عزت‌اله پروازه: تأییدیه اسکار برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوعی دگردیسی است

عزت‌اله پروازه: تأییدیه اسکار برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوعی دگردیسی است

تاییدیه اسکار بر جشنواره فیلم کوتاه تهران موفقیت و دستاوردی بزرگ است که نیاز به مراقبت و نگهداری و تغییرات با توجه به درجه به دست آمده دارد تا همیشه جشنواره‌ای با کیفیت و مطلوب داشته باشیم.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از تسنیم، «عزت‌الله پروازه» مشاور انتخاب آثار بخش مستند مسابقه ملی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های این بخش گفت: در انتخاب مستندهای جشنواره سی و هشتم معیارهایی از چگونگی مواجهه فیلمساز با موضوع و سوژه و نوع روایت گرفته تا مسائل فنی و تمامی این موارد را لحاظ کردیم. فیلم مستند جدا از استانداردهای فنی، نیاز به عمق و نگاه خلاقانه فیلم‌ساز دارد و معمولاً این شاخصه، فیلم‌های حرفه‌ای را برای من متمایز می‌کند.

او ادامه داد: بنابراین در ارزیابی و انتخاب آثار مستند جشنواره امسال، فیلم‌های ضعیف و متوسط در همان ابتدای امر توسط مشاوران انتخاب این بخش کنار گذاشته می‌شدند، تعداد مستندهای تلویزیونی هم کم نبودند که انصافاً تعدادی از آن‌ها پشتوانه پژوهش خوبی داشتند. اما اولویت به فیلم‌های ویژه‌ای داده می‌شد که داخل مدیوم جشنواره بودند.

پروازه گفت: محدودیت‌ها و مشکلات فیلم‌سازان در دوران شیوع «کرونا» بر تعداد و کمیت آثار کمتر حس می‌شد و بالعکس تعداد بی‌شماری فیلم با موضوع کرونا  توسط فیلمسازان ساخته شده بود که معمولاً ساختار و محتوایی شبیه به هم داشتند و غالباً در فضایی بیمارستانی و برای نمایش از تلویزیون ساخته شده بودند.

این کارگردان ادامه داد: در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستیم که به همّت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود تفاوت این دوره از جشنواره به قرار گرفتن آن در فهرست جشنواره‌های مورد تایید اسکار برمی‌گردد. این جشنواره از  قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در خاورمیانه است که با اعتبار سنجی و پیگیری متولیان با دستاورد جدید، به عیار آن اضافه شده است.

این فیلم‌ساز ادامه داد: این اتفاق مبارک، حضور فیلم‌سازان جهانی و داخلی در جشنواره را پررنگ‌تر خواهد کرد و باعث بهتر دیده شدن فیلم‌ها و سطح کیفی آثار نسبت به گذشته می‌شود. همچنین موفقیت و دستاوردی بزرگ است که نیاز به مراقبت و نگهداری و تغییرات با توجه به درجه به دست آمده دارد تا همیشه جشنواره‌ای با کیفیت و مطلوب داشته باشیم. جایزه بزرگ و معرفی فیلم توسط جشنواره فیلم کوتاه تهران به معتبرترین جایزه سینمایی جهان یعنی اسکار می‌تواند محرک و انگیزه‌بخشی قابل توجهی برای فیلم‌سازان داشته باشد.

پروازه گفت: در اولین دوره «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره، ما به عنوان مشاوران انتخاب بخش مستند، سعی کردیم با وسواس بیشتری فیلم‌های این بخش را ببینیم؛ از چگونگی مواجهه فیلم‌ساز با موضوع و سوژه و نوع روایت گرفته تا مسائل فنی و تمامی این موارد را لحاظ کردیم. در کل فیلم‌هایی انتخاب شدند که ویژگی‌های متمایزی نسبت به بقیه آثار داشتند. با در نظر گرفتن «اسکار کوالیفاید» شدن رویداد آثاری را نیز به بخش بین‌الملل پیشنهاد دادیم که قطعاً در دوره‌های بعدی با تأثیر از این رویداد، مشخصه برخورداری از نگاه فرامرزی با قابلیت جذب مخاطبان بین‌المللی در فیلم‌ها قوت خواهد گرفت. خوشبختانه تعامل خوبی با هم داشتیم. در نظر گرفتن تنوع موضوعی یکی دیگر از رویکردهای انتخاب میان ما بود. سعی کردیم موضوعات متنوعی را برای سلیقه مخاطب در نظر بگیریم؛ از موضوعات زیست محیطی و شهری تا پرتره را مدنظر قرار دادیم. بحث رقابت باعث شد تعداد محدودی فیلم انتخاب کنیم و این دلیلی بر بد بودن همه آن تعداد آثار بازمانده از بخش رقابتی نیست.

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *