بزرگداشت خسرو سینایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

بزرگداشت خسرو سینایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

بزرگداشت استاد خسرو سینایی در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، در پنجاهمین سالگرد فعالیت هنری استاد خسرو سینایی، بزرگداشت و مرور آثار کوتاه او در اولین روز سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می شود.

در این برنامه که با عنوان «به انتخاب استاد» برگزار می شود منتخبی از فیلم های مستند کوتاه خسرو سینایی به انتخاب خود او به نمایش در می آید. مستند های «حاج مصور»، «حسین یاوری»، «شرح حال»، «میان سایه و نور» و «گواهان تاریخ» پنج فیلمی هستند که روز سه شنبه ۱۸ آبان از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ برای علاقه مندان روی پرده می رود.

خسرو سینایی جزو هیات داوران بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران است و از این رو مرور آثار او در اولین روز جشنواره و پیش از آغاز داوری های بخش بین الملل برگزار می شود تا داوران و مهمانان خارجی جشنواره با آثار کوتاه این فیلمساز بزرگ سینمای ایران آشنا شوند.

خسرو سینایی متولد سال ۱۳۱۹ در شهر ساری، در دانشگاه فنی شهر وین به تحصیل در رشته معماری پرداخت و همزمان در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی در رشته آهنگ سازی تحصیل کرد. پس از آن در رشته فیلم سازی در همان دانشگاه شروع به تحصیل کرد. در سال ۱۳۴۶ در رشته های کارگردانی فیلم و تلویزیون و فیلمنامه نویسی فارغ التحصیل شد. پس از آن، به ایران بازگشت و فعالیت هایش را به عنوان فیلمساز در وزارت فرهنگ و هنر و به عنوان فیلمنامه نویس، کارگردان، آهنگساز فیلم و تدوینگر در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. وی همچنین در چندین دانشکده فیلمسازی تدریس کرده و یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره های داخلی و بین المللی بوده است. وی نشان «شوالیه  جمهوری لهستان» را در سال ۱۳۸۷ و نشان «افتخار هنرمند» را در سال ۱۳۸۹ برای فیلم بلند مستند «مرثیه گمشده» درباره پناهندگان لهستانی که طی جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، از وزارت فرهنگ جمهوری لهستان دریافت کرد.

سال ۱۳۹۵ پنجاهمین سالگرد فعالیت های پیاپی این هنرمند با بیش از ۱۱۰ فیلم داستانی کوتاه و سینمایی، مستند و مستند درام است.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری فرید فرخنده کیش برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *