رضا مسعودی در گفتگو با موج مطرح شد: تریبون جشنواره فیلم کوتاه تهران و ماجرای دیده شدن فیلم‌های مهجور

رضا مسعودی در گفتگو با موج مطرح شد: تریبون جشنواره فیلم کوتاه تهران و ماجرای دیده شدن فیلم‌های مهجور

رضا مسعودی معتقد است جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای آثار این حوزه همچون یک تریبون عمل می‌کند که توسط آن فیلم‌هایی که مهجور واقع شدند، امکان دیده شدن می‌یابند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران،به نقل از خبرگزاری موج، رضا مسعودی کارگردان و فیلمساز درباره تفاوت‌های کارگردانی در دو حوزه فیلم کوتاه و بلند، گفت: در ساختن فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند تفاوت‌های بسیاری به چشم می‌خورد. این تفاوت‌ها از همان مراحل ابتدایی ساخت اثر و نگارش فیلم‌نامه شروع می‌شود و تا زمان فیلمبرداری کار و انجام مراحل نهایی ادامه می‌یابد.

او ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فیلم کوتاه، بحث فیلنامه است، زیرا در فیلم کوتاه به اقتضای سبد زمانی که در اختیار داریم باید قصه را کوتاه و به اختصار روایت کنیم. ضمن این که کوتاه کردن مطلب نباید آسیبی به پیکره موضوع و چارچوب داستان بزند. در نتیجه بیرون کشیدن یک قصه جذاب از دل طرحی که در ذهن داریم، برای مدت زمان کوتاهی که در اختیار داریم، کار را کمی سخت می‌کند.

این کارگردان درباره مبحث بودجه و هزینه تولید در حوزه فیلم کوتاه گفت: من فکر می‌کنم که آثار سینمایی کوتاه از قابلیت خوبی برای بازگشت سرمایه و حتی سود مالی برخوردارند، اما متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که این آثار برایشان سود مطلوب را نخواهد داشت و حاضر به سرمایه‌گذاری در این گونه مهم سینمایی نمی‌شوند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین مشکلات به هنگام ساخت فیلم کوتاه، مقوله جذب سرمایه است.

مسعودی ادامه داد: گران شدن روزانه هزینه‌های ساخت فیلم نیز بر مشکل بودجه می‌افزاید و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا شرایط ساختن فیلم کوتاه در ایران سخت شود اما فیلم‌سازان این حوزه دست از تلاش برنداشته و این سختی کار باعث افزایش خلاقیت شان شده و شاهد ارایه فیلم‌هایی بسیار خلاقانه، نوآورانه و تجربه‌گرا از سوی آن‌ها هستیم.

کارگردان «دردهای دریا» ادامه داد: فیلم‌سازان ما در حوزه فیلم کوتاه، حرف‌ زیادی برای گفتن دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد موجی هستیم که تعداد زیادی از آثار کوتاه برجسته از سوی فیلم‌سازان خوب ما ساخته می‌شود و به جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی راه می‌یابند.

مسعودی درباره بستر اکران آنلاین آثار کوتاه گفت: پخش فیلم کوتاه در بسترهای آنلاین فراهم شده است. گروه سینمایی هنر و تجربه هم اکران این آثار را انجام می‌دهد؛ اما نتیجه و میزان تماشاگران قطعا می‌تواند بیش از شرایط فعلی باشد.

مسعودی گفت: می‌توان مسیری را پیش گرفت که در نتیجه آن فیلم‌های کوتاه هم مخاطب خودشان را از میان مردم پیدا کنند. برای مثال در پلتفرم‌هایی که پخش فیلم دارند، می‌توان جایگاه ویژه‌ای برای فیلم کوتاه قرار داد و با تبلیغات گسترده فیلم‌های کوتاهی را که قابل ارائه هستند و حرفی برای گفتن دارند، پخش کرد.

این کارگردان درباره اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه به دیده شدن آثار کوتاه کمک می‌کند. بسیاری از آثار کوتاه پخش‌کننده خوبی ندارند و چنان‌که باید و شاید دیده نمی‌شوند. در این موقعیت، جشنواره‌ همانند یک تریبون عمل می‌کند که توسط آن فیلم‌هایی که مهجور واقع شدند، امکان دیده شدن داشته باشند.

مسعودی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی فیلمی در جشنواره اکران می‌گیرد این احتمال وجود دارد که در بخش «بازار فیلم» آن جشنواره یا از بین مخاطبان سرمایه‌گذاری پیدا شود که کارگردان اثر را برای ساختن فیلم‌های بعدی‌اش یاری کند. این کمک ممکن است از ایده تا اجرا باشد و یا ممکن است بخشی از هزینه ساخت فیلم.

شایان ذکر است که این روزها سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی برپا است و تا ۱۷ آبان ادامه دارد. این نشست های تخصصی تحت عنوان ۳۷-۲۰ برگزار می شود و هر شب به صورت رایگان از طریق صفحه رسمی انجمن سینمای جوانان ایران در اینستاگرام در اختیار عموم قرار می گیرد اما در مورد نمایش آثار که به صورت حضوری و در چند سالن سینما خواهد بود با توجه به شرایط کرونا، هنوز برنامه ای اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *