مرور مهر همزمان با دوره سی‌وهفتم؛ تحولات جشنواره «فیلم کوتاه تهران» در دهه سوم/ بزمی که سراسری شد

مرور مهر همزمان با دوره سی‌وهفتم؛ تحولات جشنواره «فیلم کوتاه تهران» در دهه سوم/ بزمی که سراسری شد

جشنواره فیلم کوتاه تهران در سومین دهه برگزاری در حد فاصل سال‌های ۸۳ تا ۹۲ به بلوغ و تکاملی در شیوه برگزاری و اجرایی خود رسید و برگزاری آن صورتی «سراسری» پیدا کرد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از مهر، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران این روزها در حال برگزاری است اما نه به سنت سابق بلکه در قالب مجازی. آغاز جشنواره در حالی است که نمایش فیلم‌های این رویداد موکول به بازگشایی سینماها شده است. قرار است بعد از فروکش کردن کرونا جشنواره به صورت فیزیکی و با ۵۰ درصد ظرفیت برگزار شود، این روزها نشست‌های این جشنواره در بستر نت در حال برپایی است.

پیش از این به مرور دو دهه از فراز و نشیب جشنواره سی و هفتم فیلم کوتاه تهران پرداختیم، در سومین دهه برگزاری به بلوغ و تکاملی در شیوه برگزاری و اجرایی خود رسید.

از جمله مهم‌ترین رویدادهای این جشنواره که در دوره‌های بیست و یکم تا سی‌ام آن رخ داد، می‌توان به افتتاح سایت انجمن فیلم کوتاه ایران، چاپ کتاب ادوار جشنواره، برگزاری سراسری این رویداد سینمایی و… اشاره کرد.

در گزارش پیش رو اهم اتفاقات جشنواره فیلم کوتاه تهران در بازه سوم حیات و فعالیتش مرور شده است:

گام بیست و یکم؛ بخش سینمای معناگرا به جشنواره پیوست

بیست ویکمین جشنواره ملی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۷ آبان الی ۲ آذر ۱۳۸۳ به دبیری محمد آفریده مدیرعامل وقت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. این دوره از جشنواره شامل سه بخش اصلی مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، مسابقه معناگرا و بخش‌های جنبی بود.

مجموعه فرهنگی هنری تهران و سینما ایران به عنوان ۲ محل برگزاری این دوره انتخاب شدند.

شورای سیاستگذاری این دوره را مژگان زرگر، حسن دزواره، شهنام صفاجو، ناصر باکیده، سهیل جهان بیگلری، فرید فرخنده کیش، مسعود بخشی و شیرین قادری تشکیل می‌دادند.

سهیلا نجم، منوچهر طیاب، اکبر نبوی، محمدرضا سکوت و مجتبی راعی در بخش ملی، میتزی گلدمن، آن دری کالپاکچی، کریستین برادتامسن، مسعود جعفری جوزانی و مسعود امراله آل‌علی در بخش بین‌الملل و در بخش مسابقه معناگرا محمد آفریده، علی بیطرفان و پژمان لشکری‌پور هیأت داوران جشنواره را تشکیل دادند.

تیزر این دوره از جشنواره توسط محمد شیروانی ساخته و برای اولین بار بخش فیلم‌های معناگرا به جشنواره اضافه شد. همچنین بابک فروتنی طراحی پوستر جشنواره را عهده دار بوده است.

گام بیست و دوم؛ تفکیک بخش سینمای ملی

بیست و دومین دوره جشنواره ملی و دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۴ الی ۲۹ آبان ۱۳۸۴ به دبیری مجتبی اقدامی مدیرعامل وقت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. این دوره از جشنواره شامل چهار بخش اصلی مسابقه ملی، نگاه نو، مسابقه سینمای بین‌الملل، سینمای معناگرا و بخش‌های جنبی بود که در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

شورای دوره بیست و دوم جشنواره را مژگان زرگر، حسن دزواره، شهنام صفاجو، ناصر باکیده، فرید فرخنده کیش، سهیل جهان بیگلری، غلام حسین ضیایی، علیرضا یوشی و شیرین نادری تشکیل می‌دادند.

اعضای هیأت داوران این دوره در بخش مسابقه ملی حمید خضوعی ابیانه، کیانوش اعیاری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، بیژن میرباقری، سیدرضا میرکریمی، در بخش مسابقه معناگرا حسن بلخاری، کارل یاکوبی و فیلیچتا فرارو و مسابقه سینمای بین‌الملل محمدمهدی عسگرپور، مونتسرات گیویو والز، مایک هانگیان، یوکا پکالاکسو و میهن ضیا بودند.

در این دوره برای اولین بخش سینمای ملی تفکیک شد. همچنین تهیه تیزر و پوستر جشنواره برعهده محمد شیروانی بود.

گام بیست و سوم؛ بخش پیامبر اعظم به جشنواره اضافه شد

بیست و سومین دوره جشنواره ملی و یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۳۰ آبان الی ۵ آذر ۱۳۸۵ به دبیری ناصر باکیده مدیرعامل وقت انجمن سینمای جوانان ایران در سینما فلسطین و سینما قیام برگزار شد.

این دوره از جشنواره شامل بخش اصلی مسابقه ملی، مسابقه سینمای جوان، مسابقه سینمای بین‌الملل، آسیا پاسفیک و بخش‌های جنبی بود. همچنین بخش ویژه پیامبر اعظم و فیلم‌های آسیا از جمله بخش‌های جنبی این دوره بودند.

شورای برگزاری دوره بیست و سوم مژگان زرگر، سعید زین‌العابدینی، حسن دزواره، محمدحسین شفائی، سیدمحمد مختاری، مهدی نجابت و اکرم ورشوچی تشکیل می‌دادند.

اسامی اعضای هیأت داوران این دوره به تفکیک هر بخش به این شرح است: مسابقه سینمای ملی: مهرداد اسکویی، محمدرضا اصلانی، حسن بلخاری، کامبوزیا پرتوی و مجتبی راعی و مسابقه بین‌الملل: استاورس خاساپیس، نیکلاس گیلبرگ، اکبر عالمی، لساد جموسی و جان استنلی وجووسکی.

با توجه به نامگذاری سال به نام پیامبر اعظم (ص بخشی با این عنوان و با حضور ۱۵ فلیم برگزار شد. تیزر این دوره را هم نقی نعمتی ساخته و طراحی پوستر هم بر عهده سیدمحسن محمودی بود.

گام بیست و چهارم؛ انتشار کتاب اجلاس اتحادیه فیلمسازان کوتاه مسلمان

بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی و دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۲ الی ۲۷ آبان ۱۳۸۶ در سینما فلسطین و سینما قیام برگزار شد. این دوره از جشنواره شامل بخش اصلی مسابقه نگاه ملی، مسابقه سینمای جوان، مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه فیلم‌های در جستجوی حقیقت، آسیاپاسفیک و بخش‌های جنبی بود.

دبیری جشنواره را هم ناصر باکیده مدیرعامل وقت انجمن سینمای جوانان ایران برعهده داشت و اعضای شورای برگزاری دوره بیست و چهارم جشنواره را مژگان زرگر، مجید شاه‌حسینی، محمود زنده نام، محمدحسین شفائی، حسن دزواره، یزدان عشیری، محمدحسین شفائی، امیر لطفیان، ولی الله محمدزاده، علیرضا یوشی، مهدی نجابت و اکرم ورشوچی تشکیل دادند.

میثاق امیرفجر، کمال تبریزی، محمدرضا سکوت، سید مانی میرصادقی، سعید عقیقی، عبدالله علیمراد و مازیار میری هیات داوران مسابقه ملی را تشکیل دادند و در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل آمریت گانگار، آن دری بدنارک، فیراس دهنی، ژوئا گارابورگز و مجید شاه حسینی اعضای هیأت داوران بودند.

کتاب نخستین اجلاس اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان در این دوره منتشر شد و همچنین نشریه روزانه با عنوان خبر انجمن به سردبیری رامتین شهبازی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

تیزر این دوره از جشنواره توسط بیژن میرباقری تولید شد و پوستر را هم کاوه عاشوری‌نیا طراحی کرد.

گام بیست و پنجم؛ حضور گسترده سینماگران ایرانی و خارجی

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۲ الی ۲۷ آبان ۱۳۸۷ به دبیری ناصر باکیده مدیرعامل وقت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. این دوره از جشنواره شامل بخش‌های اصلی مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل و بخش‌های جنبی بود که در سینما فلسطین، خانه هنرمندان ایران و مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

شورای سیاستگذاری دوره بیست و پنجم را محمدرضا جعفری جلوه، ناصر باکیده، اسدالله اعلایی، مجید شاه‌حسینی، محمود زنده نام، اکبر نبوی و بهمن حبشی تشکیل می‌دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *