تورج اصلانی: فیلمسازان کوتاه از نظر تکنیک مستعد، نترس و جسور هستند

تورج اصلانی: فیلمسازان کوتاه از نظر تکنیک مستعد، نترس و جسور هستند

 
تورج اصلانی با اشاره به اینکه فیلمسازان کوتاه ایران از نظر تکنیک پیشرو هستند، گفت: آن ها در زمینه تکنیک بسیار مستعدترند چرا که نترس و جسور در حال تجربه کردن هستند.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی چون “فصل کرگدن” و “بغض” ضمن اشاره به اینکه عمق متون و کیفیت فیلمنامه‌ها در سینما کاهش یافته است، گفت: از زمانیکه در سینمای جوان  تعریف سلولوئیت یعنی هشت میلیمتری، ۱۶ میلیمتری و ۳۵میلیمتری منسوخ شده، عمق متون کم شده است. متاسفانه کیفیت فیلمنامه‌ها به سطح آمده و لایه‌ها و تنوع قصه‌ها کمتر شده، اما ضعف و کمبود تکنیکی آن دوران برطرف شده است.
این فیلمبردار با سابقه سینمای ایران ضمن اشاره به اینکه آثار سینمای کوتاه مانند فیلم های بلند سینمای تجاری دسته‌بندی محدودی شده است، عنوان کرد: فیلم کوتاه نیز همچون آثار بلند سینمایی در دایره تکرار و دسته‌بندی می‌چرخد. اعتراف می‌کنم به لحاظ تکنیک سینمای جوان رشد کرده است، در مجموع جوانان فیلمساز حاضر تکنیک را بیشتر هضم می‌کنند و آثار سینمایی از نظر صدا، فیلمبرداری، ادیت و ویژوآل رشد چشمگیری داشته است.
اصلانی همچنین در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: اساسا به دلیل محدود بودن ویترین سینمای ایرانی چه در فیلم بلند و چه سینمای کوتاه در دایره قصه‌ها نباید انتظار شاهکار داشته باشیم. زمانیکه قصه‌هایی در فیلم کوتاه ساخته می‌شود تا تبدیل به تجربه‌‌های نو شود و این آثار  به دلیل ممیزی‌هایی به نمایش در نمی‌آید و آن تجربه‌ها انتقال پیدا نمی‌کند.
وی همچنین افزود: نمایش آثاری این چنینی باعث می‌شود تا در صورتیکه این فیلم‌ها ضعفی داشته باشد با انتقال آن در تجربه‌های بعدی برطرف شود و ما بتوانیم لایه‌ای به ویترین سینمای ایران اضافه کرده و آن لایه ایجاد شده اجازه دهد تا به قصه‌های اجتماعی و تخیلی فکر کنیم. اکنون بخش تخیل نیاز کل سینمای ایران هم در سینمای صاحب اکران که فیلم بلند داستانی است و هم در سینمای محروم از اکران یعنی فیلم های کوتاه و مستند است.
تورج اصلانی با بیان این موضوع که به نظرم سینمای کوتاه ما نسبت به سینمای بلند از نظر تکنیک بسیار پیشرور و جلوتر است، اظهار داشت: فیلمسازان آثار کوتاه به راحتی می‌توانند با استانداردهای جهانی رقابت کنند اما سینمای بلند امکان رقابت محدودتری  با سینمای امروز غرب دارند. فیلمساران کوتاه ایرانی به نسبت در زمینه تکنیک بسیار مستعدترند چرا که نترس و جسور در حال تجربه هستند و اما ترس از تجربه‌های جدید در سینمای بلند می‌تواند تاثیرگذار باشد تا کسی سراغ آن نرود.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *