مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آغاز شد/ برندگان بخش‌های مختلف اعلام شدند

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آغاز شد/ برندگان بخش‌های مختلف اعلام شدند

رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: منزوی کردن ایران با وجود فیلمسازان جوان ایرانی امکانپذیر نیست.
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عصر روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه با حضور مسئولان فرهنگی، هنرمندان و علاقمندان به فیلم کوتاه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
 پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی صادق جعفری همراه با کل حضار، به شکل زنده اجرا شد.
در ادامه و پس از پخش کلیپ جشنواره، مراسم به شکلی رسمی با اجرای محمد سلوکی آغاز به کار کرد.
سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: از خداوند منان تشکر می‌کنم که به من توفیق داد تا در خدمت شما باشم. در این مراسم قصد ندارم عدد و رقمی ارائه کنم و شما خود شور و هیجان این ایام را دیده‌اید که برکت آن از شما هنرمندان وفیلمسازان و علاقمندان است.
وی ادامه داد: به رسم ادب و فرهنگ ایرانی ابتدا خیر مقدم را به مهمانان خارجی اهدا می‌کنم و در ادامه از دوستانی که از سفارت‌ها به این مراسم آمده‌اند تشکر می‌کنم.در نهایت نیز از فیلمسازان جوانی که نام ایران را سال گذشته ۱۸۱۹ بار برافراشتند، تشکر می‌کنم و دستشان را می‌فشارم. همچنین از انجمن فیلم کوتاه که در نقد و بررسی و انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران کمک کردند و از داوران بخش بین‌الملل و داخلی تشکر می‌کنم که ۱۶۰۰ فیلم ایرانی را دیدند، انتخاب کردند و فشارها  را در این مسیر تحمل کردند. از همکارانم در انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور و ستاد مرکزی نیز تشکر می‌کنم.
موسوی در ادامه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران بدون ادعا مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه است و اعتبار خود را به خاطر توانایی‌های هنری و فنی به دست آورده است. مهتر از همه ما می‌گوییم در منطقه این ایران است که صنعت سینما را دارد.
او افزود: علاوه بر این از رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما تشکر می‌کنم که فعالیت‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران را منعکس کردند. از خانه کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به ما کمک کردند تا بخش سینما و ادبیات را جدی پیگیری کنیم،ممنونم. از سرکار خانم جلالی، سرپرست پردیس ملت که صبوری کردند، از نمایندگان مجلس، از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و از تمام شهردارانی که دعوت ما را پذیرفتند و در کنار ما بودند، نیز تشکر می‌کنم.
دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: وظیفه اخلاقی و انسانی خودم می‌دانم که از مهندس حیدریان تشکر کنم زیرا به من اعتماد کردند در حالیکه می‌توانستند به من اعتماد نکنند اما به احترام دکتر ایوبی و شخص خودشان به من اعتماد کردند و پذیرفتند تا من به کار در این مسیر ادامه دهم.
موسوی تاکید کرد: در این دو سال بسیار آموختم، بنابراین تشکر می‌کنم که با من در این مسیر صبوری کردند و خوشحالم که در این دوسال با او کار کردم.
در ادامه، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی گفت: از ابراز لطف آقای موسوی و شما بزرگوارانی که روشنی بخش این جلسه هستید، تشکر می‌کنم. من اولین فیلم کوتاهم را سال ۵۹ با یک فتوکلیپ ساختم و خوشحالم که در این عرصه ماندم تا شاهد به ثمرنشینی این فرهنگ باشم.
وی ادامه داد: با شما نباید نگران حیات فرهنگی این جامعه بود، اما بدون تصویر و بدون شما باید نگران حیات فرهنگی کشور بود. با حضور شما شاهد روزهای بهتر برای ایران خواهیم بود و با شما هیچ کس نمی‌تواند ایران را منزوی کند.
رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: نمی‌شود ۲هزار حضور بین‌المللی در یک سال را نادیده گرفت. دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در محل برگزاری جشنواره حضور داشتند و از در کنار شما بودن بسیار ابراز رضایت کردند. این حجم از حضور بین‌المللی در یک سال بسیار اهمیت دارد. شما دلیل ماندن و دیده شدن و سرافراز بودن ایران بودید، هستید و خواهید بود.
در ادامه مراسم نوبت به بزرگداشت دکتر احمد الستی رسید که با پخش کلیپی از او آغاز شد.
پس از پخش این کلیپ محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و امیرشهاب رضویان فیلمساز به روی سن آمدند و از دکتر الستی تقدیر کردند.
الستی طی سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم که لیاقت این سپاس را داشته باشم.
رضویان گفت: حیدریان در حال رفتن از سازمان سینمایی  است و باید از او تقدیر کرد. او ۳۵ سال پیش زیرساخت‌های سینمای جوانان را طراحی کرد و از ما حمایت کرد و باید از او سپاسگذار باشیم. در کنار او فخرالدین انوار بود که از ما جوانان بسیار حمایت کرد.
پس از این بخش نوبت به تقدیر از اشکان اشکانی رسید که با پخش کلیپی از او همراه شد.
اشکانی گفت: فکر می‌کردم وقتی بخش مرور برای کسی می‌گذارند کار تمام است و باید آرام آرام از این عرصه خداحافظی کنم، اما من کارم تمام نیست و همچنان این راه را ادامه می‌دهم و با قدرت این کاررا انجام خواهم داد، چرا که عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم و امیدوارم بهترین اتفاقات برای شما علاقمندان به این عرصه رخ دهد.
وی ادامه داد: یک فیلمساز قدیمی که همیشه با او کار کردم و دوستمان است تمام عمر و سال‌هایی که می‌توانست به فیلمسازی بگذراند را صرف کمک به فیلمسازان کرد. می‌خواهم بگویم آرش رصافی عزیز ممنون که در این سال‌ها فیلم نساختی و مراقب فیلمسازان وفیلم کوتاه بودید.
در ادامه مراسم، جایزه اول بخش بهترین کتاب و سینما به «موج کوتاه»  به کارگردانی محمد اسماعیلی براساس  طرحی از غلامحسین ساعدی اهدا شد.
اسماعیلی با آمدن بر روی سن و دریافت جایزه خود، گفت: این جایزه مشترک بین من و آقای ساعدی است.
در بخش هنر و تجربه نیز، سامان سالور و هوشنگ گلمکانی تندیس را به فیلم روباه بخ کارگردانی «صادق جوادی» اهدا کردند.
گلمکانی در این بخش گفت: گروه هنر وتجربه یک درصد از ظرفیت اکران را دارد و من دلیل این مخالفت‌ها را نمی‌دانم. این تنها امکانی است که دولت در طول تاریخ سینمای ایران برای فیلم کوتاه، مستند، تجربی سوبسید را به زمان نمایش آورده است برخلاف سوبسیدهای فسادآفرین بخش تولید، بنابراین بگذارید این بخش‌ها بمانند.
او افزود: سینمای ایران با وجود همه انتقاداتی که می‌شود فقط اکران نیست و سینمای ایران امروز از نظر امکانات فنی و نیروی فکری و انسانی قرار دارد اما آنچه که ظاهر می‌شود تمام توانایی نیست و توانایی ما جوانان هستند که برای اولین بار امیدی برای عرضه آثارشان کرده‌اند و امیدوارم که بگذارید این بخش بماند.
در ادامه نوبت به بخش اهدای فیلم برتر از نگاه انجمن فیلم کوتاه شد. در این بخش فیلم« تشریح» کاری از سیاوش شهابی برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفت.
هیئت داوران از دو فیلم «دیده بان و بانو» به پاس ارزش‌های ملی و آرمان‌های دفاع مقدس تقدیر کرد و در ادامه علی اکبر مسکوچی جانباز به همراه خانواده روی سن حاضر شد و توسط سید صادق موسوی مورد تقدیر قرار گرفتند.
سپس، گروه ارکستر سمفونیک مجلسی ایران به سرپرستی منوچهر صهبایی به اجرای چند قطعه از هنرمند شهیر روس برای حضار پرداختند.
در ادامه این مراسم، نوبت به بخش اهدای جوایز مسابقه بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رسید.
در این بخش، جایزه بهترین فیلم مستند، به فیلم «و تابستان چه می‌گوید» از هند اهدا شد.
در بخش پویانمایی  تندیس جشنواره  به فیلم« آگورو» از پرتقال و فرانسه رسید.
لوح تقدیر این بخش نیز به فیلم « آخرهفته» از کشور امریکا اهدا شد.
در بخش تجربی “نهایت کیمیا” از کشور امریکا برنده جایزه و لوح تقدیر شد.
«وحشی» از کشور کانادا جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل را از آن خود کرد و لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی هم به «سوسک در انتهای خیابان» از کشور اسپانیا رسید.
در ادامه مراسم، محمد فهیمی درباره بخش پیچینگ توضیح داد و گفت: به همت انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره سی و پنجم و یاری دوستانی چون مجید برزگر، مسعود امینی، آرش رصافی  یک دوره پیچینگ برگزار شد و ۳۷ طرح برای داوران ارسال شد که از این میان ۱۰ طرح برگزیده شدند و امیدواریم که در سال‌های آینده بیشتر شوند.
همچنین در این بخش سینمای جوانان ایران به ۱۰ طرح انتخاب و از این میان ۴ طرح مورد توجه واقع شد.
در این بخش جایزه اول به ارزش ۱۳۰۰ دلار به طرح «رویای زرد خالدار» اثر باران سرمد تعلق گرفت.
جایزه دوم نیز به ارزش ۱۲۰۰ دلار به طرح «جنا کات» اثر عطا مجابی تعلق گرفت.
جایزه سوم نیز به ارزش ۱۱۰۰ دلار به طرح راه پله  یا پله کان اثر محسن باقری دستجردی اهداء شد.
جایزه چهارم به ارزش ۱۰۰۰ دلار به طرح  «آینه» اثر آمین صحرایی تعلق گرفت.
در ادامه برنامه از طرف تلویزیون فنلاند پروژه «پسری که ناپدید شد» اثر آیدا علی مددی  و «دستان چوبی» اثر مریم محمدی و غزاله گرک براقی پیش خرید شد.
جایزه بزرگ این بخش نیز به «تشریح» اثر سیاوش شهابی از ایران اهدا شد.
در ادامه این مراسم، هیئت داوران یونیسف به روی سن آمد و گفت: بعد از بازبینی فیلم‌های کوتاه ایرانی با موضوع کودکان جوایز خود را اهدا کرد. در این بخش لوح ویژه این بخش  به فیلم مستند «همشهری جنگ» تعلق گرفت.
همچنین جایزه یونیسف،  لوح تقدیر و جایزه یک دوربینcanon 5D، به فیلم «عروسک» اهداء شد.
در ادامه این مراسم نوبت به جوایز بخش مسابقه سینمای ایران رسید که با حضور هیئت داوران روی سن جشنواره این بخش از مراسم برگزار شد.
 بخش بهترین صداگذاری نخستین بخش اهدای جوایز این بخش بود. آرش قاسمی، برای صداگذاری فیلم «بچه خور»، کیان حجازی و فرشاد پاسدار برای صداگذاری فیلم «ثبوت»، محمدمهدی جواهری زاده برای صداگذاری فیلم «سرسام»،حسین قورچیان برای صداگذاری فیلم «موج کوتاه»،حسین قورچیان برای صداگذاری پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» به عنوان نامزد این بخش انتخاب شدند که از بین آن‌ها تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین صداگذاری به حسین قورچیان برای پویانمایی «گرگم و گله می‌برم»، اهداء شد.
در بخش بهترین تدوین از میان ۵ کاندید شامل: پویان شعله‌ور برای فیلم «مثل بچه آدم»، محمد نجاریان برای فیلم «دربین»، اسماعیل علیزاده برای فیلم «بچه خور»، کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی» و عماد خدابخش برای فیلم «تشریح»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اسماعیل علیزاده و عماد خدابخش، تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال را به عنوان بهترین تدوین به کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی» اهداء کرد.
در بخش بهترین فیلم‌برداری سینا کرمانی‌زاده برای فیلم «رورانس»، داوود ملک حسینی برای فیلم «دربین»، هادی بهروز برای فیلم «بچه خور»، فرشاد محمدی برای فیلم «تو هنوز اینجایی»، حامد حسینی سنگری برای فیلم «جشن» و محمد رسولی برای فیلم «بدل» کاندید شدند و از میان این افراد، تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان جایزه بهترین فیلم‌برداری به سینا کرمانی‌زاده برای فیلم «رورانس» تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم‌نامه از میان ۶ کاندید نهایی شامل: سوگل رضوانی برای فیلم «رورانس»، علی یار راستی برای فیلم «دربین»، امید شمس برای فیلم «قرار»، سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح»، آبان عسکری و محمد کارت برای فیلم «بچه خور» و امین چادگانی برای فیلم «برف تابستان»، ضمن تقدیر از سیاوش شهابی و علی یار راستی، تندیس جشنواره و مبلغ ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین فیلم‌نامه، برای پرداخت مینیمالیستی، عمیق و تأثیرگذارِ موضوعی حساس و نیز نگاهی نو به پیچیدگی روابط زن و مرد در تقابلِ با باورهای عُرفی به امید شمس برای فیلم‌نامه «قرار» اهداء شد.
دیپلم افتخار این بخش به فیلم پویانمایی “چشم انداز خالی” ساخته علی زارع قنات اهدا شد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی از میان ۴ نامزد نهایی صادق جوادی برای فیلم «روباه»،محبوبه کلایی برای فیلم «سینک»، جواد مطوری برای فیلم «قطار» و امیرهوشنگ معین برای فیلم «گرگم و گله می‌برم»، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به محبوبه کلایی برای فیلم «سینک» اهداء شد.
همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به صادق جوادی برای فیلم «روباه» تعلق گرفت.
دیپلم افتخار به فیلم مستند «اهل آب» ساخته آزاده بیزار گیتی به عنوان بهترین فیلم با موضوع فرهنگ بومی اهدا شد.
ضمن تقدیر از فیلم «صف سلام» ساخته هادی آفریده دیپلم افتخار به «برج رادکان» ساخته حجت حیدری و احسان ملازاده با موضوع هویت ملی اهدا شد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند از میان ۵ کاندید سید مصطفی فخاری نیری برای فیلم داستان «عروسک‌ها»، دلاور دوستانیان برای فیلم داستان «فیکا و فیدان»، سجاد ایمانی برای فیلم «جوکر»،حجت حیدری و احسان ملازاده برای فیلم «برج رادکان»، الهام آقالری برای فیلم «شهر زیبای من»، تندیس جشنواره و مبلغ ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین کارگردانی فیلم مستند مشترکا به سجاد ایمانی برای فیلم «جوکر» و سید مصطفی فخاری نیری برای فیلم «داستان عروسک‌ها» اهداء شد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی از میان ۴ کاندید عطا مجابی برای فیلم «سینساید» یا «هیچ‌کس باور نمی‌کند ولی پلیس‌ها بیخودی افتادن دنبال من»، محمدمهدی رسولی برای فیلم «کپسول»، پویا رضی برای فیلم «نبودن» و علی همراز برای فیلم «لاوراتوار»، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین کارگردانی در بخش فیلم تجربی به پویا رضی برای فیلم «نبودن» تعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال نیز به «سهیل قنادان» برای بازی در فیلم « برادر» اهداء شد.
در ادامه، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به «علیرضا ثانی‌فر» برای بازی در فیلم «تشریح» تعلق گرفت.
در بخش بهترین بازیگری زن، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به «ندا جبرئیلی» برای بازی در فیلم «دربین» اهداء شد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم داستانی از میان ۷ نامزد این بخش، سوگل رضوانی برای فیلم «رورانس»،محمد کارت برای فیلم «بچه خور»،علی یار راستی برای فیلم «دربین»،کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی»،سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح»، حامد اصلانی برای فیلم« S»، آرین وزیردفتری برای فیلم «مثل بچه آدم»، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به محمد کارت برای فیلم «بچه خور» اهداء شد.
همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی، برای تسلط بر بیان سینمایی، طراحی میزانسن و فضاسازی شاعرانه به سوگل رضوانی برای فیلم «رورانس» تعلق گرفت.
تندیس جشنواره و مبلغ ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم‌های داستانی برای پرداختِ ماهرانه و نقادانۀ موضوعی پراهمیت، و نیز نگاهی ویژه به روابط انسان‌ها در جامعه‌ای کوچک و قابل بسط، همراه با بازی‌های تأثیرگذار و باورپذیر به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» تعلق گرفت.
تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، به فیلم کوتاه «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.
جایزه بزرگ بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران از میان فیلم‌های «رورانس» به تهیه‌کنندگی سوگل رضوانی، «مثل بچه آدم» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و انجمن سینمای جوانان ایران، «دربین» به تهیه‌کنندگی علی یار راستی،«بچه خور» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی، «تشریح» به تهیه‌کنندگی مریم کوهکن، سوگل شهابی و انجمن سینمای جوانان ایران،«S» ساخته به تهیه‌کنندگی بهنام سنایی و انجمن سینمای جوانان ایران، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به علی یار راستی برای فیلم داستانی «در بین» اهداء شد.
موسوی در بخش پایانی مراسم گفت: سه جشنواره معتبر فیلم کوتاه تامپره در فنلاند، اورهازن در آلمان و کلرمون فران در  فرانسه وجود دارد و ما تصمیم گرفتیم با قرعه کشی یک نفر را راهی این جشنواره کنیم.
وی ادامه داد: ۱۷۲ فیلمساز ایرانی در جشنواره حضور یافتند که برای اعزام یک نفر از این بین به دلیل اینکه برخی از دوستان در تهران حضور ندارند،طی فرایندی در انجمن سینمای جوانان ایران این قرعه کشی انجام می‌شود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خاتمه اظهار کرد: همچنین از یونیسف تشکر می‌کنم که جایزه این بخش را که حدود ۵ هزار دلار ارزش مادی دارد، تقبل کرد. همچنین در خاتمه از شورای سیاست گذاری تشکر ‌کنم که همراه ما بودند.
بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، چهره‌هایی چون: محمد مهدی حیدریان، محمد مهدی طباطبایی نژاد،علیرضا رضاداد، ابراهیم داروغه زاده، لادن مستوفی، مهتاب کرامتی، حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *