دبیر سی وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و حافظ حقوق فیلمسازان هستیم

دبیر سی وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و حافظ حقوق فیلمسازان هستیم

دبیر سی وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: دلیل پرهیز از اکران آنلاین فیلم‌های بخش ملی جشنواره، حفظ امنیت آثار و تضمین حقوق پدیدآورندگان آن‌هاست.

دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه تهران روز گذشته، ۲۷ مهرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با توجه به تعطیلی سینماها، نمایش فیلم‌های بخش ملی جشنواره که به صورت حضوری انجام می‌شود و نیز نمایش آنلاین فیلم‌های بخش بین‌الملل به تعویق می‌افتد تا شرایط برای بازگشایی سینماها مهیا شود. در این باره این پرسش مطرح است که چرا تمام بخش‌های جشنواره آنلاین نیست و اگر فعلا شرایط مهیا نشود چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران  به نقل از ایسنا سیدصادق موسوی در این باره توضیح داد: ابتدا تاکید می‌کنم که تمام برنامه‌ریزی‌های جشنواره بنا به مصوبات شورای سیاستگذاری جشنواره‌های سازمان سینمایی و بر اساس جنس محتوا و سیاست‌های مختلف هر جشنواره صورت گرفته است و هر تصمیمی هم که اعلام می‌شود متناسب با مصوبات شورای سیاستگذاری مربوطه است.

او افزود: پیش‌تر هم گفته بودیم که جشنواره فیلم کوتاه تهران به شکل نیمه آنلاین برگزار خواهد شد و هنوز هم این روند ادامه خواهد داشت. در واقع تمام فیلم‌های بین‌المللی که توانستیم مجوزشان را از صاحبان آثار بگیریم اکران آنلاین می شوند. البته آن‌ها به این شرط اجازه نمایش دادند که فقط در شبکه‌های محلی و پلتفرم‌های داخلی اکران داشته باشیم. البته با این حال ممکن است باز هم دانلود غیرقانونی فیلم‌ها اتفاق بیفتد ولی ما امیدواریم چنین چیزی رخ ندهد بنابراین بخش بین‌المللی و نشست‌های تخصصی، ورکشاپ‌های علمی و آنچه ما تحت عنوان ۲۰ نشست تخصصی – که چهار سال است شروع کرده‌ایم – آنلاین برگزار می‌شوند که بخش‌های علمی همه در زمان اعلام شده‌ی قبلی، یعنی هفتم آبان‌ماه آغاز می‌شوند و اطلاعات و جزئیات بیشتری هم به زودی در این باره منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در اطلاعیه اخیر اعلام کرده‌ایم که نمایش ملی و بین‌المللی تا زمان بازگشایی سینماها به تعویق خواهد افتاد یعنی هر وقت سالن‌ها باز شوند و شرایط کرونا به گونه‌ای شود که ستاد کرونا اجازه دهد مردم به سینما بروند آن زمان اکران فیلم‌های بین‌المللی را آنلاین و فیلم‌های ملی را هم در سه محل سینما ایران مال، سینما فرهنگ و موزه سینما خواهیم داشت. البته ممکن است بنا به شرایط و ظرفیت سالن‌ها امکانی هم برای حضور مردم فراهم شود، ولی فعلا محل برگزاری جشنواره را به سه نقطه رسانده‌ایم تا ازدحام به وجود نیاید.

موسوی تاکید کرد: با وجود این تعویق در برنامه نمایش، اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره در موعد مقرر انجام خواهد شد، اما ممکن است نمایش فیلم‌ها دیرتر اتفاق بیفتد چون آنچه در اختیار ماست  اعلام نتایج کار هیات انتخاب است که نمی‌توانیم آن را به تأخیر بیندازیم ولی برای نمایش فیلم‌ها باید صبر کنیم تا ستاد کرونا ایمنی شرایط را برای بازگشایی سینماها اعلام کند.

او افزود: در مذاکراتی که با بسیاری از فیلمسازان داشتیم، آن‌ها به دلیل نبود تضمین برای حفظ امنیت فیلم‌ها راضی نبودند که جشنواره آنلاین برگزار شود و در این صورت شکل دیگری از جشنواره مطرح می‌شود که اصلا نمایش فیلم نداشته باشیم و فقط آراء اعلام شود که به نظرم بدترین نوع برگزاری جشنواره است و امیدوارم به این نقطه نرسیم.

دبیر جشنواره در پاسخ به اینکه چرا همه بخش‌ها آنلاین برگزار نمی‌شود؟ گفت: ما با مدیران پلتفرم‌ها گفت‌وگو کردیم ولی هیچ مکانیزمی برای تضمین امنیت فیلم‌ها و جلوگیری از قاچاق آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اساساً فیلم کوتاه برای جشنواره‌های داخلی و خارجی تولید می‌شود و اگر خدای ناکرده فیلمی کپی و در فضای اینترنت منتشر شود هیچ کار دیگری نمی‌توان کرد و زحمت یک گروه از بین می‌رود. اگر مکانیسمی داشتیم که می‌توانستیم امنیت آثار و حقوق مولف را رعایت کنیم حتما بخش ملی را هم آنلاین برگزار می‌کردیم.

موسوی در پایان در پاسخ به اینکه برای بخش بین‌الملل و نمایش آنلاین آن چه تضمینی وجود دارد؟ بیان کرد: ما از صاحبان آن‌ها اجازه گرفته ایم و امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. به هر حال آن‌ها پایبند قانون کپی‌رایت هستند و خیال‌شان از این جهت راحت‌تر است ولی امیدواریم اعتمادی که آن‌ها به ما داشتند، حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *