بهنام تاج‌میر: جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی به فیلم‌های ایرانی خود می‌بالند

بهنام تاج‌میر: جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی به فیلم‌های ایرانی خود می‌بالند

کارگردان مستند «هم‌مسیر با آب»، گفت: هر جشنواره سینمایی در دنیا به فیلم‌های ایرانی می‌بالد و برایش مهم است که چند فیلم ایرانی در آن شرکت کرده باشد.

 

به‌‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، بهنام تاج‌میر روز چهارشنبه درگفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های معتبر ورود به جشن سالانه آکادمی اسکار، اظهار داشت: این اتفاق، دستاورد بسیار خوب و مثبتی است. ایران همواره طی ۵۰ سال گذشته،‌ در زمینه سینمای حرفه‌ای و هنری،‌ در جهان حرف برای گفتن داشته‌است. چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه، فیلم‌های ما در سطح اول جشنواره‌های دنیا درخشیده‌اند.

وی با بیان اینکه در این شرایط انتخاب جشنواره تهران به‌عنوان دروازه ورود به اسکار، اتفاق خوبی است، افزود: فیلم‌سازان ایرانی و جشنواره‌های ایرانی بسیار معتبر هستند، به خصوص در زمینه فیلم کوتاه که فیلم‌سازان بسیار معتبری دارد.

این مستندساز گفت: از برنامه‌ریز یکی از جشنواره‌های بین‌المللی شنیدم که هر جشنواره سینمایی در دنیا به فیلم‌های ایرانی خود می‌بالد و برایش مهم است که چند فیلم ایرانی در آن شرکت کرده باشد، چرا که ایران یکی از کشورهای معتبر در زمینه فیلم‌های هنری در سطح جهان محسوب می‌شود.

تاج‌میر که با مستند هم‌مسیر با آب به بخش مسابقه ملی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است، درباره این مستند خود، توضیح داد: ما یک گروه مستندساز بودیم که برای تهیه مستند به روستاهای صعب‌العبور جنوب کرمان رفتیم. آنجا با شرایطی مواجه شدیم که به‌واسطه سیل نتوانستیم فیلم بگیریم، اما من همان شرایط را به ‌تصویر کشیدم. می‌خواستم سایر مردم شرایطی را که ساکنان آنجا در آن زندگی می‌کنند، ببینند. حاصل کار فیلمی متفاوت شده است که بخشی از آن پشت‌صحنه یک فیلم دیگر است و از پلان‌ها و راش‌های سوخته یک فیلم دیگر، این فیلم را بیرون کشیدیم.

وی افزود: مستند اول مستندی تلویزیونی بود که من از حواشی ساخت آن فیلم، واقعیت‌های دیگری را به تصویر کشیدم. آن فیلم تلویزیونی بیشتر ناظر به دستاوردهای دولت در آن مناطق تولید شده بود و کارهای دولت را تصویر می‌کرد اما فیلم من بیشتر روایت واقعیتی است که مردم آن مناطق به‌واسطه نبود امکانات با آن مواجه هستند.

تاج میر ادامه داد: در روند تولید فیلم، پسر یکی از شخصیت‌های فیلم با من تماس گرفت و اطلاع داد که او به دلیل خون‌ریزی معده و نبود جاده مناسب برای انتقال او به بیمارستان فوت کرده است. آن روستایی که در آن فیلمبرداری کرده بودیم، تا اولین درمانگاه، بیش از دو سه ساعت مسیر سنگلاخ فاصله داشت!

کارگردان این مستند ۲۷ دقیقه‌ای درباره فرآیند تولید و زمان صرف‌شده برای آن هم، گفت: تصویربرداری این فیلم دو سال پیش در دو برهه مختلف انجام شد، تدوین آن اما تا همین چند وقت پیش ادامه داشت. در مجموع ساخت این مستند دو سال طول کشید.

وی درباره تجربیات خاص خود در مسیر ساخت مستند هم‌مسیر با آب توضیح داد: کار اصلی من فیلمبرداری است و من در واقع فیلمبردار حواشی یک فیلم دیگر بودم که کارگردانش کس دیگری بود اما خودم از فیلم‌هایی که برداشتم،‌ یک مستند ساختم. در چهار، پنج سال گذشته تقریبا به همه استان‌های کشور به‌واسطه مستندهایی که کار کرده‌ام، سفر کردم. اغلب آن‌ها هم در روستاهای صعب‌العبور بوده است. از این منظر مستندسازی برای من بسیار جذاب است.

تاج میر گفت: مستندهایی که به واسطه آن‌ها از شهر دور می‌شویم و به جاهای دورافتاده می‌رویم، برایم بسیار جذاب است و از شغلم لذت می‌برم. اگر کسانی که فیلم داستانی می‌سازند، این لذت خاص مستندسازی را بچشند، شاید حداقل یک بار آن را تجربه کنند. البته مستندسازی به‌شدت سخت‌تر است و آدم خودش را می‌خواهد، کمااینکه در مقدمه کتابی می‌خواندم که کارگردان فیلم مستند باید پوست کرگدن داشته باشد تا بتواند کار کند.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *