محمد حمزه ای: یک سوم از پشتکار فیلمسازان کوتاه در فیلم بلند فضای فیلم‌‌ها را تغییر می دهد

محمد حمزه ای: یک سوم از پشتکار فیلمسازان کوتاه در فیلم بلند فضای فیلم‌‌ها را تغییر می دهد

کارگردان فیلم «دور یا نزدیک» درباره فیلمسازان جوان کوتاه گفت: اگر یک‌سوم از بدعت، پشتکار و توانایی فیلمسازان کوتاه در فیلم بلند باشد، فضای فیلم‌های بلندمان تغییر خواهد کرد.

محمد حمزه ای بازیگر و کارگردان فیلم کوتاه و بلند درباره حضور بازیگران در گفت‌و‌گو با ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به دلیل اینکه فیلم کوتاه شرایط مطلوبی به لحاظ عرضه و پخش ندارد، بچه‌های تازه کاری که وارد این حیطه می‌شوند، از بازیگران چهره استفاده می‌کنند.
او ادامه داد: خودم هم جزو کسانی بودم که در فیلم کوتاهم نه تنها از بازیگران چهره بلکه از عوامل حرفه‌ای استفاده کردم. این احساس درون بچه‌ها وجود دارد که اگر از بازیگران چهره استفاده کنند، کار شرایط بهتری به لحاظ اکران حتی در گروه هنر و تجربه به دست می‌آورد. به هرحال، گروه هنر و تجربه نیز ویترینی ایجاد می‌کند و لزوما استفاده از بازیگران چهره به معنای درجه یک بودن فیلم نیست.
کارگردان فیلم کوتاه «دور یا نزدیک» با اشاره به اینکه فیلم کوتاه در حال حاضر صاحب یک قالب حرفه‌ای شده است، افزود: برای عمده بازیگران ما کار در فیلم کوتاه، ویترین قابل توجهی است. ممکن است بعضی از بازیگران ما دو یا سه فیلم بلند کار کرده باشند، اما نتوانستند شرایط مطلوبی برای بروز توانایی خود فراهم کنند، اما در فیلم کوتاه اتفاقات بهتری برای آن‌ها رقم می خورد.
او با اشاره به اینکه فیلم کوتاه شرایط دو طرفه ای برای بازیگران و کارگردانان فراهم می‌کند، اضافه کرد: در حقیقت فیلمساز کوتاه به واسطه بازیگری که شناخته شده است، کارش دیده می‌شود و از طرف دیگر هم بازیگرانی هستند که فیلم کوتاه را شرایطی برای کسب تجربه‌های مختلف می دانند و قطعا این شرایط در فیلم بلند برای آن ها به وجود نمی‌آید.
حمزه‌ای با تأکید بر اینکه استفاده از بازیگران چهره و غیر چهره در فیلم هایی که خودش کارگردانی کرده است، تفاوتی ندارد، عنوان کرد: من هم تجربه کردم و یک یا دوبار انتخاب‌های اشتباهی در فیلم‌های کوتاهم داشتم، چون اگر انتخاب بازیگران چهره در جای خود درست نباشد، ممکن است بازیگر عقبه و حس و حالی به فیلم اضافه کند که مربوط به فیلم شما نباشد.
این کارگردان اضافه کرد: خیلی مرسوم است که معمولا می‌گویند فلان بازیگر تلویزیونی بود، اما شما فیلم کوتاه سینمایی کار می‌کنید که ممکن است این برچسب به آن ها زده شود قصد داشتید با استفاده از بازیگران چهره نوعی ذهنیت برای مخاطبان خود به وجود آورید.
کارگردان فیلم بلند «آذر» درباره کم شدن فیلم‌های تجربه‌گرا و گرایش بیشتر به سمت فیلمسازی داستانی عنوان کرد: بخش اعظم فیلمسازان کوتاه متأثر از سینمای بلند هستند و به آن فکر می‌کنند، اما قبول ندارم که شرایط برای تجربه‌گرایی در فیلم کوتاه کمتر می‌شود، چون اگر بازیگری که مربوط به سینمای بلند در فیلم کوتاه بازی کند، فیلم کوتاه شبیه فیلم بلند نمی‌شود و ممکن است سبک تجربه‌گرا یا روایت تازه‌ای داشته باشد و همه این‌ها بستگی به دیدگاه فیلمساز دارد.
حمزه‌ای با اشاره به اینکه حضور فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم کوتاه برایم فضای غریبی است، بیان کرد: برایم فضای غریبی از این لحاظ است که از آن حیرت کردم و نیروهای بالقوه‌ای در سینمای کوتاه است که اگر یک سوم از بدعت، پشتکار و توانایی آن ها در سینمای بلند باشد، حال و فضای سینمای رایج و بلندمان تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *