جزییات سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

جزییات سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

فرید فرخنده کیش گفت: اولین بار در بین جشنواره های سینمایی کشور، در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران هیات مشاوران دبیر به جای هیات انتخاب، آثار را بررسی و انتخاب می کنند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه با حضور فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره، علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره، حسن دزواره مدیر بخش بین الملل، فرنوش حبیب نژاد سرپرست روابط عمومی انجمن سینمای جوانان و اصحاب رسانه در محل انجمن فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

در این نشست فرید فرخنده کیش، دبیر سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، گفت: در این دوره از جشنواره در بخش ملی ۱۸۹۵ فیلم به دبیرخانه ارسال شده است که از آن میان ۱۰۵۰ فیلم داستانی،۴۲۸ مستند،۲۷۸ فیلم تجربی و ۱۳۸پویانمایی در بین آثار وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس فیلم کوتاه در این جشنواره بیان کرد: همایش فیلم کوتاه با عنوان «گذشته، حال، آینده» برای اولین بار در این دوره از جشنواره برگزار می شود. در این بخش ۵۰ مقاله از کشورهایی مانند ترکیه، انگلستان، کلمبیا و… به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

فرخنده کیش با اشاره به اهمیت بخش جنبی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه، تصریح کرد: در طول ایام برگزاری جشنواره کارگاه های تخصصی و جلسات نقد و بررسی و نمایش ویژه به روال سال گذشته برگزار می شود با این تفاوت که امسال محیط زیست و سینمای اقتباسی درصدر توجه ما قرار گرفته است.

وی سینمای اقتباسی را محل پیوند ادبیات و تصویر دانست و گفت: در بخش کتاب و سینما که به اقتباس تاکید می شود ۶۴ فیلم به جشنواره ارسال شده است که ۳۶ فیلم داستانی،۱۵ مستند و ۸ پویانمایی را در برمی گیرد. این بخش با همکاری خانه کتاب داوری می شود.

دبیر جشنواره سی و سوم اضافه کرد: خانه کتاب علاوه بر همراهی در بخش اقتباس در انتشار دی وی دی فیلم ها نیز با انجمن سینمای جوانان ایران همکاری خواهد کرد و با این همکاری مجموعه کنفرانس ها و مقالات جشنواره در قالب یک کتاب منتشر می شود.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: اولین بار در بین جشنواره های سینمایی کشور، در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران هیات مشاوران دبیر جای هیات انتخاب را گرفته است. این مشاوران شامل ۲۰ فرد متخصص فیلم کوتاه است که آثار را در طول یک دوره بررسی تخصصی کرده و نظرات کارشناسی خود را به دبیر جشنواره ارائه می دهند.

رکورد شکنی در بخش بین الملل

در ادامه این نشست حسن دزواره، مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: از ۹ سال پیش جشنواره فیلم کوتاه راه خود را در جشنواره های بین المللی هموار کرد و از سال ۲۰۰۷ عضو پلت فیلم شورت دپو شد.

دزواره درباره اهمیت پلت فیلم در جشنواره های جهانی بیان کرد: کمتر جشنواره ای در حال حاضر وجود دارد که مستقیما فرم درخواست خود را برای فیلمسازان ارسال می کند بلکه فرم درخواست و آیین نامه خود را به این ارگان می دهند و از طریق این پلت فرم این تقاضا به آدرس فیلمسازان ارسال می شود.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران ار سه پلت فرم فرانسه، آلمان و اسپانیا استفاده می کند. این پلت فرم ها قابلیت حذف ارسال دی وی دی به دبیرخانه جشنواره را فراهم می کند و پس از اینکه این پلت فرم در تاریخ مقرر باز شود فیلمساز می‌تواند مشخصات خود را وارد و فیلم را آپلود کند.

مدیر بخش بین الملل درباره آثار راه یافته به دبیرخانه جشنواره سی و سوم گفت: امسال ۳۶۶۸ اثر از ۱۱۷ کشور جهان برای بخش بین الملل ارسال شد که از میان آنها تعداد ۱۰۰ فیلم از ۵۳ کشور برای حضور در بخش مسابقه بین الملل، بخش کشورهای آسیایی و بخش غیر رقابتی ویدئو آرت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: این تعداد فیلم از کشورهای مختلف، نه تنها در جشنواره های داخلی که در منطقه ما بی نظیر است.

دزواره درباره کشورهایی که بیشترین آثار را به جشنواره ارسال کردند، عنوان کرد: از میان ۱۱۷ کشوری که آثار خود را به دبیرخانه بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کردند، فرانسه با ۶۳۵ فیلم بیشترین آمار ارسال اثر را به خود اختصاص داد و آلمان با ۳۴۹ فیلم و اسپانیا با ۳۰۲ فیلم در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند. همچنین ایتالیا با ۱۲۱ فیلم، بلژیک با ۱۱۷ فیلم، سوئیس با ۹۳ فیلم، هلند با ۸۴ فیلم، فنلاند با ۷۸ فیلم، اتریش و هندوستان با ۶۴ فیلم در رتبه های چهارم تا دهم متقاضیان حضور در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار داشتند.

وی با اشاره به رونمایی فیلم «بازگشت» محصول کشور آلمان در این دوره افزود: از مجموع آثار ارسال شده فیلم‌های داستانی با ۶۱درصد در رتبه اول، فیلم‌های مستند با ۱۳٫۸ درصد در رتبه دوم و فیلم‌های تجربی با ۱۳٫۴ درصد در رتبه سوم قرار داشتند. در این میان انیمیشن‌های شرکت کرده با آماری برابر ۱۱٫۸ درصد کمترین حجم آثار شرکت‌ کرده در بخش بین‌الملل را به خود اختصاص دادند.

مدیر بخش بین الملل موضوع فیلم های این بخش را آزاد دانست و بیان کرد: تنها محدودیتی که در بخش بین المللی داریم به زمان فیلم ها برمی گردد و زمان هر اثر بین المللی ۳۰ دقیقه است و اگر ۱۰ ثانیه هم از این زمان بیشتر باشد این فیلم حذف می شود چرا که برای جهانی بودن باید اصول جهانی داشته باشیم.

دزواره درباره جوایز بخش بین الملل گفت: جایزه بزرگ بخش بین الملل جشنواره سی وسوم ۶ هزار یور است که طبق نظر داوران به فیلم های مستند، داستانی، پویا نمایی یا تجربی اهدا می شود.علاوه بر آن ۴ جایزه ۳ هزار یورویی به آثار برگزیده هر بخش تعلق می گیرد. همچنین ۲ جایزه ۲هزار یوروییی به فیلم های آسیایی و بخش اسلام تعلق می گیرد.

وی درباره حضور دبیر جشنواره به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب بخش بین الملل گفت: در جشنواره های جهانی دبیر جشنواره عضو هیات انتخاب است چرا که او می تواند به عنوان یک مخاطب داخلی فیلم ها را رصد کند و سلیقه مخاطب داخلی را لحاظ کند.

وی اضافه کرد: در این دوره ۴ داور خارجی و یک داور ایرانی آثار بخش بین الملل را داوری می کنند. این افراد از بین استادان رشته سینما و مدیران جشنواره های کوتاه انتخاب شده اند اما ما تلاش داریم در سال های بعد فیلمسازان را هم در عرصه داوری فعال کنیم.

از محیط زیست تا شاهدان سینما

در ادامه این نشست علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره بهره گیری درست از هزینه ها را مهترین هدف جشنواره فیلم کوتاه دانست و گفت: امسال به بخش جنبی فیلم کوتاه تهران نگاه ویژه ای شده است و هر روز جشنواره به موضوعی اختصاص پیدا کرده است.

صارمی ادامه داد: روز ۱۸ آبان اولین روز جشنواره با نام روز «محیط زیست» و با شعار جهانی «من زمین را دوست دارم» تعیین شده است. سایر روزهای جشنواره با نام های «اسلام وصلح جهانی»، «خلاقیت و سینما»، «شاهدان سینما»، «دانشجویان سینما» و «شاهدان سینما» نامگذاری شده است.

مدیر جشنواره سی و سوم با اشاره به اهمیت فیلم های دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه گفت: در روز شاهدان سینما به موضوع ۴۰ شاهد عرصه دفاع مقدس می پردازیم و فیلم های دیده نشده یا کمتر دیده شده را در این روز نمایش می دهیم.

صارمی همچنین گفت: ما در روز خلاقیت و سینما جوانان را به عرصه فیلمسازی تخصصی تر دعوت می کنیم و در آن روز مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار می شود. به ویژه اینکه جوانان دانشجوی سینما در روز دانشجویان مورد توجه ما هستند و ما برای اولین بار نگاه ویِژه به آن ها داریم.

حضور شورای مشاوران برای انتخاب آثار

در ادامه نشست فرید فرخنده کیش در پاسخ به خبرنگار مهر درباره حذف هیات انتخاب و حضور شورای مشاوران برای انتخاب فیلم‌های جشنواره گفت: صنف فیلم کوتاه از سه سال پیش انتخاب را به شکل آکادمیک اجرایی کرد، البته این شیوه تفاوت‌هایی با نمونه جهانی خود دارد. در این دوره این شیوه آکادمیک را برای انتخاب فیلم‌ها برگزیدیم به این ترتیب که فیلم‌ها در طول سال توسط مشاورانی مورد بازبینی قرار می‌گیرند. در این شیوه خطای کمتری نسبت به سال‌های قبل پیش خواهد آمد. در شیوه معمول هیات انتخاب ۲۰۰۰ فیلم را در زمان دو هفته‌ای می‌بینند که روشی پرخطا و غیرممکن است و به طور طبیعی به دلیل زمان کم برخی فیلم‌ها به تعبیری شهید می‌شدند. ما سعی کردیم با این شیوه انتخاب‌ها نزدیک به یقین باشند. این روند اگر در سی و سومین دوره نتیجه‌بخش باشد در دوره‌های بعدی نیز اجرایی خواهند شد.

خبرنگار فارس درخصوص شعار محیط زیستی جشنواره و چاپ بولتن کاغذی از دبیر جشنواره پرسید که فرخنده کیش پاسخ داد: در این دوره سعی کردیم تا حد ممکن اتفاقات کاغذی را حذف کنیم. در گام اول حذف بولتن رخ خواهد داد و از بولتن مجازی استفاده خواهیم کرد که به وسیله فلش‌مموری‌هایی که در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت اطلاعات نشریه روزانه به آن‌ها داده خواهد شد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به شیوه تقسیم‌بندی فیلم‌ها در این دوره از جشنواره توضیح داد: باکس‌بندی فیلم ها مشابه سال گذشته که اتفاق خوشایندی بود رقم خواهد خورد. فیلم‌های مستند، تجربی، داستانی و انیمیشن در باکس‌های اختصاصی به نمایش گذاشته خواهند شد و نقد و بررسی آن‌ها نیز توسط صنوفی که در طول جشنواره همراه ما خواهند بود برگزار می شود. به جز جلسات نقد و بررسی، این صنوف داوری جایزه مردمی را نیز بر عهده خواهند داشت.

فرید فرخنده‌کیش در پاسخ به سوالی درباره فیلم «کودکان ابری» رضا فهیمی که برای حضور در اسکار نامش در لیست قرار گرفته بود اما از این جریان جاماند، گفت: در اسکار فیلم کوتاه، انتخاب فیلم‌ها از طرف جشنواره‌های مورد اعتماد آکادمی انجام می‌شود. درواقع برگزیدگان جشنواره‌های مختلف جهان به عنوان نامزدهای اصلی مراسم اسکار معرفی می‌شوند و در نهایت انتخاب نهایی می‌شود. فیلم رضا فهیمی نیز در این انتخاب نهایی نبود و این ارتباطی به ارسال فیلم یا پشتیبانی ثانویه نداشت. اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که برای حضور در اسکار فیلم باید در مجامع مختلف فرهنگی جهانی به نمایش گذاشته شود و باید از همین طریق به رویت داوران برسد تا درمورد آن بازخورد داشته باشند. سال گذشته ما تلاش کردیم که چندین برنامه نمایش برای این فیلم تدارک ببینیم که به سه نمایش انجامید. البته یک همکاری و پشتیبانی نهایی برای این فیلم‌ها نیاز است که انشاءاله تا سال آینده ساز و کاری برای این روند درنظر خواهیم گرفت تا فیلم‌ها در انتخاب نهایی نیز جزو گزینه‌های اسکار باشند و دیگر اتفاق مشابهی که برای فیلم «کودکان ابری» رخ داده پیش نیاید.

فرید فرخنده‌کیش: اگر روند فعالیت یک سال گذشته انجمن سینمای جوان را به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره رصد کنید موضوعاتی چون شهدا، انقلاب و موضوعات مشابه را در فیلم‌های تولید شده و درحال تولید خواهید یافت.

خبرنگار ایکنا در ادامه نشست خبری درباره بخش های ویژه ای برای مدافعان حرم و حادثه منا سوال کرد که فرید فرخنده‌کیش در پاسخ گفت: یکی از شب‌های جشنواره به عنوان شاهدان سینما نامگذاری شده است. در این روز فیلم‌هایی که با همین دغدغه تولید و توسط جشنواره رصد شده اند به نمایش درمی‌آیند. اگر روند فعالیت یک سال گذشته انجمن سینمای جوان را به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره رصد کنید این موضوعات را در فیلم‌های تولید شده و درحال تولید خواهید یافت. موضوعاتی چون شهدا، انقلاب و موضوعات مشابه جزو وظایف اصلی انجمن و جشنواره است.

خبرنگار دیگری درباره تداوم برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در جشنواره امسال پرسید که فرخنده کیش در این باره توضیح داد: متولی اصلی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان بنیاد سینمایی فارابی بود که سال گذشته ما با این دوستان همراهی کردیم و مجری این طرح بودیم. اما امسال دوستان فارابی و شورای جشنواره فیلم کودک متولی و مجری این برنامه هستند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در توضیح افزایش بودجه انجمن در سال جاری بیان کرد: بودجه افزایش یافته باعث شد که در تولید آثار حرفه‌ای گام‌های بیشتری برداریم. تاکنون ۶۰ اثر کلید خورده و امیدواریم بنا به پیش‌بینی‌ای که داشتیم بتوانیم تا پایان سال تولیدات را به ۲۵۰ اثر برسانیم. علاوه بخشی از این کمک مالی‌ صرف تجهیز پایه‌ای ۱۴ دفتر انجمن در سراسر کشور شد که نزدیک به یک دهه اتفاق نیفتاده بود.

در پایان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به پاتوق‌ فیلم کوتاه تهران که هر دوشنبه ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، نوید ایجاد امکان مضاعفی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه را داد. او خطاب به اهالی رسانه عنوان کرد: اگر پیشنهادی برای اجرایی شدن طرح نمایش و بیشتر دیده شدن فیلم‌های کوتاه دارید ما از آن استقبال خواهیم کرد.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *