شوالیه‌های فرهنگی را دریابید!

شوالیه‌های فرهنگی را دریابید!

طوفان نهان قدرتی معتقد است: فیلمسازان فیلم کوتاه شوالیه فرهنگی هستند و سینمای کوتاه پرچمدار آبروی سینمای ایران است.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایسنا این کارگردان فیلم کوتاه درباره برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در شرایط کرونا گفت: کرونا باعث پوست اندازی هنر در تمام جوامع شد که باید خودمان را با آن وفق بدهیم. از آنجایی هم که هنوز کسی برای آن پایانی متصور نیست، فکر می‌کنم باید یک تصمیم صحیح درباره رویدادهای فرهنگی بگیریم. گمان می‌کنم با ساز و کاری که در ایران داریم فرصت برای تصمیم‌گیری، اجرا و ایجاد زیرساخت‌ها بسیار اندک است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یک رویداد دیرینه در عرصه سینمای کوتاه و یکی از ظرفیت های بسیار مهم در این زمینه است، ادامه حیات و برگزاری آن اتفاق نیکویی است اما نباید به بهانه های مختلف جشنواره را سانسور کنیم. این رویداد یکی از رقبای جدی فستیوال‌های معتبر دنیا و از قدیمی ترین جشنواره‌های خاورمیانه است، بنابراین باید در حد و اندازه‌اش با  آن برخورد کرد.

کارگردان «زونا» با اشاره به صدماتی که فیلم کوتاه در این بازه کرونایی دیده است، عنوان کرد: فیلم کوتاه یکی از آن مواردی بود که بیشترین آسیب را از کرونا دید، چون مکان‌های عرضه خود را از دست داد، ضمن اینکه حواسمان باشد که تولید فیلم کوتاه هم صدمه دید، ماه‌ها تولید فیلم کوتاه به دلیل نگرانی از کرونا متوقف شد به طوری که بسیاری از فیلم‌هایی که در همین جشنواره به نمایش درخواهند آمد، تولیدات پیش از همه‌گیری کرونا هستند. باید ببینیم برای سال آینده چه تولیداتی خواهیم داشت و سطح کیفی آثار چقدر تحت تاثیر شرایط کرونایی قرار خواهد گرفت. با توجه به آشنایی ام با جامعه فیلم کوتاه، می‌دانم که این عرصه بیشترین تاثیر را از شرایط کرونا گرفته و کمترین حمایت ها شامل حالش شده است.

نهان قدرتی توضیح داد: سینمای کوتاه پرچمدار آبروی سینمای ماست و سینمای بلند مدیون سینمای کوتاه است. سینماگران کوتاه ما در سرتاسر دنیا می‌درخشند به طوری که بیشتر از دو هزار جایزه بین‌المللی در سال کسب می‌کنند. کدام یک از رویدادهای فرهنگی ما می‌تواند چنین جریانی راه بیندازد و چنین افتخاراتی را کسب کند؟! کدام یک از عرصه‌های ما می تواند اینقدر پرچم کشور را بالا ببرد؟! اما سوال من از مدیران و متولیان فرهنگی و فیلم کوتاه این است که آنها برای جامعه فیلم کوتاه که این همه افتخار برای کشور آورد، چه کرده اند؟!

وی در پایان گفت: در شرایط کرونایی که فیلمسازان فیلم کوتاه، ماه‌ها خانه‌نشین شدند و حتی پولی برای ارتزاق نداشتند آقایان عرصه فرهنگ، برای این سینماگران چه کردند؟ حتی وعده وعیدی که برای بیمه این هنرمندان داده شد با  تاخیر شگفت‌انگیزی به ثمر رسید. حتی وقتی گروه‌های تلگرامی فیلمسازی را رصد می‌کنم، می‌بینم بچه‌های فیلم کوتاه می گویند پول بیمه آنها واریز نشده و به تاخیر افتاده است، بنابراین دست فیلمسازان فیلم کوتاه، هنوز برای تامین حداقل ها جلوی این و آن دراز است، فیلمسازی که شوالیه فرهنگی است چرا باید چنین شرایطی را داشته باشد؟

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *