کارگردان فیلم کوتاه «چله نشین»: جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها رویداد تأثیرگذار این حوزه است

کارگردان فیلم کوتاه «چله نشین»: جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها رویداد تأثیرگذار این حوزه است

امید میرزایی، ابعاد مثبت جشنواره فیلم کوتاه تهران را گسترده خواند و در این باره گفت: این جشنواره تنها فضایی است که در آن  بدون جانبداری، کارهای فرهنگی انجام می‌شود و فیلم کوتاه مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، امید میرزایی، کارگردان فیلم کوتاه «چله نشین»، برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را اتفاق مثبتی در این حوزه خواند و در این باره گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را می‌توان تنها اتفاق مثبت در حوزه فیلم کوتاه دانست که در آن اتفاقات قابل توجهی برای هنرمندان این عرصه رخ می‌دهد.

او افزود: در واقع این جشنواره تنها فضایی است که در آن بدون جانبداری، کارهای فرهنگی انجام می‌شود و فیلم کوتاه مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین قطعاً تنها رویداد تأثیرگذار و مهم این حوزه است که تداوم آن یک نیاز به شمار می‌رود.

این نویسنده و کارگردان بخش‌های تأثیرگذار جشنواره فیلم کوتاه تهران را گسترده خواند و در این باره اظهار کرد: به نظر من این جشنواره هم از نظر معرفی فیلمسازان به فضای هنری کشور موفق عمل کرده است و هم توانسته افراد با استعداد را به سمت و سوی بهتری راهنمایی کند کما اینکه بسیاری از هنرمندان مسیر خود را از طریق این فضا دنبال کرده‌اند و به جشنواره‌های بین‌المللی یا حوزه فیلم بلند راه پیدا کردند، به همین خاطر تقریباً همه هنرمندان حوزه فیلم کوتاه دوست دارند که در این جشنواره دیده شوند زیرا اتفاق مهمی به شمار می‌رود.

میرزایی جشنواره فیلم کوتاه تهران را در بسیاری از ابعاد با نمونه‌های بین‌المللی آن متفاوت خواند و گفت: درست است که ما در ظاهر شباهت‌های بسیاری را بین جشنواره فیلم کوتاه تهران و نمونه‌های خارجی آن می‌بینیم اما در بطن ماجرا ابعادی وجود دارد، که نیاز است به آن دقت بیشتری شود به عنوان مثال ما در این جشنواره نیاز داریم که هیئت داوران را با دقت بیشتری انتخاب کنیم و افرادی را مد نظر قرار دهیم که کاملاً حوزه فیلم کوتاه را درک می‌کنند.

او ادامه داد: عدم توجه به نوع نگاه هیئت داوران سبب می‌شود که گاهی در جشنواره فیلم کوتاه، آثاری با نگاه فیلم بلند انتخاب شوند. آثاری که عملاً هیچ رویداد خاصی را در دل خود ندارند اما به دلیل تمایل داوران به فضای فیلم بلند انتخاب می‌شوند بنابراین ضروری است که هیئت داوران چنین جشنواره‌ای، بتواند ملاک‌ها و معیارهای فیلم کوتاه را بشناسد و در اولویت نخست انتخاب قرار دهد.

این کارگردان خاطر نشان کرد: روند نادرست هیئت داوران سبب می‌شود، بسیاری از آثار فیلم کوتاه که در جشنواره‌های خارجی برنده جایزه شده‌اند، عملاً در این جشنواره دیده نشوند البته این مشکل در سال قبل به کمترین شکل خود دیده شد تا جایی که می‌توانم بگویم سال گذشته ما شاهد کامل‌ترین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود زیرا عملاً تعداد فیلم‌های خوب در آن بسیار زیاد بود و آثار متوسط انگشت شمار بودند.

میرزایی عملکرد هیئت انتخاب دوره قبل را قابل قبول خواند و تصریح کرد: در دوره قبل اغلب آثاری انتخاب شدند که حرفی برای گفتن داشتند، بنابراین می‌توان گفت که هیئت داوران نسبت به سال قبل بسیار بهتر عمل کردند تا جایی که اغلب آثار برگزیده در جشنواره‌های جهانی نیز دیده و انتخاب شدند.

او با اشاره به اینکه در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه، اثری برای ارائه ندارد، گفت: من در این دوره اثری ندارم اما معتقدم که در این جشنواره نه تنها باید از نفرات برگزیده حمایت کرد بلکه باید عوامل تمام آثاری را که توانسته‌اند از بین کارهای ارسالی جهت نمایش انتخاب شوند، را مورد توجه قرار داد. زیرا قطعاً هنرمندی که یک‌بار توانسته کاری بسازد که ارزش دیدن دارد، در نوبت‌های بعدی نیز می‌تواند موفق عمل کند.

این هنرمند بر لزوم حمایت از عرصه فیلم کوتاه تأکید کرد و گفت: من فکر می‌کنم که حیات یک فیلمساز در این است که بتواند در این حوزه حضور فعال  داشته باشد. بنابراین جدای از جوایز نقدی جشنواره‌ها که گاهی هزینه حمل و نقل یک اثر را جبران نمی‌کند، لازم است که نهادهای متعدد فرهنگی از این حوزه حمایت کنند تا فیلم‌سازان بتوانند بر روی کارهای آینده خود متمرکز شوند زیرا در این صورت قطعاً شاهد حضور آثار با کیفیت‌تری خواهیم بود که شانس برنده شدن در جشنواره‌های داخلی و خارجی را داراست. بنابراین صرفاً جایزه دادن در این جشنواره‌ها کافی نیست و ضرورت دارد که بخش‌هایی چون انجمن فیلم کوتاه برای جلب سرمایه گذاری سایر نهادهای فرهنگی و حمایت از آثار راه‌یافته به بخش نمایش جشنواره، اقدام کنند زیرا در این صورت قطعاً شاهد اتفاقات بهتری برای فیلم کوتاه کشور خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *