مرضیه وفامهر مطرح کرد: جشنواره فضایی جدی برای تعامل فیلم‌ساز و مخاطب است

مرضیه وفامهر مطرح کرد: جشنواره فضایی جدی برای تعامل فیلم‌ساز و مخاطب است

 

کارگردان فیلم کوتاه «باد، ده ساله» جشنواره فیلم کوتاه تهران را فضایی برای برقراری ارتباط جدی بین فیلم‌سازان و مخاطبان دانست.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مرضیه وفامهر، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را یک نیاز جدی در حوزه هنر و فیلم‌سازی دانست و دراین‌باره گفت: جشنواره‌ها فضایی برای گردهمایی و عرضه سلیقه و اندیشه فیلم‌سازان است که البته بسیار اتفاق خجسته‌ایست.

او افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز یکی از فضاهای جدی و قابل بررسی در حوزه فیلم کوتاه ایران است که از آن می‌توان استفاده بهینه کرد زیرا این فضا نقطه‌ای برای عرضه دیدگاه‌ها و ارتباط جدی با فیلم‌ها، فیلم‌سازان و مخاطبان است.

کارگردان فیلم کوتاه «باد، ده ساله» جشنواره فیلم کوتاه تهران را بر شرایط فیلم‌سازی مؤثر دانست و دراین‌باره بیان کرد: بی‌تردید این جشنواره بر حوزه فیلم کوتاه ثمربخش بوده و حضوری لازم و ضروری دارد اما من حد و حدود آن را به صورت مشخص نمی‌دانم البته ما باید هر سال کار در این بخش را ارتقاء دهیم.

وفامهر بر لزوم برگزاری بخش‌های جانبی جشنواره تأکید کرد و افزود: برگزاری کارگاه در حاشیه این جشنواره یک ضرورت است. به نظر من، ما باید در دل این جشنواره از بهترین‌های جهان دعوت کنیم و مباحثه درباره بخش‌های متفاوت فیلم کوتاه و آموزش تکنیک‌های نو آن، باید از بخش‌های مختلف جشنواره باشد.

او تفاوت عمده جشنواره فیلم کوتاه تهران با دیگر کشورها را در نوع فضای برگزاری دانست و گفت: فضا و فرهنگ آزادانه در جشنواره‌های بین‌المللی شرایط پویاتری به این رویدادها می‌بخشد ضمن اینکه چنین رویدادهایی، بازاری جدی برای عرضه فیلم‌ها هستند اما به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز، تلاشی برای رسیدن به شرایط خلاق در حوزه فیلم کوتاه به شمار می‌رود که کمابیش در آن موفق نیز بوده است.

کارگردان فیلم «عروسکخانه» تصریح کرد: هر سال تعداد علاقه‌مندان و مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیشتر می‌شود که این نشان می‌دهد تا چه اندازه فیلم کوتاه توانسته به صورت جدی و مؤثر در حوزه سینما و به خصوص جوانان ظاهر شود.

وفامهر بر لزوم توجه به عرصه فیلم کوتاه تأکید کرد و افزود: به نظر من نیاز به گسترش سالن‌ها و نمایش آثار در شهرستان‌ها بسیار جدی است. از طرف دیگر مشتاق دیدن و شنیدن تصاویر و صداهای متنوع‌تری هستیم. بنابراین امیدوارم دیدگاه فیلم‌سازان متنوع‌تر شود تا فیلم‌های تجربی بیشتری تولید و عرضه شود.

او خاطرنشان کرد: جای فیلم‌های تجربی در این فضا بسیار خالی‌ست، به نحوی که انگار، ترس از تجربه کردن وجود دارد. شاید برای اینکه در جشنواره‌ها کمتر فیلم‌های تجربی جدی گرفته می‌شوند و این روزها فیلم‌هایی مورد توجه جشنواره‌ها هستند که سانتیمانتال و نمونه فیلم‌های بلند مورد توجه بازار هستند.

کارگردان فیلم «مطرود» تأکید کرد: بیش از هر چیز باید فیلم‌های تجربی و کسانی که فیلم‌شان شخصی و متفاوت از جریان روز است، مورد توجه باشند. در این راستا باید در جشنواره بر برگزاری کارگاه‌های مطابق با استانداردهای روز و تازه شدن تکنیک‌ها و اندیشه‌ها، آشنایی با بهترین‌های فیلم کوتاه ایران و جهان، گسترش تجربه‌گرایی و مواردی از این دست تأکید داشت.

وفامهر فیلم کوتاه را یک مدیوم متفاوت دانست و گفت: فیلم کوتاه مدیومی بسیار متفاوت از فیلم بلند است البته در این راستا تنها ابزار کار یکی است. هر کسی نمی‌داند و نمی‌تواند فیلم کوتاه بسازد. بسیاری از فیلم‌هایی که زمانشان کوتاه است، بخشی از یک فیلم بلند هستند. من چند فیلم کوتاه ساخته‌ام و بعد از ساختن  فیلم‌های بلند همچنان فیلم کوتاه خواهم ساخت. اما این را می‌دانم که اگر فیلم کوتاه نساخته بودم جرات و جسارت تولید فیلم بلند را نداشتم وتوان خود را نمی‌شناختم.

او افزود:از نظر من فیلم کوتاه راهی بود تا رویاهایی که اندازه‌شان مناسب فیلم کوتاه بود، حقیقی شوند و رویاهایی که مناسب فیلم بلند هستند برای حقیقی شدن راهی جز ساخت فیلم بلند ندارند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *