شب «اسلام و صلح جهانی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد

شب «اسلام و صلح جهانی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد

در نشست «اسلام و صلح جهانی» در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از کتاب و تمبر جشنواره «دریای دوستی کاسپین» رونمایی شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست «اسلام و صلح جهانی» با حضور غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی؛ نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، محمدعلی ثابت قدم؛ شهردار رشت، فرید فرخنده کیش؛ دبیر و علیرضا کریمی صارمی؛ مدیر جشنواره سی و سوم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا کریمی صارمی، مدیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ضمن خوشامدگویی به مهمانان اظهار کرد: اسلام و صلح جهانی بخشی از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در آن درباره صلح، اسلام و دوستی صحبت خواهیم کرد.

فرخنده کیش: امروز بیش از هر زمانی جهان نیازمند صلح و آرامش است

سپس فرخنده کیش، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با بیان اینکه امروز بیش از هر زمانی جهان نیازمند صلح و آرامش است،‌ افزود: دین پیامبر صلح و دوستی بزرگترین مبلغ این نگاه در جهان است.

او ادامه داد: علی‌رغم فضای ناخوشایند حاصل از تلاش داعش و داعشیان که منظری ناخوشایند از اسلام ترسیم کرده است که اینان نه مسلمان هستند و نه انسان، اسلام حامی صلح و دوستی است.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، در پایان تصریح کرد: دین مهربانی‌ها حفظ حرمت همسایه را تاکید دارد و دوستی را ترویج می‌کند.

جلوخان: خداوند همه را به خانه امن و صلح دعوت می‌کند

پس از فرخنده کیش، سید حیدر جلوخان مدیر شبکه تلویزیونی کربلا، روی صحنه آمد و با اشاره به آیه‌ای از قرآن، درباره صلح، خاطرنشان کرد: خداوند همه را به خانه امن و صلح دعوت می‌کند و بندگان خود را به راه راست هدایت می‌کند. به دلیل اهمیت صلح خداوند خود را با نام سلام معرفی می‌کند.

او بیان کرد: همچنان که می‌دانیم در تاریخ و تمدن‌های بشری، برای رسیدن به صلح جهانی اقدامات زیادی انجام داده‌اند و یک طرف هر جنگی برای صلح بوده است اما متاسفانه جنگ‌هایی که رخ داد و معاهده‌هایی که امضا شد، همگی به شکست رسید.

مدیر شبکه تلویزیونی کربلا با بیان اینکه صلح امکان برقراری صلح خارج از مرزها را ندارد و باید از داخل شروع کنیم، تاکید کرد: صلح جهانی از صلح فردی شروع می‌شود. فرد یک واحد در اجتماع است و اگر به صلح برسد، در جهان تعمیم پیدا خواهد کرد و اگر می‌گوییم جنگلی سبز است، باید همه درختانش سبز باشند.

جلوخان با تاکید بر اینکه چگونه می‌توانیم سهمی در برقراری صلح در جهان داشته باشیم، اذعان کرد: راه‌های بسیار زیادی وجود دارد اما چیزی که اهمیت دارد، مسئله فرهنگ است. تمامی ملت‌ها اختلاف‌هایی در اخلاق و سنت‌ها دارند اما در یک مسئله مشترک هستند و آن فرهنگ و تمدن است و این مسئولیت اهالی رسانه است.

او با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما، پیامبرانی از سوی ما به تمامی مردم جهان هستند، اضافه کرد: اینجا نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد؛ چگونه می‌توانیم به جهان اعلام کنیم که افرادی که با نام اسلام و زیر پرچم آن، روی کار آمدند با ما نسبتی ندارند؟ این ماموریت مهمی است که روی دوش ما رسانه‌ای‌ها و اهالی سینمایی است.

مدیر شبکه تلویزیونی کربلا با بیان اینکه باید به یک ماشین رسانه‌ای قوی مانند ماشینی که طرف مقابل علیه ما استفاده می‌کند، تبدیل شویم گفت: باید به دنیا بفهمانیم که آنچه به عنوان صلح از آن یاد می‌شود همان اسلام است و هر چه امروز به عنوان تروریست و جنایت‌های تروریستی اتفاق می‌افتد، ربطی به اسلام ناب محمدی ندارد.

جلوخان ادامه داد: ما در مجموعه شبکه‌های کربلا این تلاش را داشتیم تا با استفاده از تمامی تکنیک‌های رسانه‌ای این مسئله را نه تنها از تلویزیون بلکه وارد سینما کنیم تا به جهان این مسئله را نشان دهیم و این یکی از دلایل قبول دعوت من برای حضور در این جشنواره بود تا بتوانیم به یک وحدت کلمه در این موضوع برسیم.

او در پایان عنوان کرد: دنیا به سینما به عنوان صنعتی پویا نگاه می‌کند. بخصوص هنرمندان ایرانی در این هنر، خیلی از ما پیشی گرفته‌اند و آوازه آنها به جهانیان هم رسیده است و این مناسب‌ترین راه برای رساندن پیام صلح ما است.

جعفرزاده: جشنواره کاسپین می‌تواند مرکزی برای پیام صلح و دوستی باشد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه قرار است درباره اهمیت صلح صحبت کنیم، تاکید کرد: جنگ چیز بسیار بدی است؛ من خادم خانواده‌های رزمنده و شهدا بوده و هستم، خانواده‌هایی که مشکلات زیادی دارند.

او افزود: جنگ برای خیلی‌ها تمام می‌شود اما کسانی که خسارت می‌بینند تا زمانی که زنده هستند بار جنگ را به دوش می‌کشند. جنگ ما سال ۶۷ تمام شد و همین الان محال است در بیمارستانی مجروح آن زمان را نبینیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم هیج آدم عاقلی پیدا شود که بگوید جنگ خوب است،‌ گفت: جنگ نقاط مثبت و منفی دارد؛ گفته می‌شود جنگ ایران ۳۱ شهریور ۵۹ شروع شد اما ما ۸ اسفند ۵۷ اولین حمله هوایی به سر پل زهاب را داشتیم.

جعفرزاده با بیان اینکه تا ۳۱ شهریور ۵۹، ۴۰۰ بار تجاوز صدام به ایران به سازمان ملل گزارش شده است، تصریح کرد: مشی امام خمینی (ره) عدم ورود به جنگ بود اما از ۳۱ شهریور ورود به جنگ اجتناب ناپذیر بود.

او با تاکید بر اینکه نه اینکه جنگ خوب نیست بلکه نفرت انگیز است و باید از آن پرهیز کرد، اظهار کرد: دنیای امروز به آرامش و صلح نیاز دارد. اعتقاد داریم دین ما می‌تواند این را به دنیا به ارمغان بیاورد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر داعش امروز مانع گرویدن مردم دنیا به اسلام می‌شود، نشان می‌دهد که هجمه بسیار بزرگی در برابر اسلام اتفاق افتاده است. این وظیفه همه را سنگین‌تر خواهد کرد.

جعفرزاده در پایان به جشنواره «دریای دوستی کاسپین» نیز اشاره کرد و گفت: رشت مناظر بسیار طبیعی و بکری دارد و ایجاد نشاط و شادابی می‌کند. این جشنواره با پنج کشور همسایه می‌تواند مرکزی برای پیام صلح و دوستی باشد و ما می‌توانیم با کشورهای همسایه اتفاق بزرگی را رقم بزنیم تا این اتفاق در تاریخ ثبت شود.

ثابت قدم: هنر بهترین روش انعکاس دیدگاه اسلام به جهانیان است

سخنران پایانی شب «اسلام و صلح جهانی» محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت بود. او در ابتدای سخنانش گفت: فاصله بین صحبت درست و اعمال درست برای جهانیان، ما را به اینجا رسانده است که سال ها در واژه‌های مختلف تعارضاتی داشتیم که از یک تفاوت سلیقه ایجاد می‌شود و می‌تواند از یک فرد به جامعه و بعد به چند کشور برسد.

او با بیان اینکه بهترین تداعی کننده این موضوع در ایدئولوژی انسانی ادیان و کامل‌ترین آن اسلام بوده خاطرنشان کرد: اگر امروز از اسلام و صلح صحبت می‌کنیم و در هنر آن را می‌بینیم، ریشه‌ای دارد و ریشه آن در فطرت انسانی است.

شهردار رشت بیان کرد:‌ در جامعه ما تکثر پرونده‌های قضایی کم نیست که ما سرمایه خودمان را که پایه اولیه صلح است از دست می‌دهیم.

ثابت‌قدم تصریح کرد:‌ امیدوارم فرهنگ توسعه فردی خودمان را گسترش دهیم تا اول آسیب‌های خانوادگی را وارد جامعه نکنیم و پس از آن همین روال را وارد کشور دیگری نکنیم.

او در پایان عنوان کرد: به واسطه رویکرد اسلام، هنر بهترین روش انعکاس این موضوع به جهانیان است. قطعا نگاه پیشگیرانه در این موضوع بهتر از درمانی است که تبعات آن را مشمول ما و کشور دیگری کند.

در پایان این مراسم از کتاب و تمبر جشنواره «دریای دوستی کاسپین» رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *