«اهمیت صدا در انتقال فضا و مفهوم» شانزدهمین نشست تخصصی از سلسله نشستهای تخصصی «۲۰ نشست ۳۴» در چهارمین روز از سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، با حضور آرش قاسمی برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، چهارمین نشست چهارمین روز جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «اهمیت صدا در انتقال صدا و مفهوم» با حضور آرش قاسمی در پردیس گالری سینمایی ملت برگزار شد.
قاسمی در ابتدای این نشست تخصصی بیان داشت: صدا عنصری است که نیاز به دیدن ندارد و از این خاصیت صدا که لازم نیست منابع صوتی آن را ببینیم استفاده میکنیم. طراحی صدا باید همزمان با خواندن فیلمنامه باشد تا بتوان نکات لازم را به کارگردان گفت. ما یک طراح صدا داریم که میتواند فکر و ایده را در میان بگذارد و یک صداگذار داریم.
ما میتوانیم وفادار باشیم به قاب و آنچه میبینیم را صداگذاری کنیم. یک مدل دیگر این است که قاب را ببینیم و برای بیننده فضاهای خارج از قاب را صداگذاری کنیم. بحث سوم که باید کمی ظریفتر انجام شود، باید خودم را جای بازیگر بگذارم. اینکه بازیگر چه حسی دارد؛ آیا صدای کاراکتر مقابلش را میشنود یا صدای ذهنش را میشنود. بهطورمثال کاراکتری که بچهاش مرده است و کنار دریاست آیا صدای دریا را میشنود یا در ذهن او صداهای دیگری میآید؟
معمولا عکس به بیننده حرفش را میزند و من باید فضاهای پیرامونی را برای بیننده ایجاد کنم. ما گاهی میتوانیم یک قصه صوتی را در کنار قصه تصویری تعریف کنیم.
بیایید ببینیم صدای فیلم چیست. صدای فیلم میتواند مونولوگ، دیالوگ، آمبیانس، ساند افکتها، موسیقی متن، موسیقی فیلمنامه یا جلوههای ویژه صوتی باشد. آمبیانس به صدای کلی فضای موجود میگویند. مهمترین کار آمبیانس، ایجاد جغرافیا برای فیلم شماست.
