رضا مجلسی: جشنواره فیلم کوتاه نگاه جهانی دارد

رضا مجلسی: جشنواره فیلم کوتاه نگاه جهانی دارد

به ‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، رضا مجلسی مستندساز که امسال دو اثر «به کجا می رویم» و «پیشاشو» را در این دوره دارد، گفت: من از خانواده انجمن سینمای جوان هستم اما سالهاست در جشنواره فیلم کوتاه شرکت نکردم شاید به خاطر اینکه پیش داوری داشتم.
وی افزود: غالبا جشنواره فیلم کوتاه آثاری انتخاب می کند که در فضای تجربی به سر می برند. البته هیات انتخاب در دوره های پیش متفاوت بوده اما هر جشنواره ای حال و هوای خود را دارد که روی انتخاب، داوری و فضای برگزاری جشنواره به طور مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر می گذارد. امسال احساس کردم شاید پیش داوری من درست نباشد و به همین خاطر ۲ اثر فرستادم که خوشبختانه هر دو مورد قبول هیات انتخاب قرار گرفت.
مجلسی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران از اولین فستیوال های تاثیرگذار کشور است که رشد خوبی داشته و در داخل و خارج کشور مخاطبش را پیدا کرده است. هر چه جلوتر می رویم این رویداد بیشتر مورد توجه دنیا قرار می گیرد و از این نظر جای خوشحالی دارد. چراکه به مراتب فرصت جریان سازی و تاثیرگذاری بر جامعه سینمای جهانی بیشتر پدید می آید و سینماگران بیشتری راغب می شوند کارشان در این جشنواره به نمایش درآید.
کارگردان «پیشاشو» ادامه داد: یکی از ویژگی های جشنواره های بین المللی ایجاد فضای تعاملی کارگردانان داخلی و خارجی با همدیگر است. این فستیوال نیز به واسطه نگاه جهانی اش تجربه های مختلف فیلمسازان کوتاه را در یک جا جمع می کند و فضای خوشایندی در بخش های مستند، داستانی و انیمیشن رقم می زند. در نتیجه این ارتباط کمک می کند فیلمسازان ایرانی برای عرضه فیلم و کارهای بعدی با افرادی آشنا شوند که مسیر را برای شان هموارتر کند.
وی اشاره کرد: این دستاوردی است که جشنواره های درجه یک به آن اهمیت می دهند. برخی جشنواره ها موضوعی هستند و نگاه شان معطوف به وجوه خاصی از سوژه هاست اما جشنواره فیلم کوتاه تهران نگاه وسیع تری دارد و هدف های بزرگی را دنبال می کند. امیدوارم امسال این فستیوال بیش از پیش تاثیرگذار باشد.
رضا مجلسی با بیان اینکه سینمای ایران وجهه و اعتباری در دنیا کسب کرده است، گفت: رسانه ها مدام خبر از دریافت جوایزی می دهند که سینماگران ایران دریافت کرده اند. این نشانگر پیشرفت سینمای ما در دنیاست که فیلم های کوتاه هم بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می دهند. نباید سینمای ایران را دست کم گرفت چراکه بارها در فستیوال های خارجی این نکته را شنیده ام که می گویند وقتی فیلمی از ایران به دست ما می رسد توجه همه را به خود جلب می کند و دقت مان بالاتر می رود.
این کارگردان اضافه کرد: سینمای ما در دنیا از پشتوانه و اعتباری برخوردار شده که در حال حاضر ادامه دار است و جشنواره فیلم کوتاه فرصتی برای نشان دادن آثاری است که قبل یا پس از برگزاری در دنیا صاحب جایزه هستند.
وی در پایان تاکید کرد: مشکل اساسی حوزه فیلم کوتاه که تقریبا همه ما با آن درگیر هستیم چرخه نا مناسب تولید و عرضه است. فیلم ها ساخته می شود و تنها جایی که به نمایش در می آید محدوده فستیوال هاست. نمایش همزمان این فیلم ها در شهرستان ها خیلی اتفاق خوبی می تواند رقم بزند و مخاطبان بیشتری را درگیر سینمای فیلم کوتاه کند.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *