اصلانی: فرم در سینمای کوتاه ایران جایگاه خود را از دست داده است/ در نشست ۳۵-۲۰ نگاهی به فرمالیسم از ابتدا تا ورود به سینما خواهم داشت

اصلانی: فرم در سینمای کوتاه ایران جایگاه خود را از دست داده است/ در نشست ۳۵-۲۰ نگاهی به فرمالیسم از ابتدا تا ورود به سینما خواهم داشت

محمدرضا اصلانی سخنران نشست” فرمالیسم در سینما” از مجموعه نشست‌های “۳۵-۲۰” معتقد است، نشست‌های امسال با دبیری دکتر الستی، جلساتی پیوسته و جهت دار هستند و می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به نقل از خبرگزاری ایسنا،  محمدرضا اصلانی فیلم­ساز یکی از سخنرانان مجموعه نشست‌های ۳۵-۲۰ است که یکشنبه ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۹-۱۷ درباره فرمالیسم در سینما به سخنرانی خواهد پرداخت.
او درباره سرفصل‌های این نشست بیان کرد: فرمالیسم در دهه ۲۰ تا ۵۰ در شوروی به دو شاخه تقسیم شد. یک عده طرفداران و عده‌ای دیگرنفی کنندگان آن بودند.  بسیاری از هنرمندان و روشنفکران آن دوره به دلیل این رفتارها از شوروی به اروپا و امریکا رفتند و در آنجا به کار خود در این جنبش هنری ادامه دادند. پس از این دوره، یکه نهله دیگر شروع به کار می‌کنند که تا اواسط سال ۱۹۲۰ ادامه می‌یابد ولی اغلب فعالان آن تبعید می‌شوند و این پراکندگی موجب می‌شود تا زبان‌شناسی از ارتباط و همکاری حلقه زبان شناسی مسکو با انجمن پژوهش درباره زبان شعری سن پترزبورگ سرچشمه بگیرد و نگاه جدیدی به ساختار زبان و ادبیات داشته باشد. در واقع فرمالیسم نه به معنای زیبایی بلکه به معنای فرم و معنا که از هم جدا نیستند و هیچ یک بدون دیگری مفهومی ندارند شکل جدی پیدا کند که  افرادی چون رومن یاکوبسن، بوریس توماشفسکی، میخائیل باختین و… جزو این گروه بودند.
اصلانی ادامه داد: از ۱۹۳۰ به بعد وقتی مقالات نویسندگان مطرح در امریکا چاپ می‌شود، این مکتب تاثیرگذاری خود را پیدا می‌کند و حتی در انسان شناسی و فرم‌های شناخت ساختار اجتماعی انسان نیز جدی گرفته می‌شود. کم کم فرمالیسم در روانشناسی نیز مطرح می‌شود و مکتب ساختار شناسی از دل آن بیرون می‌آید.
این فیلم­ساز در ادامه توضیح داد: پرداخت به این مباحث از جمله سرفصل‌هایی است که در این نشست از آن‌ها بهره می‌گیرم. در این نشست همچنین به سینما و این که تصویر و صدا عناصر ساختاری هستند که بر مبنای این جنبش رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند بحث خواهد شد. اینکه چطور صداو تصویر بر مبنای این جنبش معنا زا می‌شوند و به چگونگی ساختارهای نابجا که گاهی باعث می‌شوند تا خود موضوع نفی و دگرگون شود، خواهیم پرداخت.
وی تاکید کرد:  علاوه بر این در نقد مدرن نیز از طریق ساختار شناسی که رقابت طولی و عرضی در شناخت زبان و آثار ادبی به همراه ندارد و بیشتر چند وجهی است، صحبت خواهد شد، اینکه چطور ساختار معنازایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و اینکه خلاقیت مداوم چطور در آثار ایجاد می‌شود سخن خواهیم گفت.
این هنرمند در ادامه این توضیحات، درباره موضوعات بهم پیوسته نشست‌ها عنوان کرد: دبیر این نشست‌ها دکتر الستی است که رویکردهای بسیار دقیقی دارد و در سینما یکی از دانشمندان خوب ماست. انتخاب او به عنوان دبیر علمی و همچنین مدیرجلسات بسیار به جا بود و به همین دلیل موضوع سخنرانی‌ها نیز پیوسته و جهت دار است. نمی‌دانم چقدر این سخنان می‌توانند تاثیرگذار باشند، چرا که ما ۴۰ و اندی سال است که درباره این مباحث صحبت می‌کنیم ولی تاثیر آن را در سینما ندیده‌ایم.
اصلانی در پاسخ به این سوال که چرا در آثار سینمای کوتاه ایران کمتر اثری از فرم دیده می‌شود، گفت: نسل گسترده سینماگران متاسفانه راه به جایی ندارند و ناگزیر هستند تن به فرمت‌های موجود بدهند تا جایگاه بیایند و همین باعث می‌شود تا فیلم کوتاه را سکویی برای ورود به سینمای بلند بدانند. در واقع می‌خواهند ثابت کنند که می‌توانند فیلم تجاری بسازند. تا حدودی حق را به آن­ها می‌دهم چون راه دیگری ندارند و مدیران سینمایی نیز رویکرد دیگری ندارند و به دنبال فیلم‌های پرفروش و قابل فهم برای همه هستند تا تولید و حمایت از فیلم‌های پیشرو، به همین جهت فیلم‌های پیشرو کم کم از دور خارج می‌شوند. متاسفانه حتی در گروه هنر و تجربه نیز ما اثری از هنر و تجربه نمی‌بینیم و بیشتر فیلم‌هایی که از اکران بازمانده­اند در این فضا اکران می‌شوند. نگاه پوپولیستی همچنان حاکم است و برای نسل جدید راهی جز اثبات خودشان وجود ندارد. در واقع نسل جوان به جای پیشنهاد دهندگی در مباحث مدرن چه در علم و چه در هنر، به جایی رسیده است که به فکر ساخت فیلم تجاری وکسب سرمایه باشد. این نسل سعی می‌کند فیلمی بسازد که پکیجی از اکران و تجارت باشد و این بنیان رشد ملی را نیز متزلزل کرده است. این‌ها نسلی هستند که چیزی به نسل قبلی اضافه نمی‌کنند وادامه دهنده راه نسل قبلی هستند که همین باعث می‌شود رو به انحطاط و نابودی بروند. من چشم اندازی برای مقاومت در نسل جدید نمی‌بینم چرا که هرکاری هم که انجام دهند دیده نمی‌شوند.
بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲٢ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.
اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *