مدیر مدرسه ملی سینما: مشکل فیلم‌سازی ما در حوزه بینش است

مدیر مدرسه ملی سینما: مشکل فیلم‌سازی ما در حوزه بینش است

مدیر مدرسه ملی سینما بر این اعتقاد است که ما در فیلم‌سازی بیشتر از اینکه در حوزه دانش و تکنیک ضعف داشته باشیم در حوزه دانش دچار مشکل هستیم.
به گزارش  ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، دکتر روح‌اله حسینی، مدیر مدرسه ملی سینما در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه کتاب که در اولین روز سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگرار شد، در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره درباره معیار و رویکرد انتخاب دو اثر از مدرسه ملی سینما به منظور شرکت در این رویداد خاطرنشان کرد: بیش از هر چیز برای ما انگیزه و تشویق هنرجویان برای ادامه این مسیر یعنی یادگیری و آموختن مطرح بوده است، در غیر این صورت به دنبال تم و یا جریان ویژه‌ای نبوده‌ایم. در مدرسه ملی سینما، هنرجویان ما در حال یادگیری تسلط به تکنیک‌های سینما هستند و مهم‌تر از تکنیک‌ها پرورش بینش جامع آن‌ها نسبت به سینما و از مسیر حائز اهمیت است.
وی در ادامه اضافه کرد: همچنین از اهداف این مدرسه این است که هنرجویان، جهان ایرانی و جهان پیرامون خود را بشناسند و به این منظور در مدرسه ملی سینما از فلسفه و عرفان تا تدوین، نورپردازی و فیلم‌نامه‌نویسی تدریس می‌شود.
مدیرعامل مدرسه ملی سینما، هنر سینما را یک دانش و رشته جامع و حوزه میان رشته‌ای و چند رشته‌ای عنوان کرد و گفت: این هنر در میان دانش‌های موجود از یک جامعیتی برخوردار است که ما در آموزش نیز باید به آن توجه کنیم. بنابراین اصل بر یادگیری و آموختن است و کسانی که در این مسیر اثری را تولید می‌کنند که نشان می‌دهد در حال تسلط و درک تکنیک‌ها و فرم هستند و یا جهان‌بینی را ارائه می‌دهند، تشویق می‌شوند که آثارشان را در داخل و خارج ارائه کنند. بنابراین رویکرد ما تشویقی است که بنیانی نظری دارد.
وی درباره رشد کیفی آثار نسل جدید و نقاط ضعف این نسل متذکر شد: اگر بگوییم این جریان الاکلنگی است که دو طرف دارد؛ یک سوی آن تکنیک و طرف دیگر آن جهان‌بینی یا داستان است. هنرجویان و فیلمسازان این نسل خمیر مایه‌ای دارند که مسلط به تصویر کشیدن داستان‌هایی که خوانده‌اند یا می‌دانند نیستند اما بیش از این فکر می‌کنم این رابطه بر عکس است و ایراد آن سوی کار است.
روح اله حسینی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد:  یعنی جهانی که گسترده باشد و نگاهی که بلند باشد کم است و اگر امروز می‌بینیم که حرف از کتاب و سینما زده می‌شود به این خاطر است که کتاب قرار است این سوی ماجرا را اصلاح کند و تکنیک درنظر دارد این خمیرمایه را بیشتر شکل بدهد و این جهان را گسترده‌تر کند. من شخصا با تجربه و دانشی که دارم فکر می‌کنم ایراد ما بیشتر در حوزه بینش است تا دانش و تکنیک.
 
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سید‌صادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برقرار است.