مصاحبه با ” فرید اسماعیل” کارگردان فیلم کوتاه “در میان کلمات”

مصاحبه با ” فرید اسماعیل” کارگردان فیلم کوتاه “در میان کلمات”

در مورد فیلمتون بهمون بگید. ایده اولیش از کجا اومد؟

این فیلم درباره یک دانش آموز جوان است که تلاش می‌کند امتحان شفاهی خود در مورد آزادی بیان را پاس کند، اما او لکنت زبان دارد، بنابراین سعی می کند با آن کنار بیاید تا بتواند نظرات خودش را بیان کند… این ایده از زندگی شخصی من شروع شد. از زمان کودکی لکنت داشتم و به خاطر این رنج زیادی را تحمل کردم. این فیلم کوتاه یک کاتارسیس است. به علاوه من فکر می کنم لکنت زبان بسیار سینمایی است، چون بیشتر از اینکه با کلمات ارتباط برقرار کند، با تصاویر این کار را می‌کند..

در مورد خودتون بهمون بگید، تحصیلاتتون، تجربیاتتون. دلمون می‌خواد بیشتر راجع بهتون بدونیم.

من از سال ۲۰۰۳ مشغول فیلمسازی هستم و روی فیلم های کوتاه مستقل و فیلم های تبلیغاتی و تجاری کار کردم. مشغول خواندن سینما به مدت پنج سال در دانشگاه La Sorbonn

Nouvelle هستم. به عنوان یک فیلمساز علاقه مند، سینما برای من یک ابزار فوق العاده است: اینکه شما می‌توانید با همراهی گروهتان افکار خودتان را بیان کنید، یک داستان عمیق با بازیگران فوق العاده تعریف کنید و در عین حال خلاق باشید، به مردم احساسات مختلف انتقال دهید…این بهترین نوع هنر است!

این فیلم قبلا در کدوم جشنواره ها به نمایش دراومده؟

این فیلم در هیچ جشنواره دیگری حاضر نشده و این پریمیر جهانی فیلم است.

چطور اعضا تیمتون رو پیدا کردید و چطور ارتباط بین افراد رو قوی نگه می‌دارید؟

The Luxembourg Film Fund این فرصت و اعتماد را به من دادند که فیلم کوتاه خودم را کارگردانی کنم و من به این خاطر بسیار سپاسگزار آنها هستم. به علاوه، کار کردن با Wady Films production بسیار فوق العاده بود. آنها به من آزادی زیادی برای کارگردانی فیلمم دادند. موضوع لکنت زبان هم موضوع بسیار عمیق و قدرتمندی است، برای همین تمام اعضا در حین فیلمبرداری بسیار درگیر پروژه بودند و چون می‌دانستند که این داستان شخصی من است، رابطه بین ما طبیعتا قوی و صمیمانه شد.

معمولا چطور بودجه فیلمهاتون رو تامین می‌کنید؟

من فکر می‌کنم هیچ دستورالعمل خاصی برای دریافت بودجه وجود ندارد. بستگی به افراد حاضر و انتظارات داوران دارد. تعداد زیادی مسابقه وجود دارد.

شخصا، فکر می‌کنم ابتدا شما باید یک فیلمنامه خوب بنویسید. این آسان نیست چون شما همیشه تحت تاثیر فیلم های بزرگ هستید. پس باید خلاق و اصیل باشید و قسمتی از وجود خودتان را با تماشاچی به اشتراک بگذارید. چون هر چقدر در نوشتن فیلمنامه خلاق باشید، شانس بیشتری برای ساخت فیلم خود دارید.

چطور با جشنواره فیلم کوتاه تهران آشنا شدید؟ آیا با سینمای ایران آشنایی دارید؟

سینمای ایران فیلمهای بسیار عمیق و پر احساسی ساخته. هر سال هم بهتر و بهتر می‌شوند. جوانان ایرانی استعداد زیادی دارند که با تماشاچیان به اشتراک بگذارند. سینما به آنها آزادی بیان هنرمندانه احساساتشان را داده و این فوق العاده است.

من سال ۱۹۸۳ به دنیا آمدم و همسن جشنواره فیلم کوتاه تهران هستم. خوشحالم که این ۳۹ سال را با هم جشن می‌گیریم! به علاوه من برای فیلمم ” the mammy” که در جشنواره پذیرفته شده بود، ده سال پیش به تهران آمدم. من برای این بازگشت دوباره بسیار خوشحالم! انتخاب شدن در این جشنواره افتخار بزرگیست و حالا که اسکار کوالیفاید شده، بیشتر از قبل.

من امیدوارم این بار جایزه ای بگیرم که نمایانگر تمام افرادی است که لکنت زبان دارند، در روز جهانی لکنت زبان که در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲ است.

مثل یک رویا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *