داور بخش مسابقه سینمای ایران مطرح کرد: در داوری به دنبال کشف استعداد بودیم/ تنوع ژانر در آثار جشنواره بسیار کمرنگ بود

داور بخش مسابقه سینمای ایران مطرح کرد: در داوری به دنبال کشف استعداد بودیم/ تنوع ژانر در آثار جشنواره بسیار کمرنگ بود

بهتاش صناعی‌ها گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از نظر تراکم مخاطب یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌هاست.
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بهتاش صناعی‌ها یکی از اعضای هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران درباره آثار بخش مسابقه گفت: فیلم‌های امسال از یک بعد امیدوارکننده هستند و از بعد دیگر ناامید‌کننده و مخلوطی از هر دو اینهاست. امیدوار کننده هستند از این جهت که تعداد زیادی فیلمساز جوان در جشنواره حضور دارند که آثارشان خوب است و به نظر آینده‌دار می‌رسند و فیلم‌ها از یک استاندارد فنی خوبی برخوردار هستند و از نظر محتوایی هم موضوعات جذابی را مطرح می‌کنند اما از این بابت نگران کننده هستند که فیلم‌های زیادی در ژانر اجتماعی دیدیم و آن تنوع ژانری را که ما در جشنواره فیلم کوتاه تهران باید ببینیم کمتر شاهد بودیم یا حتی بهتر است بگویم فیلم‌های خوبمان دچار این معضل هستند.
وی ادامه داد: ممکن است یکسری از فیلم‌ها در ژانرهای مختلف تجربه کرده‌ باشند، ولی خیلی قوی نیستند و جزو فیلم‌های برتر جشنواره نیستند. فیلم‌های خوب جشنواره بیشتر در حول همین گونه اجتماعی هستند و این خطرناک است. چرا که ما در سینمای بلند این را داریم و سینمای کوتاه عرصه تجربه کردن و متفاوت دیدن است.
کارگردان”احتمال باران اسیدی” درباره دلایل این اتفاق و توجه به یک ژانر خاص اظهار کرد: احتمالا بخاطر توجهی است که به فیلم‌های اجتماعی ایران در سطوح جشنواره‌های بین‌المللی می‌شود و یا بخشی هم به دلیل تمرین ساختن فیلم‌های اجتماعی است که در آینده بتوانند در سینمای بلند نیز اجتماعی بسازند. البته یک بخش هم محدودیت‌های موضوعی است که باعث می‌شود سراغ ژانرهای مختلف نروند. بعضی اوقات برخی از فیلم‌ها شبیه به هم هستند و این نگران کننده است و نیازمند سیاست گذاری درست است تا بیایند و بچه‌های فیلمساز را پرورش دهند و در ژانرهای مختلف و متنوع‌تر فیلمسازی انجام شود.
صناعی‌ها در ادامه بیان کرد: برای فستیوالی که ۱۱۰ فیلم در آن حضور دارد ۲۰ فیلم در ژانرهای دیگر جوابگو نیست و این زنگ خطری است که در آینده فیلمسازان متنوعی در ژانرهای مختلف نخواهیم داشت.
وی درباره معیارها و ملاک داوری آثار نیز توضیح داد: برای ما ارزش‌های هنری، محتوایی و تکنیکی فیلم مهم بود. اینکه فیلم‌ها چه حرفی می‌زنند و با چه بیان سینمایی می زنند، چقدر آثار حرفه‌ای است و اصالت دارد و از کپی دور است اهمیت داشت. این که در آثار نوآوری وجود داشته باشد و از فرم، تکنیک وزیبایی شناسی بصری به شکل حرفه‌ای بهره برده باشند، قابل توجه بود. ما به شدت به دنبال کشف استعداد بودیم و اینکه فیلمسازان جدید را که فیلم خوب ساخته‌اند مطرح کنیم. برای خود من یکی از بهترین تجربه‌های داوری بود چرا که تیمی کنار هم قرار گرفت که بسیار همگرایی داشت و در تصمیم گیری‌ها اختلاف سلیقه‌ها بسیار جزئی بود.
این داور بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران، درباره فضای جشنواره نیز عنوان کرد: فضای جشنواره مثل همیشه پرشور و زنده است. جشنواره فیلم کوتاه تهران از نظر تراکم مخاطب یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌هاست. از تعداد آثاری که در جشنواره شرکت دارد و فیلم‌های خارجی و کیفیت آن‌ها، داوران داخلی و خارجی، با یک جشنواره خوب، حرفه‌ای و بی نقص مواجه هستیم و امیدوارم که به زودی صاحب یک کاخ جشنواره شویم تا محیط بزرگتری برای اجتماع علاقمندان به سینما داشته باشیم و بتواند این انرژی زیادی را که در فیلم‌های کوتاه وجود دارد در قالب یک جشنواره تخلیه کند. این فیلمسازان جوان سرشار از انرژی هستند و در آثارشان هم این انرژی دیده می‌شود. قطعا برنامه‌های زیادی برای آینده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *