علیرضا چیتایی: فیلم‌سازان در حفظ دستاورد اسکارکوآلیفای شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران تعیین‌کننده هستند

علیرضا چیتایی: فیلم‌سازان در حفظ دستاورد اسکارکوآلیفای شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران تعیین‌کننده هستند

علیرضا چیتایی مشاور انتخاب آثار تجربی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است حفاظت از دستاورد اسکار کوآلیفای شدن به فضای هنری کشور بازمی‌گردد، زیرا این هنرمندان هستند که آثاری را خلق کرده و به جشنواره‌ها می‌فرستند و در این زمینه تعیین‌کننده هستند.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایلنا، علیرضا چیتایی از مشاوران انتخاب فیلم‌های تجربی بخش مسابقه ملی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفتگو با خبرنگار  درباره کیفیت فیلم‌های تجربی این دوره از جشنواره گفت: آنچه به شکل کلی می‌توان به آن اشاره کرد، این است که اغلب آثار متقاضی حضور در این بخش در واقع انعکاسی از شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مقطع زمانی است که در آن به سر می‌بریم. به شکل طبیعی در هر بازه زمانی، یک هنرمند چه در قالب یک فیلمساز و فعال در هر هنر دیگری،‌ از فضای اجتماعی پیرامون خود تأثیر می‌گیرد. فیلمسازان این احساس را در قالب سینما و فیلم‌های تجربی بازتاب می‌دهند. در کارها حتی شاهد خشونتی نسبی بودم که برایم جای سوال داشت. حتی اگر سریال‌های امروز در پلتفرم‌های خانگی را هم رصد کنید، در ‌آن‌ها هم شاهد خشونت هستیم.

وی افزود: من مخالف تلخی و سیاهی در فیلم‌های کوتاه نیستم، اما اینگونه نیست که این سینما در ذات خود تلخ و سیاه باشد. فیلم‌های کوتاه می‌توانند بی‌نهایت سوژه را در بر بگیرند، اما آنچه شاهدش هستیم چیز دیگری است. متأسفانه شاهد خشونت زیادی در فیلم‌های امسال بودم،‌ نه اینکه الزاما بگویم از این میزان خشونت بدم آمد یا خوشم آمد، ولی واقعا برایم جای سوال است.

چیتایی درباره کم‌رغبتی سینماگران برای ساخت آثار تجربی هم گفت: اکثر فیلمسازانی که فیلم کوتاه می‌سازند، غالبا افقی را پیش روی خود دارند و بر مبنای آن می‌خواهند روزی فیلم بلند بسازند. در نتیجه شاهد تست‌های آن‌ها در سینمای کوتاه هستیم. خیلی از فیلمسازان گویی فیلم کوتاه را به‌عنوان یک مدیوم مستقل نپذیرفته‌اند و افق فکری‌شان این است که روزی بتوانند فیلم بلند بسازند. به همین دلیل کمتر به سمت ساخت فیلم کوتاه تجربی می‌روند و بیشتر دوست دارند فیلم‌های کوتا‌ه داستانی بسازند تا در همان فضا، آزمون‌وخطاهای خود را هم انجام دهند.

وی افزود: ما هم غالبا فیلم‌های تجربی را با آثاری که فضاهای عجیب و غریبی داشته باشند، می‌سنجیم و به نظرم این یک اشتباه است. یک فیلم کوتاه حتما نباید یک اثر عجیب و غریب باشد تا آن را تجربی محسوب کنیم. فیلم‌های خیلی ساده هم می‌توانند فضاهای تجربی داشته باشند.

مشاور انتخاب فیلم‌های تجربی بخش مسابقه ملی، جشنواره فیلم کوتاه تهران،‌ درباره پذیرفته شدن این رویداد به‌عنوان یکی از دروازه‌های معتبر ورود آثار به جشن سالانه آکادمی اسکار هم گفت: قطعا این دستاورد، اتفاق بسیار خوبی است و حتما مسئولیت جشنواره در این زمینه سنگین‌تر شده است. باید حساسیت‌های ویژه‌تری در زمینه انتخاب‌ها داشته باشند. مسئولان جشنواره امسال در این زمینه همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و مساله همه ما این بود که بهترین‌ها وارد جشنواره سی‌وهشتم شوند. در نهایت اما حفاظت از این دستاورد به فضای هنری کشور بازمی‌گردد؛ فضایی که همه ما در آن نفس می‌کشیم و از آن تغذیه می‌کنیم. به هر حال این ما هستیم که آثاری را خلق می‌کنیم و به جشنواره‌ها می‌فرستیم، به همین دلیل در نهایت تمام خوب و بدها و کیفیت‌هایی که مورد قضاوت قرار می‌گیرد، به کار ما به‌عنوان فیلمساز برمی‌گردد. خود هنرمندان و فیلمسازان در این زمینه تعیین‌کننده هستند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *