فرخنده کیش: سینما حقیقت برایم مانند یک فرزند است

فرخنده کیش: سینما حقیقت برایم مانند یک فرزند است

در آخرین نشست بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی مطرح شد

فرخنده کیش: سینما حقیقت برایم مانند یک فرزند است

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: تمایلم به سینمای مستند بیشتر از داستانی است. تعلق خاطر زیادی به این سینما دارم و سینما حقیقت برایم مانند یک فرزند است.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، آخرین نشست بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی با حضور مازیار فکری ارشاد؛ مجری، علیرضا حسینی؛ منتقد، رامین حیدری فاروقی؛ مستندساز و فیلمسازان مستندهای به نمایش درآمده در روز آخر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

«اوسیا»؛ یک مستند زیست محیطی درباره قنات زارچ 

در ابتدای این نشست که فرید فرخنده کیش؛ مدیر عامل انجمن سینمای جوانان، سید مهدی طباطبایی نژاد؛ مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و رویا نونهالی به عنوان میهمان حضور داشتند، علیرضا دهقان کارگردان «اوسیا» درباره این مستند گفت: این فیلم درباره قنات زارچ در یزد است که قدمت ٢۵٠٠ ساله تاریخی دارد و با طول ۸۴ کیلومتر طولانی ترین قنات جهان است.

وی ادامه داد: هشت ماه پژوهش میدانی درباره این قنات انجام دادم و می‌خواستم ثابت کنم این قنات با آب فاضلاب آلوده شده است و این حتی به شهر یزد هم آسیب وارد می کند. اگر فاضلاب‌های ریخته شده به قنات ادامه پیدا می کرد، ممکن بود یک فاجعه زیست محیطی رخ دهد.

حسینی «اوسیا» را یک فیلم زیست محیطی با موضوع آب معرفی کرد که حتی به نوعی یک مستند اجتماعی و مردم شناسی هم محسوب می شود. این منتقد افزود: «اوسیا» یکی از بهترین مستندهای زیست محیطی درباره مساله آب و به ویژه قنات است که در سال های اخیر ساخته شده است. به علاوه یک مستند مردم شناسانه درباره مردم یزد است. فیلمساز تحقیقات زیادی به ویژه درباره فرهنگ مردم یزد در این مستند انجام داده است که آن را به یک فیلم اجتماعی هم تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ویژگی «اوسیا» تصاویر هوایی و زیر زمینی است که به طور حرفه ای ثبت شده است. مستندی تاثیرگذار با پلان های خوبی که  تدوین مناسبی دارد.

«نگینی بر خاک» می تواند منبعی برای استنادهای تاریخی باشد 

مستند «نگینی بر خاک» به کارگردانی محمد حسن عابدینی‌نژاد مستند بعدی بود که مورد بحث قرار گرفت. این کارگردان گفت:  این مستند درباره مسجدی است که با تن پوشی ۲۰۰  نقش مختلف از لحاظ هندسی و معماری چشم گیر است.

حسینی «نگینی بر خاک» را یک مستند با ارزش تاریخی دانست که می‌تواند منبعی استناد باشد. وی افزود: فیلم مستند کوتاه و ارزشمندی است که می تواند در اختیار هر مجموعه فیلم یا سریال‌های تاریخی برای استنادهای تاریخی قرار بگیرد و حتی می تواند منبعی برای رشته‌های معماری باشد.

روایت سال‌های دوبله‌پیشگی جلال مقامی در«آقا جلال و مستر رابرت» 

ابوالفضل توکلی؛ کارگردان «آقا جلال و مستر رابرت» با بیان اینکه این مستند درباره جلال مقامی است، درباه عنوان این مستند که به گفته فکری‌ارشاد کنجکاوی برانگیز است، گفت: مستر رابرت نقشی با بازی رابرت ردفورد است که جلال مقامی آن را دوبله کرده بود.

این مستند ساز ادامه داد: هدف من در این مستند امید دادن به زنده ماندن سینماست، اما دیگر نمی‌دانم این هدف تا چه حد درست از آب در آمده است.

حسینی درباره «آقا جلال و مستر رابرت» تصریح کرد: مستند تجربی خوب با قاب بندی و دکوپاژ عالی است که فرصت پلک زدن را به مخاطب نمی دهد. اما مرا نگران کرده است چون نشان می دهد توکلی به طور عجیبی استعداد فیلم داستانی ساختن دارد و ممکن است به همین زودی ها او را از سینمای مستند از دست دهیم.

        «بهتر از زندگی»؛ یک مستند اطلاع رسان درباره گیم‌ها  

ماهان خمامی پور به عنوان آخرین کارگردان مستندهای به نمایش  درآمده در آخرین روز جشنواره فیلم کوتاه پشت تریبون رفت و درباره «بهتر از زندگی» گفت: این مستند درباره ویدئو گیم است و از آنجا که گیم زیاد بازی می‌کنم، همیشه دغدغه خودم بوده است. در فیلم کدگذاری هایی وجود دارد که گیمرها این کدها را دریافت می کند.

وی با اشاره به هدفش از ساخت این مستند تصریح کرد: هدفم از ساخت «بهتر از زندگی» این بود که اگر کودکی خیلی گیم دوست دارد، در این فیلم راهنمایی‌اش کنم تا راه درست را برود.

حسینی هم «بهتر از زندگی» را یک فیلم اطلاع رسان معرفی کرد که  اطلاعات خوبی به خانواده‌ ها و جوانان درباره گیم می دهد.

این منتقد افزود: با وجود اینکه این جنس سینما را نمی شناسم چون متعلق به  نسل من نیست اما مشخص است که  در زمان کوتاه حرفش را می زند و ریتم و کارگردانی و میزانسن از جنس خود این بازی هاست.

ایده پردازی و مستند نگاری خلاق

در بخش دوم این نشست که به مبحث «ایده پردازی و مستند نگاری خلاق» اختصاص داشت، حیدری فاروقی به عنوان کارشناس این مبحث در تعریف امر خلاقه گفت: امر خلاقه یعنی چیزی که هست را تبدیل کنیم به چیزی که حق داشته باشیم آن را دوباره ببینیم. این امر گذشته از جوشش، عنصر کسب مهارت و رسیدن به مرزی از آکندگی است.

وی افزود: پس در این میان ابتدا لازم است واژه هایی را که با آنها سر و کار داریم، مجددا بازنگری کنیم چرا که  اندیشه بر بستر واژگان تحقق پیدا می کند.

حیدری فاروقی با تاکید بر دیگر شروط  لازمه امر خلاقه، شگفتی زایی و مکاشفه را به عنوان پایه های امر خلاقه معرفی و تصریح کرد: به موقع و به اندازه بودن لازمه ایجاد خلاقیت است. بسیاری از مستندها در مرحله اولیه مشاهده گیر می کنند و فاقد خلاقیت هستند. البته مشاهده هم می تواند خلاقانه باشد.

این مستندساز ادامه داد: مستندسازان در رفتار خلاقه باید بدیهی بودن را از میان بردارد و به عناصر دل نبندد. یک اثر خلاق بر روابط حاکم بر آنها به وجود می آید و  عناصر در این میان تنها فریبنده هستند.

حیدری فاروقی اظهار کرد: خلاقیت جایی بروز پیدا می کند که بتوان مخاطب را متقاعد کرد چرا که امر متقاعدکننده همیشه خواستنی است.

فرخنده کیش: تمایلم به سینمای مستند بیشتر از داستانی است

در ادامه فرخنده کیش طی جملاتی کوتاه از علاقه همیشگی اش به سینمای مستند گفت و تصریح کرد: تمایلم به سینمای مستند بیشتر از داستانی است و  از بد روزگار در سینمای داستانی گیر افتاده ام. تعلق خاطر زیادی به این سینما دارم و سینما حقیقت برایم مانند یک فرزند است.

وی افزود: در انجمن سینمای جوانان وظیفه ای در حیطه فیلم های مستند وجود ندارد اما ما مبنای آموزش خود را بر اساس مستند گذاشته ایم و معتقدیم اگر یک فیلمساز ابتدا مستند را بشناسد، بسیار موفق تر خواهد یود.

در پایان حسینی که دبیری نشست‌های بررسی مستند را در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران بر عهده داشت، اعلام کرد: انجمن تهیه کنندگان جایزه ای برای بهترین تهیه کنندگی فیلم مستند تدارک دیده که در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد و امیدواریم فتح بابی باشد تا سال‌های دیگر هم در این جشنواره به سینمای مستند اهمیت داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *