حسین جعفریان در نشست «لحن شخصی در فیلمبرداری»: نور و رنگ مهم‌ترین عامل القای موضوع به مخاطب است

حسین جعفریان در نشست «لحن شخصی در فیلمبرداری»: نور و رنگ مهم‌ترین عامل القای موضوع به مخاطب است

 
ششمین نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور حسین جعفریان با عنوان «لحن شخصی در فیلمبرداری» برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، حسین جعفریان فیلم‌بردار باسابقه سینمای ایران امروز ۲۶ مهرماه نشست تخصصی «لحن شخصی در فیلم‌برداری» را در روز دوم جشنواره برگزار کرد.
جعفریان با اشاره به سوابق خود خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۰ فیلم «نرگس» ساخته رخشان بنی اعتماد را کار کردم و قبل از آن فیلم «شهر عشق» را جلوی دوربین بردم. این دو فیلم به  سبک کاری و علاقه من بسیار نزدیک بود و دوست شان داشتم. یعنی سبکی که در آن فیلمبرداری در خدمت موضوع فیلم است.
وی افزود: اگرچه این فیلم ها در جشنواره ها به خوبی دیده شدند اما بعد از آن بیکار شدم چون تهیه کننده ها علاقه ای نداشتند که با چنین سبکی که غالبا تمام دوربین روی صورت بازیگران نیست فیلم های شان ساخته شود چون احتمالا فکر میکردند چهره های سوپراستارها فیلم دیده نمی شود!
وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین کار یک فیلم‌بردار نورپردازی فیلم است. بنابراین نور و رنگ مهمترین عامل برای القای یک موضوع به تماشاگر محسوب می شود. مهمترین تاثیر نور نقش دراماتیک است که باید احساسی که کارگردان لازم می دانسته را به مخاطب انتقال دهد. ما برای نورپردازی با سایه روشن کار، کنتراست و رنگ کار می کنیم.
جعفریان اظهار کرد: سایه روشن می تواند بی نهایت جلوه های مختلف داشته باشد. به عقیده من باید فیلم زیاد دید و مهمتر از آن رمان خواند تا بتوان به جلوه مورد نظر دست یافت. نسبت میان سایه و روشن  یا همان کنتراست هم مسئله مهمی است. مسئله آخر هم رنگ است. هیچ فیلمبرداری وجود ندارد که رنگ آن طبیعی باشد مگر فیلمی که جنبه علمی داشته باشد.
وی اشاره کرد: البته این مسئله مهم نیست چون چشم ما خاصیت تطبیق دارد و وقتی به یک رنگی نگاه کنیم به آن عادت می کنیم. در فیلمبرداری هم اینگونه است که بعد از چند پلان مخاطب به آن عادت می کند اما رنگی که انتخاب میکنیم تاثیر روانی متفاوتی خواهد داشت.
جعفریان در این کارگاه به بازخوانی مصاحبه های خود از گذشته تا امروز پرداخت و عقیده های خود را درباره فیلمبرداری در خدمت موضوع فیلم تشریح کرد و همچنین به مخالفت به فیلمبرداری در خدمت فیلمبرداری پرداخت.
سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران  ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سید صادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برقرار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *