فیلم‌سازان کوتاه قدرت سینمای ایران هستند

حسن خجسته در بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران:

فیلم‌سازان کوتاه قدرت سینمای ایران هستند

حسن خجسته در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: تمامی ظرفیت‌های ممکن باید از فیلمسازان کوتاه حمایت کنند چراکه این افراد قدرت سینمای ایران هستند.
حسن خجسته معاون اسبق صدا، از مدیران اسبق رادیو و استاد دانشگاه در حاشیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره سینمای کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مثل یک سکو است که کارگزاران سینمای کوتاه آن را ایجاد کرده‌اند. برخلاف برخی افراد که بالای این سکو حضور دارند، برخی فیلمسازان نیز درحال تلاش برای رسیدن به این جایگاه هستند. این فضا نویدبخش این است که آینده سینمای ایران بسیار پر قدرت خواهد بود. همچنین اگر بخواهم فیلم کوتاه را به شعر تشبیه کنم باید بگویم فیلم بلند سینمایی مانند غزل و قصیده و فیلم کوتاه مانند رباعی و دو بیتی است و ما می‌دانیم که سرودن رباعی و دو بیتی چه کار سختی‌ست و منظور من از این تشبیه این است که شاید ظاهر فیلم کوتاه آسان به نظر برسد اما در باطن و در ساخت کار بسیار سختی است و این نشان از اهمیت آثار سینمای کوتاه دارد.

او ادامه داد: اتفاق خوبی که در این میان و در حوزه فیلم کوتاه رخ داده ورود این فضا به حوزه نقد است که البته حوزه نقد ۲ وجه اساسی دارد، یک نقد فرمالیستی و نقد ژورنالیستی که بسیار مهم است و همچنین نقد معرفتی که بسیار کم اتفاق می‌افتد. این کم رخ دادن نقدهای معرفتی باعث می‌شود که در جریان فیلمسازی نیز فردی که توانایی این را دارد در حوزه معرف آثار مهمی تولید کند از این حوزه عبور کرده و به این فضا توجه نکند.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه فعالیت‌های اساسی می‌تواند انجام دهد؛ چه از طریق منتقدینی که الان در حوزه سینما حضور دارند و در این فضا دستی به قلم دارند و چه از طریق دانشگاه‌ها. درحال حاضر دانشگاه‌هایی برای حوزه هنر، سینما، ارتباطات، زبان شناسی، نشانه‌شناسی و… هستند هرکدام به صورت جداگانه می‌توانند این آثار نقد کنند. اهمیت این موضوع از این جهت است فردی که می‌خواهد فیلمی بسازد شاید از تمامی ابعاد آن را مورد توجه قرار ندهد و با نقد درست در این حوزه‌ها فیلمساز متوجه این نشانه‌ها خواهد شد.

خجسته در پایان تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های ممکن باید از فیلمسازان کوتاه حمایت کنند که از این شیب حرفه‌ای به سرعت بالا روند چراکه این افراد قدرت سینمای ایران هستند؛ البته این قطعا مسیر دشواری خواهد بود. باید بدانیم آثار این فیلمسازان در آینده و در سینمای جهان برای ایران و هنر این کشور معناسازی می‌کند و سینمای ایران بیش آن چیزی که الان در دنیا اثرگذار است، به چشم می‌آید.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *