سینما یعنی تخیل

نوید نامی در گفتگو با پانا:

سینما یعنی تخیل

محوریت «ژانر» برای سینماگران باعث خواهد شد یک کاشت بسیار خوب برای فیلم‌ساز انجام شود.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از پانا، نوید نامی که به همراه برادرش وحید نامی کارگردانی فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد می‌گوید تعریف سینما یعنی تخیل و مردم بیشتر برای سرگرمی به سینما می‌روند و توقع دارند از جادوی سینما لذت ببرند.

فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی نوید نامی و وحید نامی در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

نوید نامی یکی از کارگردانان این فیلم درباره ساخت این فیلم گفت: «رشته تحصیلی من در دانشگاه نقاشی بوده است و شاید به همین دلیل بود که به سمت سینما روی آوردم. البته حضور برادرم که در دانشگاه سینما خوانده بود باعث شد که به نقطه اشتراکاتی برسیم و به‌صورت مشترک فیلمسازی را شروع کنیم.»

این کارگردان جوان درباره تمرکز بر محوریت ‌«ژانر» در این دوره از جشنواره گفت: «از ابتدای فیلم‌سازی من و برادرم به‌صورت اشتراکی «ژانر» هدف ما بود. و من از شنیدن محوریت «ژانر» به‌شدت خوشحال شدم.»

وی ادامه داد: «به نظر من «ژانر» یعنی ساختار سینما، چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم بلند. متاسفانه مساله مهم «ژانر» در سینمای ایران به فراموشی سپرده شده بود و حتی کسانی که در این حوزه کار می‌کردند مورد بی‌توجهی قرار گرفتند. به‌عنوان مثال ما چند سالی است که در سینما فیلم در ژانر وحشت نداریم و با توجه به تمام نظرسنجی‌ها در تمام دنیا این ژانر یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای دنیاست. شاید مساله ژانر برای مخاطب و مردم تعریف‌ نشده باشد و یا مخاطب عادی سینما انواع ژانر را نشناسد ولی ناخودآگاه باعث خواهد شد که مخاطب جذب این نوع از فیلم‌ها شود.»

نوید نامی در ادامه عنوان کرد: «محوریت «ژانر» برای سینماگران باعث خواهد شد یک کاشت بسیار خوب برای فیلم‌ساز انجام شود، چرا که خواه‌ ناخواه فیلم‌سازان موفق فیلم کوتاه به‌سمت فیلم بلند خواهد رفت و این اتفاق آزمون خوبی برای فیلم‌سازانی که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کنند، خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «تعریف سینما یعنی تخیل و مردم بیشتر برای سرگرمی به سینما می‌روند و توقع دارند از جادوی سینما لذت ببرند. وقتی مخاطب بیش از حد تصویر سیاهی از جامعه را روی پرده سینما ببیند، از سینما فاصله می‌گیرد‌. مخصوصا در دوران پساکرونا بیشتر مردم از سینمای اجتماعی فاصله گرفتند و بیش از پیش به ژانر روی آورده‌اند و امیدوارم که این دوره با این محوریت پر از اتفاقات خوب برای فیلم‌سازان باشد.»

فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی نوید نامی و وحید نامی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-تبریز و نیلوفر زیوردار در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *