فیلم‌سازان با فیلم‌هایشان مسائل را نقد می‌کنند/ جشنواره محل گفت‌وگو و تعامل است

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:

فیلم‌سازان با فیلم‌هایشان مسائل را نقد می‌کنند/ جشنواره محل گفت‌وگو و تعامل است

حبیب ایل‌بیگی، عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در پردیس سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران، محل گفت‌وگو و تعامل است و باید مسائل مان را با حرف زدن و طرح نظرات، در کنار هم پیش ببریم. فیلمسازان در آثار خود حرفشان را می‌زنند و نقد می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و عضو شورای سیاست‌گذاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حاشیه بازدید از این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را به همه فیلمسازان، به خصوص خانواده فیلم کوتاه تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم باید این فرصت‌های کمی را که هر سال برای فیلمسازان کوتاه پیش می‌آید، باید پاس بداریم و از آن مراقبت کنیم و تلاش کنیم این رویداد هر سال بهتر برگزار شود.

وی افزود: فیلمسازان زیادی در طول سال گذشته تلاش کردند فیلم خوبی بسازند تا به این جشنواره راه پیدا کنند و کارشان دیده شود، به نظرم نباید این فرصت را از آن‌ها گرفت. بحث‌هایی مبنی بر شرکت نکردن در جشنواره معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که خودشان در جشنواره کاری برای ارائه ندارند. باید دوستانی را که در جشنواره شرکت کرده‌اند، درک کنیم؛ شاید این تنها فرصتی است که برای آن‌ها پیش آمده و شاید سال بعد این امکان و سرمایه برای آنها فراهم نشود که دوباره شرکت کنند و نباید این فرصت را از آن‌ها بگیریم.

ایل‌بیگی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اولیه برگزاری گفت: جشنواره در طول این سی و نه دوره شرایط سخت‌تری از دوران جنگ و موشک‌باران را پشت سر گذاشته است؛ شرایطی بود که بسیاری از مردم از شهر بیرون می‌رفتند اما شرکت‌کنندگان و فیلمسازان با اعتقادی که به جشنواره داشتند، آن را برگزار می‌کردند. فکر می‌کنم نباید با هر اتفاق، راحت‌ترین راه را انتخاب کنیم و به جای دیگران تصمیم بگیریم. بسیاری از فیلمسازان برای حضور در جشنواره روزشماری می‌کردند و نباید این امکان از آنها سلب می‌شد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، محل گفت‌وگو و تعامل است و باید مسائل مان را با حرف زدن و طرح نظرات، در کنار هم پیش ببریم. با حذف کردن، کنار گذاشتن و تصمیم‌گیری به جای دیگران، مسیر درستی نمی‌رویم. حتما بسیاری از فیلمسازان که اهل اندیشه و تفکر هستند می‌توانند پیشنهاد و راهکار ارائه دهند. چه بسا که بسیاری از فیلمسازان در آثار خود این حرفشان را می‌زنند و نقد می‌کنند. البته گاهی تنها نقد عنوان می‌شود و یکی از اشکالات ما در سینمای اجتماعی این است که فقط به بیان مشکلات می‌پردازیم و راهکاری ارائه نمی‌دهیم.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: من فکر می‌کنم باتوجه به تنوع تفکر فیلمسازان شهرهای مختلف و حضور آثارشان در جشنواره مسائل و راهکارهای متفاوتی می‌تواند مطرح شود که به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند. چه بهتر از این که در فضای فرهنگی دور هم جمع شویم و به شیوه متمدنانه به نگاه بهتری نسبت به مسائل برسیم.

وی با اشاره به مسائلی که در شورای سیاست‌گذاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد عنوان کرد: در جلساتی که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران داشتیم بر تنوع آثار تاکید شد؛ معمولا دوست دارم در این جشنواره با فضا و داستان‌های شهرهای کشورمان آشنا شوم و به دنبال تنوعی هستم که معمولا درسینمای بلند و تلویزیون نمی‌بینم، این موضوع می‌تواند جذاب‌تر باشد. متاسفانه بسیاری از آثار سینمای بلند امروز درگیر موضوعات تکراری هستند و داستان‌ها بسیار به هم شبیه شده‌اند، ولی در فیلم کوتاه بیشتر شاهد تنوع فرهنگی هستیم که می‌تواند امیدبخش باشد و کمک می‌کند برداشت دقیق‌تری از مردم کشورمان داشته باشیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *