آثار بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران با سه مولفه انتخاب شد

محمدامین همدانی در گفتگو با صبا:

آثار بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران با سه مولفه انتخاب شد

عضو هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره روند انتخاب و داوری آثار توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، محمدامین همدانی عضو هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره روند انتخاب آثار این بخش گفت: باتوجه به اینکه در جشنواره پویانمایی تهران و فیلم شهر حضور داشتم، اکثر کارهای شاخص را می‌شناختم.

وی ادامه داد: معمولا برای انتخاب و داوری یک اثر ۳ مولفه را درنظر می‌گیرم؛ گام اول تکنیک مناسب، گام دوم تصویر چشم‌نواز و هنری و گام سوم اینکه هر دو مورد در خدمت روایت و انتقال داستان و محتوای خوب باشند.

همدانی با اشاره به اتفاق نظر هیات انتخاب و داوری بیان کرد: حقیقت مطلب این است که با اتفاق آرا تعدادی از آثار وارد مسابقه شدند و سه اثر که از نظر وحدت فرم و محتوا شرایط بهتری داشتند به عنوان نامزدهای جدی این بخش مشخص شدند‌.

تهیه‌کننده انیمیشن «پسر دلفینی» درباره چالش‌های هیات انتخاب توضیح داد: تولید انیمیشن کار بسیار پیچیده‌ای است و آثاری که استاندارد هستند به سرعت خود را از سایر آثار متمایز می‌کنند. درواقع انتخاب و داوری انیمیشن از کارهای رئال راحت‌تر است و اتفاق‌نظر در آن راحت‌ و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. باتوجه به این مطلب که در جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها یک جایزه برای بخش انیمیشن درنظر گرفته شده کار ما نیز آسات‌تر هم شده است.

تهیه‌کننده انیمیشن «فهرست مقدس» درباره کیفیت آثار ارسالی مطرح کرد: رقابت نزدیک و جدی بین ۴ یا ۵ اثر وجود داشت.آثاری که وارد مسابقه شدند به سرعت خود را از سایر کارها متمایز کردند و نشان دادند که قابلیت حضور در بخش مسابقه را دارند. در بین همین کارهای منتخب هم آثاری وجود داشتند که خود را از این جمع هم متمایز می‌کردند و در سطح بالاتری بودند‌. کارهایی که قطعا چه در این جشنواره و چه در جشنواره‌های دیگر داخلی و خارجی حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌توانند بدرخشند.

محمدامین همدانی در پایان درباره یکی بودن هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در جشنواره‌ای مانند پویانمایی تهران که مهم‌ترین اتفاق انیمیشن در ایران به حساب می‌آید، شاید بیش از ۲ هزار اثر فرستاده می‌شود که با بررسی‌های هیات انتخاب چیزی حدود ۱۰۰ اثر برای حضور در مسابقه معرفی می‌شوند و برای داوری هم در بخش‌های مختلف جوایز درنظر گرفته می‌شود که این حجم از کار از توان هیات انتخاب و داوری مشترک خارج است اما در چنین جشنواره‌ای که تنها یک جایزه وجود دارد و تعداد آثار ارسالی قابل مقایسه با موردی که مثال زدم، نیست. این یکی بودن هیات انتخاب و داوری هوشمندانه است و اتفاقا کار بسیار درستی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *