آبتین سرابی :    از ویدیوآرت به فیلم تجربی رسیده‌ام

آبتین سرابی :    از ویدیوآرت به فیلم تجربی رسیده‌ام

آبتین سرابی کارگردان فیلم کوتاه «قطعه زمین اس۷» گفت این مستند در شرایط اقلیمی بسیار سخت و در مزرعه‌ای ساخته شد که در منطقه ممنوعه بود و هیچ‌کس برای فیلم‌برداری حق ورود به آن را نداشت.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از پانا، آبتین سرابی نویسنده و کارگردان «قطعه زمین اس ۷» حاضر در بخش تجربی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: «قطعه زمین اس ۷»، فیلمی است مستند و ۲۸ دقیقه‌ای درباره کارگران نیشکر و سختی کار در بزرگترین مزرعه نیشکر در کشور سنگال که در شهر ریچارد تول واقع در خط مرزی موریتانی واقع شده است.
او درباره دشواری‌های ساخت این اثر ادامه داد: مهم‌ترین چالش گروه ما این بود که این مزرعه به نوعی منطقه ممنوعه است و هیچ‌کس برای فیلمبرداری حق ورود به آن را ندارد و این اولین باری است که فیلمی درباره آنجا ساخته می شود. برای ورود رایزنی‌های بسیاری از طریق دولت فرانسه انجام شد تا این‌که توانستیم مجوز بگیریم؛ به شرط اینکه مصاحبه ای با کارگران نداشته باشیم. در طول فیلمبرداری مراقبی همراه ما بود تا اجازه ندهد با کارگران صحبت کنیم. از این رو من سعی کردم با تصاویر شاعرانه و صدای راوی حق مطلب را ادا کنم.
سرابی گفت: چالش دیگر این بود که ما فقط برای دو نفر مجوز حضور و فقط سه روز حق ورود به این منطقه را داشتیم و به همین دلیل بسیار فشرده مراحل فیلم‌برداری را انجام دادیم. طوریکه از ۴ صبح تا ۱۰ شب در شرایط آب و هوایی بسیار گرم پروژه را فیلم‌برداری کردیم.
این کارگردان بیان کرد: نام این فیلم بر اساس نام زمین‌های زراعتی همان‌جا که حروف الفبا و اعداد هستند، انتخاب کردم. هم‌چنین عدد هفت را به دلیل نشانه‌هایی که این عدد در علوم مختلف دارد، برگزیدم.
سرابی با اشاره به علاقه‌اش به فیلم‌سازی در گونه تجربی گفت: از ابتدا تاکنون تمامی فیلم‌هایی که ساخته‌ام همه تجربی بوده‌اند. شاید یکی از دلایلش این باشد که از ویدیو‌آرت به فیلم‌سازی رسیده‌ام.
وی درباره «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی و هشتم به بعد گفت: هنوز برای ارزیابی زود است اما در مجموع امیدوارم اتفاق‌‌های خوبی برای سینمای کوتاه ایران رقم بخورد. فقط می‌توانم بگویم بسیار خوشحالم که برای اولین بار فیلمم را در کشور خودم نمایش می‌دهند. همیشه دیدن بازخورد و نظرات هم‌وطنان یک فیلمساز نسبت به اثر باعث بازبینی فیلم و پیشرفت در کار او می شود.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *