مریم کشکولی‌نیا مطرح کرد: دو پیشنهاد سازنده برای آشتی مردم با فیلم و انیمیشن کوتاه

مریم کشکولی‌نیا مطرح کرد: دو پیشنهاد سازنده برای آشتی مردم با فیلم و انیمیشن کوتاه

مریم کشکولی‌نیا درباره آثاری که به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا نمی‌کنند یا جایزه نمی‌گیرند بیان کرد که بهتر است کارگردانان به هیأت انتخاب و داوری اعتماد کنند چرا که برای نگه داشتن سطح جشنواره در جایگاه قابل قبول هر اثری را نمی‌توان پذیرفت و به هر فیلمی هم نمی‌توان جایزه داد.

به ‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مریم کشکولی‌نیا عضو هیأت انتخاب بخش پویانمایی این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جشنواره‌ها معمولا برای آثار انیمیشن بار مثبت دارند و باعث می‌شوند که نشستی در جامعه هنری برای دیدن فیلم‌ها شکل بگیرد. اساسا در فضای هنری جایی برای اکران کارهای انیمیشن نداریم و جشنواره‌ها بهترین فرصت برای دیدن این آثار هستند به خصوص کارهای کوتاه که کمتر در معرض دید قرار می‌گیرند.

وی افزود: انتخاب و داوری در جشنواره سختی‌های خود را دارد؛ افرادی که آثارشان پذیرفته شده همگی توقع دریافت جایزه دارند و بعضا دلخور می‌شوند که چرا نگرفتند و آن‌ها که کارشان پذیرفته نشده ناراحتی خود را ابراز می‌کنند. در حالی‌که برای بالا نگه داشتن سطح جشنواره حتما باید غربال‌گری صورت بگیرد و نمی‌توان صرفا به دلیل این‌که یک انیمیشن با زحمات فراوان تولید شده بدون نظر کارشناسی وارد فضای رقابتی شود.

کشکولی‌نیا اظهار کرد: جایگاه جشنواره به سطح کیفی آثار بستگی دارد. مخاطبانی که وقت می‌گذارند تا این آثار را ببینند توقع دارند آن‌چه روی پرده می‌رود از یک سطحی پایین‌تر نباشد. همیشه کسانی که انتخاب نمی‌شوند ناراضی هستند اما باید به انتخاب‌ها اعتماد کنند چون ۳ تا ۵ نفر کارشناس با سلایق مختلف انتخاب و داوری می‌کنند و این‌گونه نیست که موضع‌گیری عدم حضور یک اثر را رقم بزند.

این هنرمند که سابقه داوری در جشنواره‌های خارجی را در کارنامه خود دارد در رابطه با سطح کیفی انیمیشن‌های تولید شده در کشور گفت: خوشبختانه در این حوزه روبه پیشرفت هستیم و ناامید نیستم اما مسأله این‌جاست که هنرمندان خارجی از نظر موضوعی دست‌شان باز است و در مسایل متنوع‌تری می‌توانند ورود کنند. در جشنواره‌های خارجی گاهی کارهایی می‌بینیم و شگفت‌زده می‌شویم از این‌که چطور چنین چیزی به ذهن کارگردان خطور کرده است این اتفاق در جامعه ما کمتر رخ می‌دهد چون در ذهن‌مان آنقدر خط قرمز داریم که ناخودآگاه به سمت خیلی از موضوعات نمی‌رویم و بدون این‌که از بیرون ممانعتی وجود داشته باشد خودمان را محدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: در استفاده از تکنیک هم خوشبختانه خیلی پیشرفت داشتیم. اما در مجموع تعداد آثار با روند ثابتی جلو نمی‌رود؛ بعضی سال‌ها کارهای با کیفیت با تعداد بالا به دست‌مان می‌رسد و برخی سال‌ها برعکس. این افت و خیز بستگی به حمایت کننده‌ها دارد. هرچه تعداد نهادهای حامی بیشتر شود آثار تولید شده قابل دفاع هم بیشتر خواهد شد.

مریم کشکولی‌نیا درباره نقش بخش خصوصی در حوزه تولید انیمیشن گفت: واقعیت این است که دولت بودجه‌ای به سازمان‌ها می‌دهد تا بخش فرهنگی را حمایت کنند و معمولا چشم‌داشتی برای بازگشت سرمایه ندارند اما در بخش خصوصی کسی که پول صرف تولید انیمیشن می‌کند نگاهش به سود و بازگشت سرمایه است اگر تا کنون از جانب آن‌ها اتفاقی رقم نخورده خیلی جای ایراد ندارد.

وی اشاره کرد: برخی معتقدند سرمایه‌گذاری روی انیمیشن بلند کاری بیهوده است و ایران نمی‌تواند در این حوزه موفقیت جهانی داشته باشد اما به نظر من تا کنون که خوب پیش رفته‌ایم و آثار قابل اعتنایی هم تولید کرده‌ایم که در دنیا خوش درخشیده و جایزه‌های متعددی کسب کرده‌اند. اتفاقا در حوزه سینمای کودک اگر درست قدم برداریم به طور حتم موفق خواهیم شد زیرا بچه‌ها واقعا انیمیشنی مناسب سن و سال‌شان ندارند که در سینما ببینند.

وی برای تعامل بیشتر مردم با فیلم و انیمیشن‌های کوتاه پیشنهاد داد: به نظر من بهتر است در سینما قبل از شروع فیلم، انیمیشن و فیلم‌های کوتاه پخش شود. دراین‌صورت مردم با دیدن چنین آثاری روی پرده نگاه متفاوتی پیدا کرده و به دیدن کار کوتاه در سینما تشویق می‌شوند. آثار رئال و انیمیشن کوتاه را اگر در این جشنواره از دست بدهیم تا رویدادهای بعدی باید صبر کنیم تازه اگر فرصت حضور دوباره آن اثر باشد. درغیر‌این صورت شانس دوباره‌ای برای دیدن فیلم کوتاه ندارید. اما پخش فیلم و انیمیشن کوتاه قبل از فیلم اصلی یک فرصت دوباره و مغتنم است.

وی ادامه داد: در گذشته جشنواره فیلم کوتاه در هر سانس ترکیبی از مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن پخش می‌کرد که به نظر من خیلی خوب بود اما به درخواست عده‌ای از اهالی هنر بخش‌ها از هم تفکیک شد. گروهی از دوستان از این تصمیم راضی هستند اما این جدایی بخش‌ها در هر سانس باعث شد تعاملی که بین بچه‌های انیمیشن با مستند و داستانی بود از بین برود. نمی‌دانم با چه تصمیمی می‌توان هر دو گروه را راضی نگهداشت اما نمایش ترکیبی هر سه بخش به نظرم اتفاق خوبی بود.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *