بابک مجیدی: به دستاورد جدید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران افتخار می‌کنیم

بابک مجیدی: به دستاورد جدید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران افتخار می‌کنیم

کارگردان مستند «قصه‌های همیشگی» گفت: باعث سربلندی است که یکی از جشنواره‌های کشور ما به عنوان ورودی مراسم اسکار انتخاب شده است و همگی باید به این دستاورد افتخار کنیم.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، بابک مجیدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره مستند قصه‌های همیشگی که به بخش مسابقه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، راه یافته، گفت: قصه‌های همیشگی یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای با موضوعی اجتماعی در بستری زیست محیطی است. سوژه فیلم درباره دریاچه‌ای در آستارا است که قبلا مجموعه مستندی را درباره آن منطقه کار کرده بودم و شناخت کافی از آنجا داشتم. در آستارا یک گروه زیست محیطی به نام زیست‌بان وجود دارد که اطلاع دادند شهرداری آستارا به‌صورت پنهانی جاده‌ای را از وسط دریاچه کشیده است و می‌خواهد قسمتی از دریاچه را برای طرح‌های گردشگری و راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری استفاده کند.

وی ادامه داد: ما به منطقه رفتیم و با فیلم‌برداری از اتفاقات، کلیپی ساختیم. آن کلیپ تبدیل به شروع یک ماجرای مطالبه‌گرایانه و همه جا پخش شد و بچه‌های زیست‌بان هم خیلی فعال عمل کردند و در روزنامه‌ها و شبکه‌های استانی این مطالبه منعکس شد. همه مردم آستارا و فعالان محیط زیست و حتی بومیان آن منطقه که دغدغه زیست محیطی نداشتند و بیشتر دغدغه کشاورزی داشتند هم با ما همراه شدند. همه دست به دست هم دادند تا خوشبختانه از طریق قانونی جلوی احداث این جاده گرفته شود.

مجیدی در ادامه توضیح داد: در سال ۹۶ بود که ما کلیپ را ساختیم و پخش کردیم. همزمان همان روزها ساخت مستند را هم آغاز کردم. یک سری صحنه‌ها را بازسازی و برخی نماها را هم ثبت کردیم. یک سالی طول کشید و در تابستان ۹۷ بود که ساخت فیلم تمام شد.

این مستندساز درباره دغدغه زیست‌ محیطی مستند خود گفت: متأسفانه مسؤولان ما نه آن زمان دست بردار بودند و نه امروز نسبت به این مسائل دغدغه دارند. به تعبیری این اتفاقات برای‌شان تبدیل به تجربه نمی‌شود. یکسال بعد از آنکه این جاده برداشته شد،‌ عده دیگری آمدند خانه‌هایی چوبی را درست کردند با متراژ ۵۰،‌ ۶۰ متر و به‌عنوان طرح پایلوت خانه‌های شناور به همین دریاچه انداختند.

وی ادامه داد: قرار بود در سرتاسر استان گیلان در دریاچه‌ها و تالاب‌ها از این خانه‌ها به عنوان یک طرح گردشگری استفاده شود. اگر این اتفاق رخ می‌داد، واقعا شاهد یک فاجعه تمام عیار می‌بودیم. با همراهی همان گروه، کلیپ دیگری تولید و در برنامه سرزمین ما از شبکه یک آن را منعکس کردیم. اسم مستند قصه‌های همیشگی را هم برای همین انتخاب کردیم که بگوییم این قصه‌ها همیشگی است و همه جا اتفاق می‌افتد.

این مستندساز درباره انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های رسمی معرفی آثار به جشن سالانه آکادمی اسکار هم، گفت: این سومین‌بار است که من در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت می‌کنم و آن را رویداد معتبری می‌دانم. هر بار که فیلمی در این جشنواره داشته‌ام خوشحال بودم اما اعتراف می‌کنم که این بار خوشحالی‌ام چند برابر است. باعث سربلندی است که یکی از جشنواره‌های کشور ما به عنوان ورودی مراسم اسکار انتخاب شده است. همه ما هنرمندان باید به این دستاورد افتخار کنیم.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *