زیبایی‌شناسی ببینده را به تماشای انیمیشن ترغیب می‌کند / ظرفیت‌های چندگانگی

زیبایی‌شناسی ببینده را به تماشای انیمیشن ترغیب می‌کند / ظرفیت‌های چندگانگی

مریم هریس انیماتور در نشست مجازی «۳۸-۲۰» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد که زیبایی‌شناسی همان چیزی است که ببینده را برای دیدن انیمیشن ترغیب می‌کند و چندگانگی ظرفیت‌های متعددی به انیمیشن می‌دهد.

به‌گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست مجازی مریم هریس با محوریت بررسی انیمیشن‌های تجربی در قالب نشست‌های «۳۸-۲۰» در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

هریس در ابتدای این نشست گفت: جنبه بین رشته‌ای بودن انیمیشن تجربی بیشتر از همه توجه من را به خود جلب کرده است، چون در این فضای بین رشته‌ای ظرفیت های متعددی وجود دارد؛ یک سری ظرفیت‌ها عبارتند از تلفیق سبک‌های مختلف بصری، ترکیب کردن روندهای متفاوت انیمیشن و… . در این جا ایده‌های متفاوت نظریه‌پردازان مطرح را درباره فیلم و انیمیشن برایتان می‌گویم. روی نظریه‌های یکی، دو نظریه‌پرداز تمرکز بیشتری می‌کنم چون آنها در عرصه انیمیشن و مستند فعال هستند، یک نگاه عمیق اما مختصر هم به انیمیشن تجربی و چندگانگی در انیمیشن مستند خواهیم داشت. وقتی هایبرید را در دیکشنری جستجو کنیم، متوجه می‌شویم که معنی آن تلفیقی از سبک‌های مختلف است. انیمیشن و فیلم چندگانه ممکن است یک یا یک مجموعه از ویژگی‌ها را شامل شود. در واقع اینگونه فیلم‌ها تنوعی از سبک‌های متفاوت بصری را دارند که ممکن است حاوی تصاویر آنالوگ یا دیجیتال و ترکیبی از تصاویر انتزاعی و … باشند. ممکن است تصاویری از اتفاقاتی که مقابل دوربین به طور زنده افتاده باشد مثل عکاسی و تصاویر آرشیوی باشند و این موارد ممکن است با تصاویر هنرهای پلاستیک مثل طراحی و کلاژ ترکیب شود، ترکیبی از فضای دو بعدی و سه بعدی باشند، از متریال‌های متفاوتی در تولید آن استفاده شده ، ترکیبی از تصویر و نوشته باشند و احتمالأ روند روایی آن بیشتر از یک روند باشد.

وی در ادامه تصاویری از یکی از انیمیشن‌های خود نشان داد و بیان کرد: این‌ها یک سری تصاویر ثابت از انیمیشن است که آن را در سال ۲۰۱۳ در ورشو ساختم به این علت فیلم را ساختم که ورشو محل تولد مادرم است. همانطور که در این تصاویر می‌بینید مواد و تصاویر متفاوتی مثل عکاسی، طراحی، کلاژ و… در این انیمیشن وجود دارد. چیز دیگری که در این مجموعه استفاده شده عروسک های چوبی اروپای شرقی است. یک سری تصاویری که در واقع برگرفته و در ارتباط با یک انیمیشن تجربی هستند. این ماجرا این دوگانگی را در مجموعه تحریک می‌کند و می‌گوید این یک دوگانگی بین گذشته و حال است.
هریس با اشاره به قسمت‌هایی از یک انیمیشن که نشان داد، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که در این استایل روی آن تاکید می‌شود طراحی کلاژ و عروسک سازی اروپای شرقی به ویژه سنت طراحی گرافیک در پوسترهای لهستان است. یکی از نظریه‌پردازان که در حوزه چندگانگی انیمیشن به من خیلی کمک کرد لو مانوویچ بود که مقاله‌ای درباره رسانه‌های ترکیبی داشت. او در این مقاله می‌گوید چطور در سال ۱۹۹۰ به علت حضور رسانه‌های دیجیتال چندگانگی در تصویر میسرتر شد. مثلا نرم‌افزاری مثل ادوب امکانات ترکیبی متفاوتی را به مخاطبان ارایه می‌داد.
وی در ادامه با نشان دادن تصاویری دیگر بیان کرد: مدیوم های متفاوتی در تولید این انیمیشن استفاده شده، نکته‌ای که توسط چندگانگی در انیمیشن و مستند اتفاق افتاده، این است که نوشتار تبدیل به تصویر و بالعکس شده است. هم تصاویری که توسط دوربین فیلمبرداری شده، هم نقاشی و طراحی دارای مفاهیم انتزاعی هستند که در فضای انیمیشن توسط رنگ بر این مفاهیم تاکید می‌شود ضمن اینکه روایت در انیمیشن هم شاعرانه تر است پس این امر باید دارای ریتم مناسب، انرژی خوب و مورد علاقه احساس‌های متعددی شود به جای اینکه صرفا یک روایت خطی باشد.
وی در ادامه سه انیمیشن نشان داد و گفت: سبک این سه انیمیشن متفاوت است این تفاوت در سبک تولید انیمیشن، طراحی ها و محتواها ذهنیت اصلی تشکیل دهنده فیلم است. گوناگونی زیبایی‌شناسی چیزی است که ببینده را برای دیدن انیمیشن ترغیب می‌کند پس اگر به جای این تنوع از تصاویر ضبط شده استفاده می‌شد، کیفیت انیمیشن پایین می‌آمد.
هریس در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره آمدن یکی از اقوامش به ایران اظهار کرد: پیش از این عموی مادرم در ایران زندگی می‌کرد یکی از چیزهایی که بین ایران و لهستان پیوند ایجاد کرده مزویژ به جنگ جهانی دوم می‌شود. در آن زمان قطار حاوی بچه‌ها می‌خواست از آلمان خارج شود اما سرانجام آن قطار سر از اصفهان ایران درآورد. خاطرم است عموی مادرم به تهران سفر کرده و به نظرش تهران یکی از زیباترین شهرهای ایران بود.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *