محمد ثریا: فیلم کوتاه نیاز به دیده شدن دارد

محمد ثریا: فیلم کوتاه نیاز به دیده شدن دارد

 محمد ثریا گفت: متاسفانه بیشتر مخاطبان فیلم های کوتاه خود هنرمندان هستند و مردم با این حوزه آشنا نیستند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، محمد ثریا که در دوره سی و دوم این جشنواره با فیلم کوتاه «امضا» شرکت داشته است گفت: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران یکی از پایدارترین و بهترین جشنواره هایی است که در بحث فیلم کوتاه موفق عمل کرده است و اعتبار این جشنواره را می توان از دو جنبه نگاه کرد؛ اول بعد بین المللی آن و نمایش آثار هنرمندان از کشورهای مختلف در جشنواره و دوم حمایت از فیلمسازان کوتاهی که پس از تجربه اندوزی در این جشنواره وارد سینمای حرفه ای کشور شده اند.

این فیلمساز در خصوص ماهیت بین المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران و تفاوت هایش با نمونه های خارجی افزود: امروز اعتبار جشنواره‌های بزرگ جهان به نوع برگزاری و حمایتی است که از فیلمسازان دیگر کشورها دارد. حال این حمایت می تواند در قالب بالابردن سطح جایزه‌ها باشد یا حضور کمپانی ها و تهیه کنندگان در طی روزهای جشنواره برای حمایت از آثار فیلمسازان. جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در بسیاری از موارد از جشنواره‌های بین المللی منطقه ای خود معتبرتر و شناخته شده تر است. نوع برگزاری و مثلا پرداخت جایزه ها به یورو در بخش بین الملل خود گواهی است که مسئولان جشنواره در حال بروز کردن جشنواره هستند. به نظر من اگر بتوانیم در جذب آثار بیشتر از کشورهای مختلف موفق تر عمل کنیم و آثار فیلمسازان نامی در جشنواره نمایش داده شود، می توان امید داشت که این جشنواره با سایر جشنواره های جهانی در سطح اول دنیا رقابت کند.

ثریا با بیان اینکه اعتبار و بزرگی یک جشنواره به آثار و فیلم هایی است که از کارگردانان شناخته شده مورد پذیرش و نمایش قرار می گیرد، ادامه داد: تنها جشنواره ای که همیشه در ایام برگزاری اش توانسته بیشترین مخاطب را داشته باشد جشنواره فیلم کوتاه تهران است، زیرا در بحث آموزش و برگزاری ورک شاپ های فیلمسازی تلاش بسیاری کرده است.

کارگردان فیلم کوتاه «گلدسته» درباره این که سینمای کوتاه ایران چه اندازه بر اساس فاکتورهای جهانی پیش رفته است گفت: متاسفانه ما در کشورمان به جز انجمن سینمای جوانان ایران هیچ ارگان معتبری برای پخش فیلم کوتاه نداریم و این یکی از بزرگترین مشکلات فیلمسازان فیلم کوتاه است. در این حوزه برای پخش جهانی فیلم، باید شخص فیلمساز تلاش کند که این نیازمند آشنایی به زبان انگلیسی، نحوه صحیح پر کردن فرم ها و باخبر بودن از مهلت ارسال آثار است.

وی درباره ظرفیت تبادل سینمایی در فیلم کوتاه افزود: موجز بودن آثار کوتاه و شیوه بیان متفاوت این سینما بسیار در مخاطب تاثیرگذار است. منظور از شیوه بیان این است که در فیلم کوتاه فیلمساز می تواند برای بیان حرف هایش بسیار آزادتر و خلاق تر نسبت به آثار بلند عمل کند. در واقع دیگر کسی حوصله داستان گوش کردن ندارد. بنابرابن فیلم کوتاه شاید به خاطر مدت زمان نمایشش تاثیر بیشتری روی مخاطبان داشته باشد. اما متاسفانه بیشتر تماشاگران فیلم های کوتاه خود هنرمندان هستند و مردم عادی با این حوزه غریبه هستند.

محمد ثریا با قدردانی از انجمن سینمای جوانان ایران برای برپایی پاتوق فیلم کوتاه گفت: این پاتوق می تواند به جای یک سئانس در یک سینما به چندین سئانس در چندین سینما گسترش یابد. در شرایطی که خوشبختانه رونق به سینمای کشور بازگشته است، مردمی که برای دیدن فیلم ها به سینما می آیند وقتی بدانند با هزینه ای کم می توانند چندین فیلم کوتاه را به جای یک فیلم بلند ببینند، شاید انتخابشان فیلم کوتاه باشد. البته این نیاز به همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماداران دارد و اگر تمام زحمات فیلم کوتاه را به دوش انجمن سینمای جوانان بیندازیم دور از انصاف است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *