در نشست زیبایی شناسی صدا عنوان شد؛ اغراق‌های بیش از حد ارزش منفی تولید می‌کند

در نشست زیبایی شناسی صدا عنوان شد؛ اغراق‌های بیش از حد ارزش منفی تولید می‌کند

بهروز شهامت، صداگذار سینما با تاکید بر اینکه زیبایی در سادگی است، گفت: اغراق‌های بیش از حد ارزش منفی تولید می‌کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست زیبایی شناسی صدا، عصر چهارشنبه ۱۹ آبان با حضور بهروز شهامت؛ صداگذار و امیر سحرخیز؛ فیلمساز برگزار شد. در این نشست بهروز شهامت با بیان اینکه داستان صدا در سینما بر طبق تفنن و تجربه با هم آمیخته شده است،‌ گفت: در دوران صامت علاقه‌مندانی بودند که به سالن‌ها می‌رفتند و با فیلم مانوس می‌شدند و بعدها فیلم را برای دیگران تعریف می‌کردند. به این شکل بود که سینمای صامت بوجود آمد.

او ادامه داد: تماشاگران وابسته به این افراد بودند و به سالن‌هایی می‌رفتند که این افراد در آنجا حضور داشتند. بعدها صدا به شکلی مانند قرار گرفتن پیانو در کنار اکران، پدید آمد و هنوز دیالوگ وجود نداشت؛ به نوعی این صداها کمک مکمل بازیگران می‌شدند.

در ادامه سحرخیز با بیان اینکه بعضی‌ها معتقد بودند صدا در سایه تصویر اتفاق می‌افتد و تکمیل کننده تصویر است و ترکیب این دو رسانه مکمل هم هستند،‌ به طرح این سوال که چطور این صدا قرار است تصویر را تکرار نکند، پرداخت که شهامت در پاسخ اظهار کرد: بحث تکنیکال صدا منحصر به خود است. ما هر اتفاقی که در صدا مشاهده می‌کنیم یک تکنیک صدا است اما وقتی که قرار است صدا  فیلم را تکمیل کند، صداهای پیرامونی و به جا در فیلم تاثیر دارد.

این صداگذار سینما، اضافه کرد: حتی برخی موارد صدا به کمک طراحی صحنه می‌آید؛ برخی موارد نیز بار شخصیتی و کاراکتر و تخیل فیلم و چیزی که مخاطب به دنبال آن است، بر دوش صدا است. بنابراین کارگردانان باید این عنصر را شناخته و جا برای صداگذار بگذارند.

او در ادامه تصریح کرد:‌ متاسفانه خیلی وقت‌ها فیلم تدوین می‌شود و کارگردان می‌گوید صدا حرف اصلی فیلم را می‌زند؛ این غلط است. این را باید کارگردان در دکوپاژ محاسبه کند. سینما محاسبه است و هر چه دقیق این محاسبه را انجام دهید موفق خواهید شد.

شهامت با تاکید بر اینکه معضلی که در فیلم کوتاه وجود داریم این است که فیلمساز در این زمان کوتاه می‌خواهد همه حرف‌های خود را بزند، خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع با حجمی از صوت مواجه می‌شویم که این نشان از عدم محاسبه است.

این صدا گذار با تاکید بر اینکه زیبایی در سادگی است، بیان کرد: اغراق‌های بیش از حد ارزش منفی تولید می‌کند. فکر نکنید هر چه صدا و افکت وارد فیلم کنیم فیلم خوبی از آب در می‌آید. فضاسازی و ایده باید با هم هارمونی داشته باشند و در عین سادگی بهترین اثر را ارائه می‌دهند.

او در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در تصویر محدود به قاب هستیم و در صدا می‌توانیم بی‌نهایت تصور کنیم،‌ عنوان کرد: صدا بی‌نهایت است و در آن دست باز است و خیلی می‌توان کار کرد. هر تصوری را در صداسازی می‌توانید در جهت تصویر، جامه عمل پوشانده یا نقیصه‌های تصویر را برطرف کنید.

شهامت افزود: متاسفانه تکنیک‌هایمان هر روز رشد می‌کند و جوان‌های ما سراغ بخش ابزاری صدا می‌روند و از روح صدا خارج می‌شوند. در این شرایط بدون اینکه بخواهیم، فرهنگ ماشینی پیدا می‌کنیم.

این صداگذار با بیان اینکه ما نباید اشتباه کنیم و باید راکورد روحی، روانی و دراماتیک فیلم را اول حفظ کنیم و بعد این ابزار را در جهت بهتر شدن فیلم استفاده کنیم، گفت: هنوز هم اگر سراغ حرفه‌ای‌های هالیوود برویم می‌گویند هنوز هم مشتاق نگاتیو و اسپلایسر هستند. چون فیلم را لمس می‌کنند اما امروز در فاینال‌کات با چند لایه تصویر و صوت کارمان را انجام می دهیم.

او با اشاره به اینکه ما باید مسائل آنالوگ را حفظ کنیم و در دیجیتال به کار ببریم تا به آن نرمی و لطافت برسیم، گفت: فیلم‌های اروپایی وفادار به صحنه هستند اما فیلم‌های هالیوودی تمام صداگذاری و دیالوگ‌ها را مجدد سینک می‌کنند. به همین دلیل است زمانی که فیلم را می‌بینیم همه چیز شفاف و بدون ایراد است.

شهامت اضافه کرد: چیزی که ما را نجات خواهد داد در قدم اول این است که باید دانشمان را بالا ببریم. ما حدود ۲۰۰ سال از دانش و تکنیک عقب هستیم.

این صداگذار قدم دوم در موفقیت کار صدا را کار تیمی خواند و اظهار کرد: اگر می‌خواهید اثری حتی فیلم کوتاه بسازید، قرار بگذارید که به صورت تیمی کار کنید. قرار نیست که همه کارهای صدا را یک نفر انجام دهد. بگذارید کسانی که راغب هستند، تخصص‌های خود را اعمال کنند.

او در پایان با تاکید بر اینکه طراحی،‌ صداگذاری و هر چیز دیگری در زمینه صدا، مقوله‌هایی جداگانه هستند،‌ تصریح کرد: چه فیلم دارای موسیقی باشد چه نباشد، وقتی افکتی در آن به کار گرفته شود،‌ مخاطب را اذیت نمی‌کند.

در ادامه این نشست انیمیشن «تنهایی» ساخته مهرداد شیخان به نمایش درآمد و پس از آن، حاضران سوالاتی را در زمینه صدا و زیبایی شناسی آن، مطرح کردند.

نشست های تخصصی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هر شب تا ۲۳ آبان ساعت ۱۵:۳۰ برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *