احمد طالبی‌نژاد: فیلم کوتاه باید سراغ مردم برود

احمد طالبی‌نژاد: فیلم کوتاه باید سراغ مردم برود

احمد طالبی‌نژاد معتقد است که فیلم‌های کوتاه ایرانی گنجینه‌هایی معاصر و بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر دوران اکنون هستند و سینمای کوتاه را باید به سراغ مردم برد.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از صبا، احمد طالبی‌نژاد منتقد و مدرس سینما درباره «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی‌وهشتم به بعد گفت: هر موفقیتی در سینما برای تمامی سینماگران جای خوشحالی دارد به ویژه که چنین رخدادی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا رخ داده است که به نوعی می‌تواند روحیه، انگیزه و نشاط را به سینماگران بازگرداند و فیلم‌ها در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند.

او ادامه داد: هر جشنواره‌ای می‌تواند باعث ایجاد و گسترش فضای فرهنگی در کشور شود و به بازسازی روحیه و انگیزه‌بخشی کمک کند اما به طور کلی خوب است که بخشی از هزینه‌های جاری جشنواره‌ها صرف تولید فیلم شود.

طالبی‌نژاد گفت: سینمای کوتاه ایران، همواره از سابقه خوبی برخوردار بوده است. فیلم‌های قابل‌تامل بسیاری نیز در این حوزه ساخته شده است که برای مثال به کارهای کوتاه ناصر تقوایی یا پرویز کیمیاوی می‌توان اشاره کرد. بخشی از این آثار کوتاه گنجینه تاریخ فرهنگ و هنر معاصر ما هستند.

او درباره لزوم حفظ کیفیت فیلم های کوتاه توضیح داد: باید دقت کرد که در این حوزه نگاه سهل‌انگارانه‌ای جریان پیدا نکند و کیفیت آثار روز به روز باید افزایش یابد. چراکه فیلم کوتاه جایگاه مخصوص به خودش را دارد و یک واحد مستقل است و نباید به شکل جزئی از فیلم بلند به آن نگاه شود.

طالبی‌نژاد فیلم کوتاه را به مثابه دوبیتی یا رباعی در شعر دانست و گفت: البته که فیلم کوتاه ضوابط، قوانین و ساختار خاص خودش را دارد و تمام این قوانین به هنگام نگارش یک فیلمنامه کوتاه نیز باید رعایت شود. در واقع فیلم کوتاه را می‌توان برشی کوتاه از زندگی تلقی کرد.

این منتقد گفت: کارگردانان فیلم کوتاه در وهله اول باید زبان سینما را یاد بگیرند و بدانند که در این مدیوم چگونه باید حرف زد. یعنی قبل از آن که درباره چه گفتن صحبت کنیم، باید بدانیم که چگونه بگوییم.

او در پایان گفت: بسترهای آنلاین و پلتفرم‌ها می‌توانند تریبون خوبی برای اکران آثار کوتاه باشند اما متاسفانه مردم به فیلم بلند و سریال بیشتر عادت دارند در نتیجه، بر این باور هستم که سینمای کوتاه را باید به سراغ مردم برد نه این که آن‌ها به سراغ سینمای کوتاه بیایند.

 

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *