بهرام ارک: باید بپذیریم که فیلم کوتاه یک سبک است

بهرام ارک: باید بپذیریم که فیلم کوتاه یک سبک است

بهرام ارک که با فلیم حیوان جایزه بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به اتفاق برادرش بهمن ارک کسب کرده، معتقد است که فیلم کوتاه هویتی مستقل دارد.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران،  بهرام ارک فیلم‌ساز جوانی که به اتفاق بهمن ارک در سی و چهارمین دوره از این جشنواره موفق به دریافت تندیس و جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران برای فیلم داستانی «حیوان» شد، در گفت‌وگو با ستاد خبری درباره کیفیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سطح خوبی برگزارشد. بسیارعلاقه‌مند بودم تا مجلات نقد آثار، پا برجا می‌ماند و به شکل تخصصی‌تر منتشر می‌شد. درصورتی‌که جشنواره به سمت و سویی برود که بخش‌های خصوصی اجازه ورود به آن را داشته باشند، مطلوب‌‌تر خواهد بود.

وی ضمن اشاره به این موضوع که فیلم کوتاه هویتی مستقل دارد، خاطرنشان کرد: این بحث در دنیا حل شده و به نتیجه رسیده که دو نوع سینما وجود دارد. تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده است که هر فرد این امکان را داشته باشد تا در مدت زمان کوتاه پیام خود را منتقل کند، باید بپذیریم که فیلم کوتاه یک سبک است. علاقه‌مند هستم که در آینده فیلم بلندی بسازم اما این دو سینما با یکدیگر منافاتی ندارد چرا که پس از آن نیز فیلم کوتاه خواهم ساخت، درست مانند شاعری که غزل یا قصیده بگوید و شاید در یکی از آن‌ها موفق‌تر باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «حیوان» با بیان اینکه تبلیغات انجمن سینمای جوان برای فیلم‌سازانی که آثار موفق و در خور توجه داشته‌اند،  بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: تهیه‌کنندگان به دنبال فیلم‌سازان جوان هستند. ما فیلم‌سازان بسیاری داریم که مُحق هستند و در صورتی‌که حمایت رسانه‌ای شوند بیشتر در نظر تهیه‌کنندگان خواهند آمد. چرا نباید از کسانی که در دوره‌های گذشته جوایزی از این جشنواره‌ها دریافت کرده‌اند، اثری باشد؟

ارک که در دوره سی و یکمین دوره نیز برای فیلم «نجس» موفق به کسب تندیس جشنواره شده بود،  درباره تغییراتی که دریافت آن جایزه در مسیر حرفه‌ای‌اش ایجاد کرد، یادآور شد: در آن سال اتفاقات مثبت بسیاری برای‌مان افتاد. از آنجا که این جشنواره جایگاه ویژه‌ای دارد، امتیاز خوبی برای فیلم‌سازان این عرصه محسوب می‌شود. کسب جایزه همانقدر که مفید است مضر نیز می‌تواند باشد حداقل امتیازش این است که فیلم‌ساز متوجه می‌شود راهی را که در پیش گرفته است به ترکستان نیست و با داوری‌ها و بدنه حرفه‌ای سینمای ایران آشنا خواهدشد.

وی درخصوص جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران متذکر شد: این رویداد در سطح خاورمیانه و ملی بسیار خوب درخشیده است اما باید بخش بین‌الملل آن تخصصی‌تر شود. برای بهتر شدن این جشنواره باید اقدامات تخصصی‌تر و زیربنائی صورت گیرد. هرچه بخش بین‌الملل جشنواره قدرتمندتر باشد این رویداد جایگاه بهتری خواهد داشت. تولیدات امسال فیلم کوتاه ایران را نسبت به آثار خارجی بیشتر می‌پسندم و به نظرم فیلم‌ها در سطح مطلوبی بود و می‌تواند بهتر نیز شود.

کارگردان فیلم کوتاه «سویوق»  با اشاره به این موضوع که عموم مردم از طریق شبکه‌های مجازی فیلم کوتاه می‌بینند، خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی باید با جهت‌دهی به تبلیغات شرایطی را فراهم کنند تا آثار کوتاه سینمایی نیز در دسترس افراد جامعه قرار گیرد. فیلم کوتاه این امکان را دارد به صورت پکیجی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود یا اینکه در سینما پیش از آغاز فیلم سینمایی اثر کوتاهی نمایش داده شود و یا  با برگزاری ورک‌شاپ‌هایی از افراد جامعه خواسته شود تا فیلم بسازند.

وی جذب اسپانسر را مهم‌ترین گام در هر اقدامی عنوان کرد و گفت: اسپانسر به منظور تولید فیلم کوتاه نیز وجود دارد و کمیاب نیست هرچند که برای ساخت اولین فیلم امکان جذب اسپانسر وجود نخواهد داشت و باید از فیلم‌ساز حمایت شود تا  با ساخت اثری خوب بتواند از خود دفاع کرده و از حمایت اسپانسر استفاده کند.

بهمن ارک در پایان با اشاره به اینکه برای ۲- ۳ فیلم کوتاهی که ساختم اسپانسر داشتم، تصریح کرد: شاید فیلم‌سازان فرصت کافی به منظور یافتن اسپانسر نداشته باشند که به نظرم افرادی باید برای این منظور در نظر گرفته شوند. در شرایطی که سینما پول داشته باشد پیشرفت خواهد کرد. با جیب‌های خالی نیز می‌شود فیلم ساخت اما به تعداد محدود. حامی مالی نیز در تولیداتی سرمایه‌گذاری می‌کند که شکست نخورد و اتفاقات معنوی برایش در پی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *