینه داوری فیلم‌های کوتاه هم دارم.
سی‌وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *