بهرام عظیمی پاسخ داد، چرا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ ها موفق ترند؟

بهرام عظیمی پاسخ داد، چرا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ ها موفق ترند؟

بهرام عظیمی معتقد است بسیاری از فیلمسازان انیمیشن به واسطه ارتباطات، مدام سفارش کار می گیرند اما انیمیشن ضعیف تحویل می‌دهند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهرام عظیمی درباره مشکلات اقتصادی انیمیشن سازی در کشور، گفت:  بیشتر تولیدات  انیمیشن در کشور ما سفارشی است. معمولا یک ارگان یا سازمان به انیمیشن سازان پیشنهاد کار می‌دهد یا یک طرح از سوی یک تیم انیمیشن به  مرکزی پیشنهاد شده و ساخته می‌شود. بدین ترتیب سینمای انیمیشن ما چرخه اقتصادی مشخصی ندارد بلکه تنها درآمدزایی می کند.

وی ادامه داد: اقتصاد زمانی در کار فیلمسازی مطرح است که انیمیشن ساز بتواند اثرش را به شبکه‌ها و مراکز مختلف بفروشد و از سوی دیگر این فیلم‌ها خریدار داشته باشد. اما در حاضر  اقتصاد انیمیشن خوب نیست و از بودجه مراکز و سازمان‌ها استفاده می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی«تهران ۱۵۰۰» درباره کیفیت نازل بسیاری از فیلم‌های انیمیشن، عنوان کرد:  اکثر تولیدات ما به دلیل سفارشی بودن در یک چرخه باطل گرفتار شده‌اند و از نظر کیفی رشد و پویایی ندارند. تک وتوک آثاری در بخش انیمیشن وجود دارد که از نظر کیفیت متفاوت از سایر فیلم‌ها باشند. از طرف دیگر ارگان‌های سفارش دهنده نیز در چرخه رقابت قرار ندارند.

وی افزود: انیمیشن سازها در حالت کلی بیکار نیستند اما حس رقابت  در بین آن‌ها وجود ندارد. از آنجایی که رقابت بین انیمیشن سازها وجود ندارد هیچکدام از تیم‌های سازنده انیمیشن از دور خارج نشده‌اند اما خیلی از آن‌ها کار حرفه ای ارائه نمی‌دهند. درواقع به شعور و شرف فیلمساز برمی‌گردد که کار خوب و با کیفیت عرضه کند.

در ۲۰سال گذشته از نظر حجم تولیدات انیمیشن بسیار پیشرفت داشته‌ایم اما بالغ بر ۸۰ درصد این آثار به دلیل کیفیت بسیار پایین شان قابل پخش نیشتند. در واقع بسیاری از این تیم‌های فیلمسازی به واسطه ارتباطات، مدام سفارش کار می گیرند اما انیمیشن ضعیف تحویل می‌دهند.

برنده جایزه ویژه جشنواره انیمیشن «کات اوت» مکزیک، گفت: در ۲۰سال گذشته از نظر حجم تولیدات انیمیشن بسیار پیشرفت داشته‌ایم اما بالغ بر ۸۰ درصد این آثار به دلیل کیفیت بسیار پایین شان قابل پخش نیشتند. در واقع بسیاری از این تیم‌های فیلمسازی به واسطه ارتباطات، مدام سفارش کار می گیرند اما انیمیشن ضعیف تحویل می‌دهند.

کارگردان انیمیشن کوتاه «ماسوله» با اشاره به جوایز متعدد بین‌المللی در بخش انیمیشن کوتاه،  بیان کرد: بهترین انیمیشن‌های ایران در طول تاریخ انیمیشن سازی کشور مربوط به انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای است و قابل رقابت با انیمیشن‌های موفق دنیا است. انیمیشن کوتاه بسیار جمع وجور است و به سادگی امکان جبران و تصحیح کار در آن  وجود دارد. به همین دلیل این انیمیشن‌ها در جشنواره‌های بین الملل موفق‌تر عمل کرده‌‌اند.

عظیمی همچنین درباره تعیین هیات مشاوران دبیر جشنواره به جای هیات انتخاب در دوره سی و سوم جشنواره فیلم کوتاه تهران،  عنوان کرد: این تصمیم  الگوبرداری از جشنواره‌های موفق خارجی است و حتما جشنواره را پربارتر می کند اما درستی این تصمیم باید به تجربه  و در عمل سنجیده شود.

تعیین هیات مشاوران دبیر جشنواره به جای هیات انتخاب، الگوبرداری از جشنواره‌های موفق خارجی است و حتما جشنواره را پربارتر می کند اما درستی این تصمیم باید به تجربه  و در عمل سنجیده شود.

وی  اضافه کرد: من در جشنواره‌های بین المللی که به عنوان داور حضور دارم همواره آثار سینمایی انتخاب می‌شوند و ما آن‌ها را داوری می‌کنیم اما من در برخی از جشنواره‌های خارجی به پیشنهاد دبیر جشنواره آثاری را از ایران همراه خودم می‌برم. آن‌ها به دلیل اعتمادی که به من دارند این آثار را بدون ارائه به هیات انتخاب، مستقیم به بخش مسابقه می‌برند.آثاری که من به این شیوه به جشنواره‌ها برده‌ام بدون استثنا موفق بوده‌اند و حداقل دو جایزه گرفته اند.

کارگردان انیمیشن  «سیاساکتی و داوودخطر» درباره حمایت صداوسیما از بخش انیمیشن، تصریح کرد: صداوسیما حمایت خوبی نسبت به انیمیشن نداشته است. حتی موسسه هنری و فرهنگی صبا نیز پس از گذشت ۲۰ سال همواره با تغییر مدیریت مواجه بوده است. انتظار این است که این موسسه باید طی این سالها اوج می گرفت و با این حجم از فراز و فرود مواجه نمی‌بود.

وی درباره نقش جشنواره فجر در رشد آثار سینمایی، گفت: در جشنواره فجر و در زمینه انیمیشن سینمایی بین فیلمسازان این حوزه اندک رقابتی وجود دارد. زمانی که من «تهران۱۵۰۰» را ساختم به آن توجه شد و در سالن اصلی جشنواره فجر اکران خوبی داشت. این  استقبال موجب شد که  رقابت در بخش انیمیشن حالتی جدی‌تر به خودبگیرد. اما درحال حاضر انیمیشن «شاهزاده روم» به لحاظ کیفیت چندپله بالاتر از «تهران ۱۵۰۰» است. انیمیشن‌ساز بعدی باید از «شاهزاده روم» نیز کار باکیفیت‌تری بسازد.

عظیمی جشنواره فیلم کوتاه را جشنواره‌ای موفق در حوزه فیلم کوتاه دانست و اعلام کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌ای شناخته شده در دنیا است اما به طور تخصصی به انیمیشن نمی‌پردازد. در دوره‌های گذشته حتی در بین اعضای هیات داوران یک متخصص در زمینه انیمشین وجود نداشت که آثار را داوری کند. البته این جشنواره توانسته به طور مقطعی به انیمیشن کشور کمک کند اما پرداختن به انیمیشن نیازمند نگاه تخصصی و کارشناسی است.

وی در پایان عنوان کرد: به نظر من دوسالانه انیمیشن کانون پرورش فکری و دوسالانه کاریکاتور تهران از نظر برگزاری، آدم‌ها و داوران بسیار به جشنواره‌های بین المللی شبیه است و اختتامیه با شکوهی دارد. جشنواره بین‌الملی باید از افراد طراز اول در حوزه خودش بهره بگیرد تا بتواند توجه جهانیان را به خود جلب کند.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *