عزیزالله حمید نژاد: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند

عزیزالله حمید نژاد: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند

کارگردان فیلم سینمایی «آناهیتا» معتقد است موفقیت فیلم کوتاه در گرو تجربه‌های جدید و جسارت‌آمیز است اما در کشور ما به دلیل آن که امکانات و شرایط به خوبی توزیع نشده است فیلمسازان جوان از انجام تجربه‌های سینمایی جدید باز می مانند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ عزیز الله حمید نژاد گفت: ظرف سی و دو دوره‌ای که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است طبیعتا بسیاری از ضعف‌های آن برطرف شده و به عقیده من سال به سال بهتر شده است. البته در دوره‌های مختلف و با تغییر مدیریت‌ها، جشنواره ویژگی‌های خاص تری را به خود گرفته است اما به طور کلی این جشنواره در جهت بهتر شدن پیش رفته است.

کارگردان فیلم کوتاه «پاسگاه آبی» ادامه داد: تعداد آثار راه یافته به جشنواره و رشد جوانان فیلمساز در شهرستان‌های مختلف شاخصی در جهت موفق عمل کردن جشنواره فیلم کوتاه تهران است اما متاسفانه شرایط و امکانات به خوبی در همه جای کشور وجود ندارد و فرصت‌های برابری فیلمسازی به خوبی توزیع نشده است.

کارگردان فیلم «اشک سرما» درباره مشکلات اقتصادی و عدم اکران فیلم کوتاه در کشور، عنوان کرد: اصولا فیلم کوتاه زمانی موفق است که دست به یک تجربه جدید بزند و جسارت به خرج بدهد. این موضوع در سینمای حرفه‌ای کمتر قابل دستیابی است.

حمید نژاد مخاطب فیلم کوتاه را افراد متخصص دانست و بیان کرد: فیلم کوتاه طبیعتا سینمایی عام شمول نیست و مخاطب خاص دارد و مخاطب خاص هم همواره در اقلیت است. به طور کلی سینمای کوتاه در همه جای دنیا مهجور است و مخاطبان چندان فراگیری ندارد. به نظر من برای پایداری این سینما باید چاره‌ای اندیشید تا فیلم‌ها در زمان‌های خاص، با مخاطبان خاص نمایش داده شوند تا بتوانند از نظر اقتصادی تامین شوند و به حیات خود ادامه دهند.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «چرخ فلک» درباره نقش صدا سیما برای توجه  دادن بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه، گفت: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند و به نمایش دربیاورد. از این طریق هم مخاطب با فیلم کوتاه و سینماگرانش آشنا می شود و هم از نظر اقتصادی برای سینماگران به صرفه باشد. تا جایی که من اطلاع دارم اکثر فیلمسازان کوتاه از نظر اقتصادی تامین نیستند و معمولا از جیب خودشان هزینه می‌کنند و فیلم می‌سازند. این روند متاسفانه بازدهی و برگشت سرمایه ندارد و باعث می‌شود پس از ساخت چندین فیلم شوق و ذوق جوانان فیلمساز از بین ‌رود.

کارگردان «مرثیه حلبچه» درباره نقش اقتباس در فیلم کوتاه، گفت: فیلم کوتاه می‌تواند از داستان‌های کوتاه و برش‌هایی از آثار هنری الهام بگیرد و نمی‌تواند اقتباس کند. اقتباس بیشتر به فیلم بلند وابسته است . فیلم کوتاه می‌تواند المان‌هایی از یک رمان را برداشته و در فیلم به نمایش دربیاورد. فیلم کوتاه بضاعت اقتباس از آثار ادبی را ندارد.

حمید نژاد درباره مشکلات فیلم کوتاه در حوزه سینمای دفاع مقدس، بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس کمتر فیلمی ساخته شده است و دلیلش هم این است که ساخت فیلم در این حوزه دشوارتر است و وسایل و امکانات لژستیکی در اختیار فیلمسازان وجود ندارد. به همین دلیل هم فیلمساز قید ساختن فیلم در این حوزه را می‌زند.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *