دومین نشست بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی

دومین نشست بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی

در دومین نشست بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی مطرح شد :

مستند خلاق رمز موفقیت در جشنواره‌های بین‌المللی است   

آرش لاهوتی گفت: مهمترین نکته برای شرکت در جشنواره های بین‌المللی این است که فیلم خوب و خلاقی داشته باشیم.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، دومین نشست بررسی آثار مستند مسابقه ملی با حضور آرش لاهوتی؛ مستندساز، علیرضا حسینی؛ منتقد و فیلمسازانی که آثارشان در روز دوم جشنواره به نمایش درآمد، برگزار شد.

«مردم خیال»؛ یک مستند آئینی 

جواد تقوی، کارگردان مستند «مردم خیال» با اشاره به چهارمین حضورش  در جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره چگونگی شکل گیری ایده اصلی ساخت این مستند گفت: ایده آن به موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم برمی گردد. سوژه اصلی و ابتدایی من برگرفته از عدم عزادادی در میان مردم نیشابور بود. این موضوع را پروراندم تا در نهایت فیلم به داستان نقش ذهنی سرو تبدیل شد، سروی که در ادبیات ما نمادی از پایداری و جاودانگی است.

این مستند سازافزود: تمام موضوع «مردم خیال» در استان خراسان می گذرد  که در نهایت موفق شدیم در ١٢ منطقه از جغرافیای این استان، تصاویر را ضبط کنیم.

علیرضا حسینی هم در ادامه «مردم خیال» را یک مستند آیینی معرفی کرد که تلاش می‌کند ازعناصر و المان‌ها برای به تصویر کشیدن واقعیت به خوبی استفاده کند. وی در نقد این مستند بیان کرد: از آنجا که با جغرافیا و موضوع این مستند آشنایی دارم، می دانم که این مستند پر از سفر و سختی های کار فراوان است. از سویی دیگر بر این هم واقف هستم  که در شهرستان ها امکانات خوبی از سوی تهیه کنندگان تلویزیونی وجود ندارد. اما ساختار آن را بیشتر شبیه یک فیلم تلویزیونی دیدم تا یک مستندی که مناسب جشنواره و بر روی پرده دیدن باشد.

این منتقد افزود: این حجم از اطلاعات درباره سرو با این مقدار نریشن زیاد سبب می شود تا ارتباط بین متن و تصویر به خوب برای مخاطب برقرار نشود. در عین این حال که قاب‌های خوبی در فیلم به چشم می خورد اما استفاده خوبی از فضاسازی با صدا نشده بود.

در «تور»از زوایه دید یک ماهی در دامن افتادنش را می بینیم 

«تور» به کارگردانی مسعود میرزایی مستند بعدی بود که در این نشست توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. میرزایی که برای دومین بار با یک اثر مستند در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت می کند، درباره آن اظهار کرد: «تور» یک مستند محیط زیستی است که در جزیره قشم می گذرد. از آنجا که همیشه طرفدار محیط زیست بوده ام، خواستم این فیلم یک تلنگر باشد تا به نوعی از طبیعت حمایت کرده باشم.

وی افزود: در عین حال قصد نداشتم فیلمی کلیشه ای در حوزه محیط زیست بسازم. این فیلم کارگردانی نشد و بر روی میز تدوین تبدیل به یک  فیلم شد. از زوایه دید یک ماهی به قضیه شده و با چنین نگاهی حس در دام افتادن ماهی به مخاطب بیشتر القا می شود. همچنین تمام صداهای فیلم ساخته شده است چرا که  در لنج نمی شود امکان صدابرداری وجود نداشت.

این مستندساز در پایان صحبت هایش ضمن تاکید براینکه این مستند با بودجه شخصی ساخته است، تصریح کرد: فکر می کنم با این بضاعت فیلم بدی از آب درنیامده باشد.

حسینی هم به طور خلاصه «تور» را یک مستند با تصاویر زیر آب و تیتراژ خوب دانست که فیلمبرداری و تدوین شاخص تری نسبت به کارگردانی دارد.

«قلمرو سلطان»؛ روایت زندگی تناقض آمیز یک محیط بان که شکار می کند 

«قلمرو سلطان» به کارگردانی روح الله مولوی آخرین مستند مورد بحث قرار گرفته در این نشست بود که به علت حاضر نبودن کارگردان، بدون حضور او بررسی شد. حسینی با یادآوری اینکه این مستند جزو منتخب شدگان جشن خانه سینما بوده است،  درباره آن گفت: اینکه یک محیط بان نیمی از زمان خود را به محافظت از حیوانات و نیمی را به شکار آنان می پردازد، فی النفسه موضوع جالبی است اما خود فیلم میزانسن ها و بازی خوبی نداشت. باید کارگردان نرم تر و ساده تر با شخصیت فیلم برخورد  می کرد و از او می خواست تا خودش باشد، نه اینکه بازی کند.

لاهوتی: آشنا نبودن با مستندهای روز دامن گیر بسیاری از منتقدان و مستند سازان شده است

دومین بخش این نشست به بررسی حضور فیلم های مستند ایرانی در جشنواره‌های بین المللی اختصاص یافت که با حضور آرش لاهوتی؛ کارگردان شناخته شده مستند سینمای ایران به عنوان کارشناس بررسی شد.

این مستندساز ایرانی که تجربه حضور موفقیت آمیز در جشنواره های بین المللی را داشته است، با اشاره به معضلات پخش بین المللی در سینمای مستند ایران، بیان کرد: متاسفانه در ایران مستند و قضیه پخش بین المللی آن، اصلا جدی گرفته نمی شود. با وجود اینکه در اروپا پخش کننده های مخصوص مستند وجود دارد، اما در کشور ما این حلقه مفقوده همچنان به چشم می خورد. ما به عنوان مستندساز خودمان هم فیلم می سازیم و هم آن را به جشنواره های مختلف می فرستیم.

وی ادامه داد: تا به امروز تعدادی از پخش کنندگان با روش های نادرست پخش، به مستندسازان ضربه زیادی زده اند. آنها تعداد زیادی مستند را با هم و یک جا به یک جشنواره بین المللی می‌فرستند و در این بین خیلی از مستندهای خوب در کنار مستندهایی که دیده نمی شوند، به راحتی کنار گذاشته شده و نادیده گرفته می‌شوند.

لاهوتی افزود: آنچه که پس از ساخت فیلم و پیش از پخش بین المللی آن بسیارمهم است و مشکل نود درصد فیلم های ایرانی است، مسئله زبان فیلم است. برای فیلم هزینه های زیادی می شود اما از ترجمه آن که زبان بین المللی فیلم است، غفلت می کنیم وهزینه ای برای آن نمی پردازیم.

کارگردان مستند «راننده و روباه» در بخش دیگری از صحبت هایش خطاب به مستندسازانی که قصد شرکت در جشنواره های بین المللی سینمایی را دارند، گفت: توقع نداشته باشیم هر مستندی که می سازیم اگر ایده جهان شمول یا موضوع خیلی جذاب و منحصر به فرد و یا پرداخت خوبی ندارد، به فستیوال‌های جهانی ارسال کنیم. با این کار هم به خودمان هم به بقیه مستندسازان رقیب لطمه می‌زنیم. مهمترین نکته برای شرکت در جشنواره های بین المللی این است که فیلم خوب و خلاقی داشته باشیم و از یاد نبریم که با اولین نمایش بین المللی در جشنواره است که سرنوشت فیلم مشخص می‌شود و می تواند کلید موفقیتی برای آن باشد.

وی افزود: خوشبختانه  در چند سال اخیر حضور مستندهای ایرانی و موفقیتشان در جشنواره های  بین المللی جهش چشم گیری داشته است. صف های طولانی در این جشنواره ها  تشکیل می شود تا مستندهای ایرانی را ببینند.

لاهوتی در پایان ضمن انتقاد از عدم آشنایی طیفی از مستندسازان و منتقدان با جریان روز سینمای مستند، تصریح کرد: این غفلت و عدم آشنایی با مستندهای روز، که جریان یکی دو سال آینده سینمای مستند را روشن می کنند، دامن گیر بسیاری از منتقدان و حتی مستند سازان شده است. البته بخش های مروری که در جشنواره های داخلی برگزار می شود، کمکی زیادی به مخاطبان سینمای مستند می کند تا با جریان روز سینمای مستند در دنیا آشنا شوند.

نشست های بررسی آثار مستند بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان هر شب ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *