حمایت خانه کتاب از تولید مستندهایی با موضوع کتاب‌فروشی‌ها در پنج شهر کشور

حمایت خانه کتاب از تولید مستندهایی با موضوع کتاب‌فروشی‌ها در پنج شهر کشور

در پی عقد تفاهم‌نامه مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب:

حمایت خانه کتاب از تولید مستندهایی با موضوع کتاب‌فروشی‌ها در پنج شهر کشور

غلامی جلیسه در نشست روز گذشته ۴ مردادماه از حمایت خانه کتاب از تولید مستندهایی با موضوع کتاب‌فروشی‌ها در شهرهای رشت، قم، اصفهان، مشهد و تهران خبر داد.

۱۰

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: ایجاد دلگرمی در میان کتاب‌فروشان سراسر کشور، حفظ و ثبت پیشینه کتاب‌فروشان قدیمی ایران و آشتی دادن مردم با کتاب‌فروشی‌ها، مهم‌ترین انگیزه‌های ما برای حمایت از تولید آثار سینمایی با محوریت کتاب‌فروشی‌ها است که در اولین مرحله در پنج شهر رشت، قم، اصفهان، مشهد و تهران انجام خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید جواد میرهاشمی، مدیر بخش کتاب و سینمای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به همراه چند تن از فعالان این انجمن، دوشنبه ۴ مرداد، با مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که با حضور افشین داورپناه، معاون پژوهشی فرهنگی موسسه خانه کتاب و سید محمد طباطبایی، مدیر روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه خانه کتاب برگزار انجام شد، حاضران درباره کیفیت ساخت آثار سینمایی با محوریت حمایت از کتاب‌فروشان استانی، بحث و تبادل‌نظر کردند.

غلامی جلیسه در این دیدار با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت حوزه کتاب گفت: از ابتدای آغاز فعالیت در خانه کتاب همواره بر این باور بوده‌ام که می‌توانیم ظرفیت‌های مختلفی به کمک بگیریم تا فضای کتاب و کتاب‌خوانی را توسعه دهیم و ضمن بیان مشکلات، چالش‌ها و نگرانی‌های موجود در این حوزه راهکارهایی برای برطرف کردن آن بیابیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از «سینما» به‌عنوان یکی از این ظرفیت‌ها یاد کرد و گفت: بر این اساس از سال گذشته به همت جناب آقای میرهاشمی پیوندی میان خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایجاد شد که با فعالیت‌هایی رو به رشد ثمرات بسیاری در پی داشت. یکی از مهم‌ترین ثمرات آن ایجاد بخشی با عنوان «کتاب و سینما» در بخش جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بود که در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و کامل‌تری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این دو نهاد فرهنگی یادآور شد: یکی از اتفاقاتی که در این تفاهم‌نامه رقم خورد، حمایت از تولید فیلم با موضوع کتاب‌فروشی بود. یکی از بخش‌های حوزه کتاب که باوجود اهمیت بسیاری که داشتند، مغفول مانده، کتاب‌فروشی‌ها هستند. به‌طوری‌که کتاب‌فروشی‌ها پایگاه اصلی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در هر شهر محسوب می‌شوند، چراکه پیش از آنکه در بسیاری از شهرهای ما کتابخانه تأسیس شود، کتاب‌فروشی وجود داشته است.

۱۴

غلامی جلیسه در ادامه به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتاب‌فروشان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از دو سال گذشته برای حمایت از مقوله کتاب‌فروشی در کشور برنامه‌ریزی کردیم، چراکه وقتی کتاب‌فروشی‌های یک شهر تقویت شود، چرخه نشر و کتابخانه‌های آن شهر هم تقویت می‌شوند. بنابراین طرح‌هایی چون «کتاب‌فروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» را در سطح کشور اجرا کردیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تولید محتوا با محوریت کتاب‌فروشی‌ها یکی از اقدامات در دستور کارخانه کتاب در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته انتشار مجموعه «مشاهیر نشر ایران» با اولویت کتاب‌فروشی‌ها را آغاز کردیم، اما نگاه ما این است که ما تنها با انتشار این آثار در قالب کتاب، نمی‌توانیم جایگاه و ارزش این کتاب‌فروشی‌ها را در جامعه حفظ کنیم و برای این موضوع نیاز به استفاده از ظرفیت‌های دیگر داریم.

وی افزود: در این جهت تصمیم گرفتیم که حوزه فیلم و مستند را هم در حمایت از کتاب‌فروشان فعال کنیم که به همین دلیل با انجمن سینمای جوانان که ظرفیت‌های ویژه‌ای در انجمن‌های خود در شهرهای مختلف کشور دارد، وارد همکاری شدیم. بر اساس پیشنهاد ما پذیرفته شد که ما فعلاً در پنج شهر رشت، قم، اصفهان، مشهد و تهران ساخت فیلم کوتاه با موضوع کتاب‌فروشی را آغاز کنیم.

غلامی جلیسه درباره اهداف و انگیزه‌های اجرای این طرح گفت: ایجاد دلگرمی در میان کتاب‌فروشان سراسر کشور، حفظ و ثبت پیشینه کتاب‌فروشان قدیمی ایران و آشتی دادن مردم با کتاب‌فروشی‌ها، مهم‌ترین انگیزه‌های ما برای اجرای این طرح است و قصد داریم با اتصالی که بین مردم و کتاب‌فروشی‌ها ایجاد می‌کنیم، به رونق کسب‌وکار کتاب‌فروشی‌ها کمک کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به خدمات مرکز کتاب‌پژوهی موسسه خانه کتاب، آمادگی خود را برای ارائه این خدمات به فیلم‌سازانی که قصد تولید آثاری درباره کتاب‌فروشان دارند، اعلام کرد.

در ادامه این دیدار سینماگران حاضر از شهرهای رشت، قم، اصفهان، مشهد و تهران به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره کیفیت ساخت آثار سینمایی با محوریت کتاب‌فروشان و ظرفیت‌های موجود در استان‌های خود در این حوزه پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *