سینمای ایران استادی از دست داد که نظیر ندارد

جلیل اکبری‌صحت در حاشیه بزرگداشت اصغر یوسفی‌نژاد عنوان کرد:

سینمای ایران استادی از دست داد که نظیر ندارد

جلیل اکبری‌صحت درباره زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد گفت: اصغر یوسفی‌نژاد همواره خود را دانشجوی سینما احساس می‌کرد و آماده تجربه‌های جدید بود؛ در هر دو فیلم «ائو» و «عروسک» میل به تجربه‌گرایی، در عین رعایت استانداردهای کافی سینما در او دیده می‌شد، به نظر من سینمای ایران یک استاد کامل و درجه یک سینما را از دست داد که برای او نظیر و معادلی وجود ندارد.

به گزارش ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از فارس، جلیل اکبری‌صحت، تهیه‌کننده و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: اصغر یوسفی‌نژاد، از تحصیلکرده‌های حوزه سینما بود و به اندازه کافی در حوزه فیلم کوتاه و سریال‌سازی تلاش کرده بود، او هر چند دیر به سمت سینمای حرفه‌ای و بلند گام برداشت، یکی از کاربلدترین افراد سینمایی بود و بدون شک یکی از بهترین فیلمسازان متفاوت و مستقل سینمای ایران بود.

وی افزود: تجربه‌های او در حوزه فیلم کوتاه در دهه ۶۰ و ۷۰ در نوع خود بدیع و تازه بود؛ همانطور که در عرصه فیلم‌سازی فیلم بلند چنین تجربه‌ای را برای سینمای ایران به یادگار گذاشت و نشان داد از فرصت‌های کم می‌توان نهایت استفاده را به نفع تولید یک اثر فاخر برداشت.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به دو فیلم «ائو» و «عروسک» ساخته زنده‌یاد یوسفی‌نژاد ادامه داد: در این دو فیلم که از او به یادگار مانده، او به عنوان یک کارکشته سینما، خود را دانشجوی سینما احساس می‌کرد و آماده تجربه‌های جدید بود؛ در هر دو فیلم میل به تجربه‌گرایی و در عین رعایت استانداردهای کافی سینما در او دیده می‌شد، به نظر من سینمای ایران یک استاد کامل و درجه یک سینما را از دست داد که برای او نظیر و معادلی وجود ندارد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عروسک» ساخته مرحوم یوسفی‌نژاد در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه فیلم «عروسک» به لحاظ تولید کار سختی بود، دو وجه شخصیتی او شامل صبر و بردباری و وسواس لازم در کنار بهره‌گیری از تکنیک‌های لازم را برای همکاران خود به یادگار گذاشت. او هیچ صحنه‌ای را دست‌کم نمی‌گرفت و برای کوچک‌ترین پلان که ممکن بود فکر کنیم ارزش کمتری دارد، نهایت وسواس و دقت را به خرج می‌داد. به همین دلیل هم این نوع فیلم از او یک فیلمساز تثبیت شده در ذهن سینماگران ساخت و یادش در سینمای ایران جاودان خواهد بود.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *