مدیر امور بین‌الملل جشنواره سی‌وچهارم مطرح کرد: آشنایی فیلم‌سازان با فیلم‌سازی روز دنیا ویژگی فیلم‌های بخش بین‌الملل

مدیر امور بین‌الملل جشنواره سی‌وچهارم مطرح کرد: آشنایی فیلم‌سازان با فیلم‌سازی روز دنیا ویژگی فیلم‌های بخش بین‌الملل

فهیمی به تاکید هیئت انتخاب بر جنبه زیبایی‌شناختی و آموزشی فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: آشنایی فیلم‌سازان با روند فیلم‌سازی مدرن و تکنیک‌های به روز را در انتخاب فیلم‌ها مدنظر داشته‌ایم تا آنجا که فیلم‌های خوش‌ساختی به دلیل تکنیک‌ها و موضوعات تکراری کنار گذاشته شدند.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، محمد فهیمی مدیر امور بین‌الملل این دوره از جشنواره در گفت‌وگو با ستادخبری تعداد فیلم‌های ارسال شده به بخش بین‌الملل را نسبت به سال گذشته دو برابر عنوان کرد و گفت: استقبال از لحاظ تعداد کشورهای شرکت کننده همانند سال گذشته بود و ۱۱۷ کشور برای حضور در جشنواره ابراز تمایل کرده‌اند اما از نظر تعداد فیلم‌های ارسال شده رشد چشمگیری را شاهد بودیم. مسلما این تعداد اثر، دست هیئت انتخاب را بازتر گذاشت و نهایتا فیلم‌های بهتری را در ایام جشنواره شاهد خواهیم بود. چندین فیلم حاضر در این دوره پیش از این در جشنواره‌هایی چون ونیز، برلین، کن و… حضور داشته اند.

او درباره تغییرات صورت گرفته در بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وچهارم توضیح داد: به روز بودن و تازگی فیلم‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که بر آن تاکید داشتیم و به همین دلیل تنها آثار تولید شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را مورد پذیرش قرار دادیم. حتی آثار شاخصی میان فیلم‌های ارسالی وجود داشتند که به دلیل تولید در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشته شدند.

فهیمی تصریح کرد: آشنایی فیلم‌سازان با روند فیلم‌سازی مدرن و تکنیک‌های به روز و این‌که امروزه در دنیا بیشتر روی چه موضوعاتی کار می‌شود در انتخاب‌ها بسیار مورد توجه بود، تا این اندازه که فیلم‌های خوش‌ساختی به دلیل داشتن تکنیک‌ها و موضوع‌‌های تکراری به لیست نهایی راه نیافتند؛ همچنین عدم حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های کشور و منطقه از دیگر شروط فیلم‌های انتخاب شده در بخش بین‌الملل بود که چنین فیلتری برای اعتبار بیشتر در این دوره اعمال شد.

مدیر امور بین‌الملل جشنواره با اشاره به اضافه شدن ویدئو‌آرت به بخش رقابتی ادامه داد: قرار گرفتن در بخش مسابقه با هدف ترویج و غنی‌تر شدن ویدئو‌آرت صورت گرفته است؛ در این بخش نیز فیلم‌های حرفه‌ای حضور دارند که با تماشای آن‌ها می‌توان به تعریف صحیحی از ویدئو‌آرت رسید.

او تنوع کشوری را از دیگر معیارهای هیئت انتخاب دانست و گفت: در جشنواره امسال تنوع کشوری بالایی را شاهد خواهیم بود و در کنار فیلم‌هایی از کشورهای صاحب نام، آثاری از کشورهایی چون کامبوج، فیلیپین، تایلند، نپال و… نیز حضور دارند.

فهیمی با اشاره به هیئت انتخاب هفت نفره جشنواره، افزود: در انتخاب‌ها تاکید بسیاری روی تنوع سلایق وجود داشت و سعی شد نمونه‌ای از سلیقه‌های کل جامعه میان فیلم‌ها حضور داشته باشد. فکر می‌کنم جشنواره امسال یک سبک خاص را در بر نگرفته، بتواند ذائقه‌های مختلف را راضی کند. ضمنا با اضافه شدن پلت فرم «film free way»  در این دوره جشنواره، از چهار پلت‌فرم فیلم دریافت کرده‌ایم.

مدیر امور بین‌الملل جشنواره درباره داوران توضیح داد: حضور داورانی که از مقبولیت بین‌المللی برخوردار باشند و تجربه داوری در مجامع بین‌المللی را داشته باشند از مهم‌ترین معیارهای ما برای انتخاب بود و امسال دو داور که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷  در جشنواره تامپره حضور داشته‌اند در هیئت داوران حضور دارند.

او در پایان ضمن تشکر از هیئت انتخاب گفت: فکر می‌کنم نتیجه انتخاب‌ها مجموعه جذابی شده و علاقه‌مندان فیلم‌های با کیفیتی را در ایام جشنواره شاهد خواهند بود. سعی‌مان بر این بود که زیبایی‌شناسی، تازگی، آموزش و تنوع سلیقه را توامان مد نظر قرار دهیم که بتوانیم رضایت طیف وسیعی از مخاطبان را جلب کنیم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *