جواد مزدآبادی: فیلم کوتاه به دور از مناسبات کاذب سینمای بلند است

جواد مزدآبادی: فیلم کوتاه به دور از مناسبات کاذب سینمای بلند است

 

جواد مزآبادی گفت: بسیاری از کارگردان‌های حرفه‌ای سینمای بلند توانایی ساخت یک فیلم کوتاه باکیفیت را ندارند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، جواد مزدآبادی، کارگردان سینما ضمن انتقاد از کم توجهی برخی از سینماگران به فیلم کوتاه، گفت: معضل اصلی فیلم کوتاه به جهت گیری نامناسب سینماگران نسبت به این سینما باز می گردد. فیلم کوتاه، سینمایی حرفه‌ای و مستقل است که طرفداران خاص خودش را هم دارد.

مزدآبادی که با فیلم کوتاه «دیوار زندگی» برگزیده جشنواره‌های فیلم پرتغال و اتریش شده است با اشاره به مزیت‌های فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم بلند داستانی بلند، گفت: بسیاری از کارگردان‌های حرفه‌ای سینمای بلند توانایی ساخت یک فیلم کوتاه باکیفیت را ندارند، چرا که در سینمای کوتاه پای ایجاز و اختصار در میان است و سینمای بلند فاقد این میزان ایجاز بیان و تصویر است.

وی افزود: به نظر من نسبت میان فیلم کوتاه و بلند شبیه ارتباط تئاتر و سینما است. تئاتر و سینمای کوتاه مادر سینمای بلند و داستانی هستند.

کارگردان فیلم «طاووس بی پر» با اشاره به پویایی فیلم کوتاه، تصریح کرد: من جزو کارگردان‌هایی هستم که علاوه بر کسب تجربیات در سینمای بلند و داستانی، همیشه به سینمای کوتاه مراجعه می کنم. دلیلش هم این است که من عاشق فیلم کوتاه هستم و همیشه تلاش می کنم در این حوزه فیلم بسازم. همواره احساس کرده‌ام بعد از ساخت چند فیلم بلند یا سریال بهتر است خودم را به محک فیلم کوتاه بگذارم.

مزدآبادی ادامه داد: فیلم کوتاه به دور از مناسبات کاذب سینمای بلند در زمینه اکران و دستمزدهای کلان است، به همین دلیل صاف و صادقانه است و پویایی بیشتری دارد. تهیه کننده یک فیلم بلند به راحتی می تواند یک فیلم کوتاه را تهیه کرده و با آن در مجامع مختلف حضور پیدا کند.

برگزیده جشنواره مسکو برای فیلم کوتاه «سکوت مطلق» با اشاره به استقلال ساخت فیلم کوتاه، تصریح کرد: فیلم بلند همواره با داستان ممیزی و گرفتن مجوزهای متعدد روبه رو است. یک فیلم بلند پس از طی کردن مراحل مجوزهای چندگانه درنهایت به یک فیلم سفارشی تبدیل می شود که با دنیای کارگردان تفاوت زیادی دارد، اما در فیلم کوتاه صفر تا صد کار در دست سازندگان فیلم است و استقلال ساخت آن بیشتر است.

داور جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فیلم کوتاه درباره چرخه اکران و اقتصاد فیلم کوتاه، بیان کرد: در تمام دنیا فیلم کوتاه با مشکل اکران و عدم وجود اقتصاد مناسب روبه رو است. فیلمسازان خارجی در عرصه فیلم کوتاه بازگشت سرمایه عجیب و غریبی ندارند، مگر فیلم‌های معدودی که خریداری می‌شوند و می‌توانند از تلویزیون‌های مختلف به نمایش در بیایند، اما متاسفانه بسیاری از فیلم‌های کوتاه روی دست صاحبانشان می‌مانند.

وی اضافه کرد: اگرچه سینمای کوتاه در هیچ نقطه جهان سودآور نیست اما ما در کشور خودمان در زمینه اقتصاد فیلم کوتاه ضعیف هستیم و در این زمینه کار چندانی نکرده ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده‌ها ممنوع» درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: من هم به عنوان داور و هم به عنوان فیلمساز در جشنواره‌های متعدد دنیا حضور داشته‌ام. شکل اجرایی، انتخاب آثار، داوری‌ها و برگزاری نشست‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران شبیه بسیاری از جشنواره های خارجی است و حتی بسیاری از جشنواره‌ها در این زمینه از جشنواره فیلم کوتاه تهران ضعیف‌تر هستند. جشنواره‌های خارجی در حوزه فیلم کوتاه شکل و شمایل عجیب و غریبی ندارند و براساس سیاست‌ها و استانداردهای سینمایی برگزار می‌شوند، به همین نحوی که ما در جشنواره فیلم کوتاه تهران انجام می‌دهیم.

کارگردان فیلم کوتاه «دست سیاه و نان سفید» افزود: در مقایسه با جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه، جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار باشکوه برگزار می‌شود و درحد استانداردهای بین‌المللی است.

مزدآبادی همچنین درباره تعیین هیات مشاوران دبیر جشنواره به جای هیات انتخاب در دوره سی و سوم جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: من همواره از تجربه‌های جدید استقبال می کنم، بویژه اینکه جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه و بلند همواره از مشاوران دبیر به جای هیات انتخاب بهره می‌گیرند اما باید توجه داشته باشیم که در شیوه جدید حقی از فیلمسازی ضایع نشود. از آنجایی که این اتفاق تجربه جدیدی است و در کشور ما سابقه ندارد باید منتظر بمانیم و در عمل نتایج آن را ببینیم.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *